عناوین اخبار

سن آغاز اعتیاد در ایران ۱۵ سال است/ افزایش ۱۸ درصدی کشفیات در فروردین امسال

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،علیرضا جزینی روز پنجشنبه در حاشیه دیدار شرکت کنندگان در نخستین همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های کشور با آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بیان داشت: آن چه در برنامه ششم توسعه کشور ابلاغ شده آن است که باید کاهش ۲۵ درصدی شیوع اعتیاد را شاهد باشیم و از این رو کارگروهی تشکیل داده ایم و برنامه های لازم را تدوین کرده ایم.
وی ابراز داشت: با توجه به این که برنامه ششم توسعه کشور در سال آینده اجرا خواهد شد برنامه کاهش ۲۵ درصدی شیوع اعتیاد امسال به عنوان نمونه اجرا می شود تا کاستی ها را استخراج کنیم.
وی تاکید کرد: دربحث پیشگیری کار در محیط های آموزشی، کارگری و خانواده ها در اولویت قرار داده ایم و تفاهم نامه ای با وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبتنی بر برنامه کاهشی داریم و اولین حوزه پیشگیرانه باید در حوزه دانش آموزی باشد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آموزش والدین، دانش آموزان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش در موضوع پیشگیرانه در سال جاری را به عنوان اولویت اساسی مد نظر قرار داده ایم.
وی با بیان این که ایران درمجاورت افغانستان به عنوان محل کشت مواد مخدر قرار دارد گفت: نزدیک به هفت هزار تن تولید سالانه مواد مخدر در این کشور است و امسال به احتمال زیاد افزایش تولید خواهند داشت.
وی ادامه داد: با توجه به این که ساخت مواد مخدر صنعتی مانند شیشه نیز در کشور وجود دارد به دلیل تمهیدات اندیشیده شده شاهد افزایش قیمت شیشه خواهیم بود چرا که با مواد اولیه پیش سازهای مواد مخدر صنعتی برخورد شده است.
جزینی ابراز داشت: سال گذشته در حوزه مقابله، ۱۱ درصد افزایش کشفیات و در فروردین ماه امسال نیز ۱۸ درصد افزایش کشفیات را شاهد بودیم.
وی تاکیدکرد: کلیه اموری که در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام می شود متناسب با حجم تهدید نیست و اعتبار بیشتری برای مبارزه نیازمند هستیم.
وی با اشاره به خبر منتشر شده درخبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر این که با توجه به مسدود شدن مرزها، افغان ها به تازگی از ابزار منجنیق برای قاچاق مواد مخدر استفاده می کنند ابراز داشت: قاچاقچیان به هر طریقی بتوانند مواد مخدر را انتقال می دهند و این امر موضوعی است که همیشه مطرح بوده است و زمانی که راه خشکی را مسدود کردیم شاهد انتقال مواد از طریق دریا بوده ایم.
جزینی ادامه داد: قاچاقچیان دنبال سود آوری هستند و در ایران سه میلیارد دلار سالانه سود قاچاقچیان است لذا آن ها از کار خود دست بردار نیستند و شاهدیم که اخیرا از همین ابزار منجنیق هم استفاده کرده اند.
وی ادامه داد: گرچه هنوز استفاده از ابزار منجنیق زیاد نیست ولی هر کجا اقدام های سخت گیرانه ای باشد قاچاقچیان اقدام به پرتاب مواد مخدر به سمت ایران و حمل آن توسط توسط کوله برها در مرزهای شرقی کشور می کنند.
روز گذشته ایرنا از قول فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با وجود تمام تدابیر، یکی از روش های جدید قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر پرتاپ کردن آنها از روی موانع ایجاد شده، است.
سردار رهام بخش حبیبی تصریح کرد: آنها با استفاده از آهن های نبشی و تیوپ تایر خودرو نوعی منجنیق ساخته که برای پرتاپ ۱۰ کیلو مواد مخدر تا فاصله یک یا ۲ کیلومتری کاربرد دارد که بسیاری از این منجنیق ها توسط مرزبانی کشف و ضبط شده است.
همایش سراسری دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های کشور با حضور دبیران ستادهای مبارزه با مواد مخدر کشور روز گذشته در قم برگزار شد و شرکت کنندگان در این همایش امروز با حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی دیدار کردند.

منبع :ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا