عناوین اخبار

پیوند بافت تخمدانی برای اولین بار در کشور انجام شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر ابوالفضل مهدیزاده رییس بخش زنان مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (ص) در خصوص این جراحی گفت: بیمار زن ۲۳ ساله ای بود که در سن ۱۹ سالگی دچار سرطان روده بزرگ شده بود که ۵ سال قبل مورد جراحی قرار گرفت و رادیوتراپی و شیمی درمانی شده بود و به توصیه پزشک معالج، یکی از تخمدان های وی توسط پژوهشگاه رویان فریز و نگهداری شد.
وی گفت: پس از گذشت چند سال، بیمار که دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی وی تمام شده، آماده بارداری است. بدین منظور بافت تخمدان خود بیمار که از سال های قبل به صورت فریز شده نگهداری شده بود، توسط تیم پژوهشگاه رویان به بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)منتقل شد.
مهدیزاده افزود: تمام امکانات آماده و تخمدان های فریز شده به اتاق عمل منتقل شد و در شرایط کاملا استریل فرایند ذوب بافت تخمدان های فریز شده انجام شد.
وی اضافه کرد :دکتر خداوردی و فلوهای بخش زنان تکه های ذوب شده بافت تخمدانی را به هم وصل کردند و در اتاق عمل مجاور پس از بیهوشی بیمار با لاپارسکوپی آماده سازی فضای لازم برای پیوند تخمدانی فراهم شد و سپس بافت های تخمدانی توسط عمل لاپاراسکوپی در بدن بیمار قرار گرفت .
رییس بخش زنان گفت: این عمل بسیار موفقیت آمیز برگزار شد. این عمل در کشور سابقه نداشته و برای اولین بار با توجه به امکانات بیمارستان حضرت رسول اکرم در این مرکز انجام گرفت.
در ادامه دکترسپیده خداوردی جراح زنان نیز در رابطه با انجام این عمل جراحی گفت: برای اولین بار پیوند بافت تخمدانی در کشور با همکاری پژوهشگاه رویان و تیم لاپاراسکوپی بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) انجام شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: پیوند تخمدان یا پیوند بافت تخمدانی روزنه امیدی است که به روی بیماران مبتلا به سرطان گشوده شده است.
وی ادامه داد: بیماران می توانند از قبل با پیشنهاد و تائید پزشک معالج و یا درخواست خود بیمار به مراکزی نظیر پژوهشگاه رویان یا مراکز ناباروری مراجعه کنند و تا قبل از شروع این درمان ها، تخمدان ها خارج و بافت آنها تحت Cryopreservation قرار گرفته و برای آنها نگهداری شود تا پس از اتمام دوره درمان سرطان و بهبودی و یا هر زمان که آمادگی بارداری حاصل شد، از این تخمدان ها استفاده کنند .
خداوردی اضافه کرد: برای دختر بچه هایی که در سنین پایین دچار سرطان می شوند، می توان بعد از بهبودی بافت تخمدان را به بیمار پیوند زد تا فرد به بلوغ طبیعی دست پیدا کند و یا این که اگر به سن ازدواج رسیدند و تشکیل خانواده دادند، می توان با استفاده از بافت تخمدانی خودشان به آنها کمک کنیم که فرزند ژنتیکی خودشان را داشته باشند.
وی با بیان این موضوع که این کار در کشورهای اروپایی و امریکایی از سال ها قبل انجام می شود، گفت: آخرین اطلاعاتی که ما داریم حدود ۴۵ تولد فرزند زنده با این روش حاصل شده است ولی در خاورمیانه تاکنون چنین عملی انجام نشده و در آسیا نیز در کشورهایی که این عمل انجام شده، تولد زنده ای صورت نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: امروز ما برای اولین بار در کشور و منطقه با همکاری پژوهشگاه رویان، پیوند بافت تخمدانی را در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انجام دادیم و امیدواریم این بیمار که توانست بر سرطان غلبه کند و از این بیماری رهایی یابد، بتواند در آینده نه چندان دور فرزند خود را نیز در آغوش بگیرد ، همچنین روزنه امیدی باشد برای بیماران مبتلا به سرطان، تا با این روش، امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان و کیفیت زندگی بعد از سرطان این بیماران افزایش پیدا کند و زندگی بهتری در آینده داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا