پیشخوانعناوین اخبار

شگردجدیدقاچاقچیان؛پرتاب موادمخدر بامنجنیق

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،از هزار در بسته ممکن است یکی باز شود و قاچاقچیان افغان نیز به خوبی این نکته را درک کرده اند و پس از بسته شدن مرزهای سیستان و بلوچستان به روش ها مختلف، دستی در آستین ابتکار برده و دستگاه های قدیمی را با شیوه ای جدید ساخته و به کار و کاسبی غیر حلال مشغول شدند.

**دیوار امنیتی مرزی سیستان جلوی ورود مواد مخدر را بطور کامل نگرفته است
برخی از شهروندان مرزنشین شمال سیستان و بلوچستان معتقدند: قاچاقچیان برای انتقال موادمخدر از دستگاههای پرتاب کننده بهره می گیرند و این مواد خانمان سوز را از داخل خاک افغانستان با این قبیل دستگاهها به داخل خاک ایران پرتاب کرده و قاچاقچیان این سوی مرز آنها را جمع آوری و مخفیانه وارد شهرها و روستاها می کنند.
یکی از روستاییان شهرستان هیرمند به خبرنگار ایرنا گفت: پس از بسته شدن مرز گمان می شد حداقل جلوی ورود مواد مخدر گرفته شود اما قاچاقچیان مواد مخدر هر روز روش های جدیدی برای انتقال مواد پیدا می کنند.
دوست علی براهویی ادامه داد: معمولا اینگونه عملیات مخفیانه از غروب آغاز و تا صبح ادامه دارد و صدای برخورد بسته های مواد مخدر به زمین نیز در حاشیه مرز به گوش می رسد.
وی افزود: نیروهای نظامی و انتظامی بخصوص بسیج با اینگونه فعالیت ها برخورد می کند اما مرز ایران و افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان بسیار وسیع است و نمی توان به راحتی از تمام موارد جلو گیری کرد.
وی تصریح کرد: همچنین در زمان پرآبی رود مشترک، قاچاقچیان با استفاده از وسیله های انتقال آبی، مواد مخدر را منتقل می کنند.
یکی از ساکنان روستای سنجرانی واقع در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: هنگامی که دیوار مرزی وجود نداشت بسیاری از مردم مواد سوختی، آرد و سایر اقلام را بصورت سنتی به افغانستان انتقال می دادند.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: همچنین در آن زمان مقدار زیادی مواد مخدر به ویژه تریاک و نیز سایر اقلام همچون چرخ خیاطی و دستگاه های الکترونیک، پارچه و ظروف چینی و شیشه ای از این مرز وارد می شد، اما اینک دیوار مرزی جلوی ورود تمام اقلام را بجز مواد افیونی گرفته است.
وی به نقل از برخی قاچاقچیان گفت: در مرز شمال استان برخی نقاط دیوار مرزی به گونه ای است که امکان عبور از آن وجود دارد و تنها از طریق دوربین کنترل می شوند، در زمانی که شرایط جوی نامناسب و گرد و خاک هوا زیاد باشد می توان برق این دوربین ها را قطع کرد و مواد مخدر و کالاها را عبور داد.
وی بیان کرد: البته بسیاری از خودروهای سنگینی که از افغانستان وارد ایران می شوند نیز ممکن است مواد مخدر را بصورت جاساز وارد کنند.

**مرزبانی با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرزبانی این استان با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد و با شناسایی نقاط مختلف آن اقدام به بستن مرز کرده است.
سردار رهام بخش حبیبی بیان کرد: مرزهای سیستان و بلوچستان از طریق ایجاد دیوار مرزی، حفر گودال و سیم خاردار بسته شده اند و در جاهایی که امکان وجود هیچ یک از این موارد نیست گشت های ۲۴ ساعته بصورت شیفتی فعالیت دارند.
وی افزود: با وجود تمام تدابیر، یکی از روش های جدید قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر پرتاپ کردن آنها از روی موانع ایجاد شده، است.
وی تصریح کرد: آنها با استفاده از آهن های نبشی و تیوپ تایر خودرو نوعی منجنیق ساخته که برای پرتاپ ۱۰ کیلو مواد مخدر تا فاصله یک یا ۲ کیلومتری کاربرد دارد که بسیاری از این منجنیق ها توسط مرزبانی کشف و ضبط شده است.
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عمده کار قاچاقچیان از غروب آفتاب آغاز و تا صبحگاه ادامه دارد.
سردار حبیبی ادامه داد: هم اینک هیچگونه تهدید امنیتی در مرزهای سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

**توسعه تجهیزات الکترونیک سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان می شود
فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در نقاط مرزی و نیز استفاده از X-Ray (ایکس ری) در گمرک میلک می تواند سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان شود.
محمدعلی پیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گاهی در شرایط جوی خاص قاچاقچیان اقدام به قطع برق سامانه های الکترونیکی و اپتیکی در مرز می کنند که برای جلوگیری از این اقدام باید از سامانه تامین برق خورشیدی استفاده شود.
وی با اشاره به رفت و آمد زیاد وسایل نقلیه از مرز میلک این شهرستان ادامه داد: تعداد زیادی خودرو از مرز میلک تردد می کنند و از آنجائی که احتمال جاسازی مواد مخدر و اقلام قاچاق در خودروها وجود دارد باید از سامانه های X-Ray برای کنترل این خودروها استفاده شود.
وی افزود: با وجود بستن مرزهای شمالی سیستان و بلوچستان شماری از قاچاقچیان، مواد مخدر را از فاصله ای دورتر بوسیله برخی دستگاه های پرتاب کننده (منجنیق) از آنسوی مرز به داخل خاک ایران پرتاب و برخی نیز از طریق آب رودخانه اقدام به انتقال این مواد می کنند.
فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این شهرستان هیچگونه معتاد پرخطری ندارد و در سال قبل کلاس های آشنایی با مضرات مواد مخدر در طرح اوقات فراغت برگزار شد.
شهر دوستمحمد مرکز شهرستان هیرمند در ۲۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.
البته بسیاری از مردم منطقه با ایجاد دیوار مرزی موافق نیستند و معتقدند این دیوار کار و معیشت آنها را با مشکل رو به رو کرده در حالی که از ورود مواد مخدر به طور کامل جلوگیری نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا