اقتصاد پرداخت و بانکعناوین اخبار

افزایش ۲۲‌درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۹۴

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازاقتصادنیوز، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۴ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۴۱۷۳٫۲ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۳ مبلغ ۷۵۹٫۱ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۲٫۲ درصد) و نسبت به ۱۱‌ماهه سال ۱۳۹۴ مبلغ ۶۹۰٫۸ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۹٫۸ درصد) افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۴ مبلغ ۲۶۳۴٫۳ هزار میلیارد ریال معادل ۶۳٫۱ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۳ مبلغ ۵۶۳٫۵ هزار میلیارد ریال معادل ۲۷٫۲ درصد افزایش داشته است.

آنگونه که سایت بانک مرکزی اعلام کرده است؛ سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰۰۲٫۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۸٫۱ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۶۳۴٫۳ هزار میلیارد ریال) است.

جدول زیر بیانگر «هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۴» است. ملاحظه می‌شود از ۱۲۱۹٫۵ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، معادل ۸۲٫۲ درصد آن (مبلغ ۱۰۰۲٫۸ هزار میلیارد ریال) برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. این موضوع بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۳۹۴ است.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا