پیشخوانعناوین اخبار

ویتامین های مفید برای سلامت پوست را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل ازمهر،: اکثر افراد مراقبت از پوست را از طریق استفاده از پاک کننده ها و مرطوب کننده های خوب امکان پذیر می دانند. اما به گفته متخصصان، پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی کافی و مناسب بسیار به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

اما مصرف ۱۱ ویتامین که در فهرست زیر به آنها اشاره می شود می تواند با جوانسازی سلول های پوست موجب ایجاد درخشندگی تازه ای بر روی پوست شما شود.

ویتامین A: این ویتامین به پیشگیری از بروز لکه های سیاه و تیره بر روی پوست کمک می کند؛ روند پیدایش علائم پیری را کُند می سازد؛ موجب افزایش جریان خون در پوست شده و آبرسانی خوبی را فراهم می کند؛ تولید ترشحات چربی را کاهش می دهد؛ و آسیب های ناشی از قرارگیری در معرض اشعه UV را کاهش می دهد. هویج، کدو حلوا، جگر گوساله، زردآلو، بروکلی و انبه از منابع سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): مصرف این ویتامین به ترمیم و بهبود پوست خشک و خارش پوست کمک می کند؛ رطوبت پوست را حفظ می کند؛ ویتامین ضد بیماری پوستی پلاگر است؛ و به تنفس سلولی پوست کمک می کند. ماست، تخم مرغ، بروکلی، دانه های سویا، قارچ و صدف خوراکی حاوی این ماده غذایی هستند.

ویتامین B۳ (نیاسین): این ویتامین از پوست در مقابل انواع سرطان ها حفاظت می کند؛ علائم آکنه روزاسه را به خوبی کنترل می کند؛ تولید چربی ها را کاهش داده و تا ۵۲ درصد از بروز آکنه های ناشی از این چربی ها جلوگیری می کند؛ آب پوست را به خوبی حفظ می کند. سینه مرغ، ماهی تن، گوشت گوساله، سیب زمینی، گوجه فرنگی و تخم مرغ سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین B۵ (اسید پانتوتنیک): به شکل عمیقی موجب رطوبت پوست می شود؛ به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و ظاهری جوان تر و شاداب تر به پوست می بخشد؛ دارای خواص ضدالتهابی است که ضدخارش است. این ویتامین در موادی همچون نخودفرنگی، قارچ، ماهی، پنیر و تخم مرغ یافت می شود.

ویتامین B۶ (پیریدوکسین): این ویتامین به درمان پوست خشک، اگزما و آکنه کمک می کند؛ همچنین با تنظیم هورمون ها با لکه های پوستی مقابله می کند. موز، بروکلی، هندوانه، برنج سفید، سینه مرغ و اسفناج سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین B۷ (بیوتین): رطوبت پوست را حفظ می کند؛ خارش پوست را بهبود می بخشد؛ به درمان اگزما کمک می کند؛ موجب افزایش تولید اسید چرب در پوست شده و بدین ترتیب آب رسانی به پوست بهبود می یابد. سویا، نخود فرنگی، گل کلم، بادام، گردو و ماهی سالمون سرشار از این ماده مغذی هستند.

ویتامین C: این ویتامین با آسیب ناشی از اشعه UV مقابله می کند؛ احتمال بروز خشکی پوست را به حداقل می رساند؛ تولید ملانین که موجب برق زدن پوست می شود را کاهش می دهد. گواوا، کیوی، پرتقال، انگور، توت فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین D: به بازسازی سلولی پوست کمک می کند؛ موجب جوانی پوست در حال پیرشدن می شود؛ مکانیسم های حفاظتی طبیعی پوست را کنترل می کند. ماهی سالمون، شیر، ماست، پنیر، زرده تخم مرغ، و روغن جگر ماهی حاوی این ویتامین است.

ویتامین E: موجب کاهش زبری پوست می شود؛ چین و چروک های کوچک را کاهش می دهد، سفتی پوست را حفظ می کند؛ موجب روشن شدن لک های تیره پوست می شود. مواد خوراکی نظیر توفو یا پنیر سویا، میگو، آووکادو، تخم آفتابگردان، بادام و گندم حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین F (لینولئیک اسید): جوانی و شادابی پوست را حفظ می کند؛ در کنترل آکنه موثر است؛ بازسازی و جوانسازی پوست را تقویت می کند. مایونز، گردو، روغن دانه انگور، روغن زیتون، ماهی سالمون و آووکادو حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین K: انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد؛ به برطرف شدن سیاهی دور چشم کمک می کند؛ و چروک های کوچک دور چشم را کاهش می دهد. بروکلی، پنیر، اسفناج، گوشت، تخم مرغ، و کلم بروکسل یا فندقی سرشار از این ویتامین هستند.
برچسب ها: ویتامین ، پوست ، پوست سالم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا