پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

بخش مهمی از فعالیت‌های بوعلی‌سینا در سایه امنیت آل‌بویه رقم خورد / فرهنگ‌پروری مردم اصفهان به ابن‌سینا کمک شایانی کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی‌اکبر ولایتی عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح «مَدرَس ابن سینا» گفت: مدرس ابن‌سینا در گذشته مکتب و مدرسه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا به حساب می‌آمده و محلی بوده که وی دانشمندان پزشکی را تحت تعلیم قرار داده است.

وی ادامه داد: بخش مهمی از فعالیت‌های بوعلی سینا در سایه امنیت آل‌بویه رقم خورد، البته  فرهنگ‌پروری مردم اصفهان به ابن‌سینا در این زمینه کمک شایانی کرد.

ولایتی تاکید کرد: ابوعلی سینا برجسته‌ترین دانشمند تاریخ اسلام است و امام خمینی (ره) پیرامون شخصیت وی فرمودند هرچند اشکالاتی به برخی دیدگاه‌های بوعلی سینا وجود دارد اما بعد از معصومین (ع) کسی مثل او ندیدم.

وی خاطرنشان کرد: هرچه در مورد این شخصیت علمی بگوییم کم است، او ۵۸ سال عمر کرد اما با کسب تجربیات و علم بسیار، گویا او هزار سال عمر کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ابن‌سینا تا ۱۸ سالگی کتاب‌های بسیاری خواند و از اساتید بسیاری تعلیم گرفت، گفت: ابن‌سینا از لحاظ علمی قانع شده بود و در آن سن چیزی نبود که به معلومات او اضافه شود.

وی بیان کرد: ابن‌سینا اقدامات منحصر به فرد بسیاری انجام داد از جمله تالیف کتب شفا و قانون، در حالی که هرکس نام کتاب شفا را بشنود تصور می‌کند که این کتاب مربوط به طبابت بوده و این نشان‌دهنده نوع دیدگاه این دانشمند است.

ولایتی افزود: او یکی از مهم‌ترین رموز پزشکی جالینوسی، بقراطی، زکریایی، جندی شاپوری و سایر دانشمندان را با منطق جمع کرد و در کتاب قانون نشان داد.

وی با بیان اینکه کتاب قانون ۶۰۰ سال تدریس شده و بر مجامع پزشکی حاکم بوده است، گفت: این کتاب تا قرن ۱۹ در دانشگاه فرانسه تدریس می‌شد و پس از اینکه ماشین چاپ به ایران آمد دومین کتاب ترجمه لاتین قانون شیخ‌الرئیس بود که به چاپ رسید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از کتاب‌های ابن‌سینا به نام دانشنامه علایی و مرکب از پزشکی و فلسفه است که شناسنامه شیخ‌الرئیس محسوب می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم این مکان مرکز تحقیق درباره اقدامات شیخ‌الرئیس شود و مقدمه‌ای بر این اقدام در مجموعه بزرگ اصفهان گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا