تیتر دوعناوین اخبار

تحلیل های متفاوت از رشد اقتصادی ۹۵/ دستیابی به رشد ۵ درصدی چقدر محتمل است؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازاقتصاد نیوز،سلسله نشست‌های راهبردهای اقتصاد ایران که از سال گذشته در اتاق تهران راه‌اندازی شده، پنجمین نشست خود را با حضور مسعود نیلی و سیدفرشاد فاطمی به ارائه چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد ایران اختصاص داد.

نیلی در این نشست رشد اقتصاد ایران در سال جاری را ۵ درصد پیش‌بینی کرد و مهمترین مشکل را اصلاح نظام بانکی دانست اما فرشاد فاطمی بر خلاف وی اعلام کرد بعید است ایران به چنین رشدی دست یابد و حتی در صورت رشد، این رشد احتمالا تاثیری بر بیکاری نخواهد گذاشت.

مهمترین نکات این نشست را در جدول زیر می‌بینید.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور

ترسیم شرایط اقتصاد ایران

در پی تنگنای مالی و کمبود تقاضا، به دلیل کاهش قیمت نفت مشکلات نظام بانکی به وجود آمد. کاهش درآمدهای نفتی، قدرت خرید خانوار و هزینه‌های دولتی را کاهش داد. وضعیت نرخ سود بانکی نیز تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی را دچار تنزل کرد. تحریم‌های بانکی هم امکان تامین مالی را سلب کرد و از طرفی، مشکل توسعه‌نیافتگی بازار سرمایه، به تنگنای مالی افزود.

رشد واقعی تقاضای دولت در سال ۹۴ منهای تورم حدود ۲٫۵ درصد بوده است

مهمترین مساله اقتصاد ایران وضعیت نظام بانکی است که فاصله بسیاری با نظام بانکی بین‌الملل دارد. وضعیت نرخ سود بانکی به‌عنوان معلول مشکلات بانکی و به‌عنوان منشا رکود نیز رو به بهبود خواهد گذاشت.

راه حل مشکلات

یکی از راه‌حل‌ها این است که دولت بدهی خود به نظام بانکی را به اوراق بهادار تبدیل کند؛ بانک‌ها نیز این اوراق را به‌عنوان جایگزین بدهی‌های خود به بانک مرکزی، به‌عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی بسپارند.

راهکار دیگر، کاهش فشار بودجه‌ای دولت به نظام بانکی است. افزایش سرمایه بانک‌ها، اصلاح ساختار بانک‌های ناسالم و کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم به عنوان بسته اصلاح نظام بانکی مطرح است.

«افزایش سرمایه بانک‌ها» در قالب تبصره ۱۹ و «تبدیل بدهی‌های دولت به اوراق» در قالب تبصره ۲۰ در لایحه بودجه تعبیه شده بود که حذف شد اما دولت در تلاش است که دست کم تبصره ۲۰ را به قانون بودجه بازگرداند.

پیش‌بینی اقتصاد

نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ از محل افزایش فروش نفت، ۳ درصدی و از محل سایر فعالیت‌ها ۲ درصدی می‌شود. اما این رشد در صورتی موثر است که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ ادامه یابد.

انتظار این است که با افزایش فروش نفت، درآمدهای نفتی در سال ۹۵ حدود ۲۵ درصد افزایش یابد. اگر افزایش صادرات غیرنفتی نیز به صورت ملایم صورت گیرد، پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت خارجی نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد را تجربه کند

فرشاد فاطمی، مدیرگروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

پیش‌بینی اقتصادی

رشد اقتصادی در شش ماهه نخست قابل‌اعتنا نخواهد بود و پیش‌بینی این نرخ در شش ماهه دوم سال نیز بسیار پیچیده است

در کشور ما رشد اقتصادی به طور تاریخی گره چندانی از مشکل بیکاری نگشوده است و احتمالاً در سال جاری و سال‌های آتی نیز رشد مثبت اقتصادی نمی‌تواند چاره‌ای برای حل این مساله بیابد.

سه عامل تنگنای مالی، روند غیرصعودی قیمت نفت و وضعیت نـامطلوب سـرمایه‌گذاری، احتمـال انباشـت نهاده‌ها و تحقق رشد بالا و پایدار اقتصادی را در سال ۱۳۹۵ تهدید می‌کند.

ترسیم شرایط اقتصادی

تولید ناخالص داخلی ایران طی دست کم ۱۰ سال اخیر، رشد پایدار و بلندمدتی نداشته است و از حیث شاخص تورم نیز، از سال ۲۰۰۵ میلادی تا سال ۲۰۱۵ ایران همواره در چارک بالای تورم در جهان جای داشته است

رشد تولید صنعتی این بخش‌ها، طی تابستان سال ۹۴ در حدود ۱۰ درصد منفی بوده است

انباشت رشد سرمایه حقیقی از سال ۹۱ به بعد، منفی بوده است.حال آنکه، اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم باید به سرعت رشد سرمایه را در اقتصاد کشور ارتقا دهیم.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران

ترسیم شرایط

با وجود آنکه سال گذشته، کشور اقتصاد سختی را تجربه کرد و از سر گذراند، اما پیش‌بینی دولت و بخشی از اقتصاددانان این است که در سال جاری اقتصاد کشور به رشد لبخند بزند.

پیش‌بینی‌های موسسات معتبر بین‌المللی، رشد اقتصادی را ۴ تا ۵ درصد اعلام می‌کنند اما مشکلات ساختاری همچنان گریبان‌گیر کسب‌وکار است و نرخ ارز به سامان نرسیده و نظام بانکی ثبات لازم را پیدا نکرده است.

پیش‌بینی

محیط کسب‌و‌کار کشور نیاز به اصلاحات جدی دارد و فساد نیز به معضل مهمی تبدیل شده است، در چنین شرایطی پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور برای سال جاری سخت و دشوار است اما ثبات قیمت‌ها و نرخ ارز نشان‌دهنده بهبود اوضاع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا