پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

مردم اصفهان در متن تاریخ و فرهنگ خود زندگی می‌کنند/ مسجد شیخ لطف‌الله زیباترین اثر معماری جهان است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی‌اکبر ولایتی با حضور در برنامه «اینجا اصفهان» که به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در میدان تاریخی نقش جهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: سالگرد رحلت ابن‌سینا ۴۲۸ هجری قمری است که در حدود ۱۰۱۰ سال از تاریخ آن می‌گذرد اما محل تدریس یا مَدرَس این دانشمند بزرگ ایرانی در اصفهان به همت شهرداری و مردم اصفهان همچنان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین مدرسه پزشکی جهان در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: به مدت ۳۰ سال یعنی سال‌های حکومت آلب‌ارسلان سلجوقی و سال‌های آغاز صدارت خواجه نظام‌الملک طوسی، ایران قدرتمندترین کشور در تاریخ خود پس از اسلام است که این به برکت صدارت مدبرانه خواجه نظام‌الملک بوده و امیدواریم مقبره ایشان با همت شهردار اصفهان بیش از گذشته بازسازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مردم اصفهان در متن  تاریخ، فرهنگ و تمدن خودشان زندگی می‌کنند، اینگونه نیست که سابقه هنری و تاریخی این شهر به صورت بناهایی نیمه مخروبه در گوشه‌ای بوده و مردم این شهر در گوشه‌ای دیگر زندگی کنند.

وی اضافه کرد: مردم اصفهان در مجموعه میدان نقش جهان به همراه بنای عالی‌قاپو، مساجد و بازارها به کار و زندگی مشغول هستند که نشان‌دهنده همت مردم این شهر است که تاریخ خودشان را زنده نگه داشته‌اند.

ولایتی با بیان اینکه آنچه به عنوان آثار تاریخی در اصفهان شاهد هستیم در جهان بی‌نظیر است، افزود: چنین شهرسازی و چنین قدمتی با این موقعیت و زیبایی که همچنان زنده باشد در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: جدی‌ترین، معتبرترین و جامع‌ترین کتاب تاریخ پزشکی و فلسفه توسط ابن‌سینا در اصفهان نوشته شده و در مَدرَس تدریس می‌شده که می‌توان گفت این کتاب‌ها محصول اصفهان هستند.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران با بیان اینکه علاوه بر این موارد، قوی‌ترین مکاتب و سبک‌های شعری مربوط به اصفهان بوده، تصریح کرد: پایه‌گذار سبک عراقی در شعر، کمال‌الدین اسماعیل و جمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی هستند و علاوه بر این‌ها پایه‌گذاران سبک‌های هندی و سبک بازگشت در اصفهان رشد کرده‌اند که نشان‌دهنده این است که سه مکتب از پنج مکتب شعری از این شهر به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: بدون تردید زیباترین اثر معماری جهان به تصدیق هنرشناسان و معماران جهانی، مسجد شیخ لطف‌الله به لحاظ سبک معماری، رنگ‌آمیزی کاشی‌ها و نوع گنبد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا