بازار‌های مالی ، بورس و بانک

بورس تهران همچنان شگفتی ساز است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، سه‌شنبه (۶ بهمن ماه) شاخص کل بورس با افزایش ۲۱۴۲ واحدی ضمن شکست دو کانال پی در پی طی یک روز، از ارتفاع ۶۸ هزار واحدی به کانال ۷۰ هزار واحدی جهش کرد.

امروز رشد ۳٫۱۱ درصدی شاخص کل در نوع خود یک رکورد برای عملکرد بورس تهران از ابتدای سال محسوب شده و بیشترین مقدار شاخص را از تاریخ ۱۹ فرودین ۹۴ تاکنون نشان می‌دهد و همچنین بیشترین رشد شاخص از ۱۶ فروردین امسال رقم خورد.

رونق و پویایی معاملات بازار سهام در هفته‌های اخیر از خوشبینی سرمایه‌گذاران به بهبود فضای اقتصادی کشور و صنایع گوناگون به تبع لغو تحریم‌ها حکایت می‌کند. براین اساس شاهد ورود سرمایه‌های زیادی به سمت بازار سهام هستیم که از بازگشت دوباره پول‌های پارک شده به بورس و جنب و جوش زیاد معاملات پرده برمی‌دارد.

طی چند روز اخیر در حالی صنایع خودرو و بانک درکانون توجه سرمایه‌گذاران قرار داشته‌اند که گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، شیمیایی و تجهیزاتی‌ها نیز مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند. تشکیل صف‌های خرید چند صد میلیونی در برخی نمادها و به طور کلی افزایش زیاد تقاضا به رغم عرضه سنگین سهام از سوی حقوقی‌ها، مهمترین مشخصه معاملات بورس در روزهای اخیر به ویژه امروز به شمار می‌رود که این امر نگرانی‌هایی را نیز در میان کارشناسان بازار سهام پدید آورده است.

فعالان بازار به ارزش واقعی سهام توجه نمایند :
به نظر می رسد که ورود نقدینگی زیاد به بورس در شرایط هیجانی در نهایت منجر به زیان سرمایه‌گذاران خواهد شد. به بیان دیگر در حالی که رشد اقتصادی برخی از کشور ها از جمله چین در حال کند شدن است و تقاضا برای کالاها  به ویژه گروه‌های فلزی و معدنی در شرایط نامساعدی است وقیمت نفت نیز در کف قیمت  چند ساله اخیر بوده و بسیاری از شرکت‌های بورسی زیان ده هستند و لغو تحریم‌ها نیز منجر به تاثیر آنی بر عملکرد این شرکت‌ها نخواهد شد، روند صعودی تقاضا و قیمت‌ها در برخی نمادها فاقد هرگونه توجیه اقتصادی است.

بنابراین به نظر می رسد که اجرای برجام باعث افزایش تقاضا و نقدینگی در بورس و بازار سرمایه شده و مشخص است هجوم تقاضا در یکسری از نمادها می تواند باعث شود تا زمانی که هیجان اخیر فروکش کرد صف‌های فروش تشکیل شد ،بسیاری از معامله گران این روز های بورس که بدون توجه به ارزش واقعی سهام و تنها با نگاه به صف های کاذب تقاضا و خرید سهام ،اقدام به معامله سهام می کنند با ضرر و زیان مواجه شوند بنابراین لازم است تا  در شرایطی که معاملات بورس رونق گرفته و نقدینگی به این بازار وارد شده، سرمایه‌گذاران سهامی را خریداری کنند که برخی ویژگی‌های اساسی را داشته و از پشتوانه بنیادی خوبی برخوردار است.

چند ویژگی سهم خوب شامل این است که آن سهم خاص حجم معاملات و نقد شوندگی خوبی داشته باشد ،فاقد زیان انباشته بوده و سرمایه پایینی نداشته باشد و  طرح های توسعه ای مناسبی برای سال‌های بعد داشته باشد و وضعیت صنعت مربوطه رو به رشد باشدوروند سود آوری سهم با ثبات باشد و روزهای توقف نماد در طول یک سال کم است وضریب «پی بر ای» متعادلی داشته باشد .

معاملات داغ بورس و فرابورس
با جهش بیش از ۲ هزار واحدی شاخص، نماگر بورس تهران امروز به رقم ۷۰ هزار و ۹۹۹ واحد افزایش یافت و در آستانه ورود به کانال ۷۱ هزار واحدی قرار گرفت. نماد شرکت‌های نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه مپنا تا سطح حداکثر ۳۰۲ واحد بیشترین میزان تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران ،به غیر از سه گروه سایر معادن، منسوجات و قند و شکر باقی صنایع بازار سهام امروز سبزپوش بودند و با افزایش شاخص همراه شدند. شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی امروز بالاترین میزان رشد شاخص را در حدود ۵ درصد تجربه کرد. برترین گروه‌های صنعت نیز که امروز بیشترین میزان حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند شامل بانک‌ها، خودرو، صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فنی مهندسی بودند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا