عناوین اخبار

کشف ۵ ژن جدید سرطان سینه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اینترنتی یورک آلرت، نتایج دو مقاله که در مجله های Nature و Nature Communications منتشر شد، همچنین نشان می دهد که چه واریته های ژنتیکی در سرطان های سینه وجود دارد و محل بروز آنها را در ژنوم مشخص می کند.
ژنوم انسان، کل ماده ژنتیکی فرد است که دستورالعمل ‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را در خود دارد.
دکتر ‘سرنا نیک زینال’ از موسسه ‘ولکام تراست سانگر’ که ریاست این مطالعه را برعهده داشت، ۵۶۰ ژنوم سرطان سینه را آنالیز کرد که از این تعداد ۵۵۶ ژنوم متعلق به زنان و چهار ژنوم متعلق به مردان بود.
این مطالعه در قالب همکاری بین المللی شامل بیماران مبتلا به سرطان سینه از سراسر جهان از جمله آمریکا، اروپا و آسیا بود.
نتایج این مطالعه اطلاعات بیشتری در مورد دلایل بروز تومورهای سینه فاش می کند و مدرکی دال بر منحصر به فرد بودن ژنوم های سرطان سینه است.
بر اساس نتایج این مطالعه، ژنوم هر بیمار مبتلا به سرطان سینه، یک گزارش کامل از تغییرات ژنتیکی در طول حیات فرد است.
از آنجا که هر فرد از یک تخمک بارور شده به وجود می آید و به بزرگسالی می رسد، دی.ان.ای سلول ها تغییرات ژنتیکی را در طول این مسیر تجربه می کنند.
به همین دلیل، دی.ان.ای انسان دائما به واسطه عوامل محیطی مختلف و توسط ساییدگی و ایجاد پارگی در سلول ها، آسیب می بیند.
این جهش ها، الگوها یا امضاهای جهشی قابل تشخیصی را تشکیل می دهند که در مورد دلایل ابتلا به سرطان سرنخ ارائه می کنند.
محققان در این مطالعه جهش هایی را که به رشد سرطان دامن می زنند و نیز امضاهای جهشی در تومور هر بیمار را بررسی کردند و در این تحقیق متوجه شدند که زنان حامل ژن های BRCA1 یا BRCA2 و غیره با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان سینه و تخمدان مواجه بودند و کل پروفایل های ژنوم سرطان های آنها به اندازه زیادی متمایز از یکدیگر بود، همچنین با سایر سرطان های سینه نیز تفاوت زیادی داشت.
محققان معتقدند که از این کشف می توان برای طبقه بندی دقیق تر بیماران برای درمان استفاده کرد.
دکتر زینال می گوید: در آینده می توانیم پروفایل ژنوم های فردی سرطان را تهیه کنیم و بنابراین می توانیم درمانی را که بیشترین موفقیت را روی یک مرد و یا یک زن مبتلا به سرطان سینه دارد، تشخیص دهیم.
محققان نتایج این مطالعه را گامی دیگر در جهت شخصی سازی مراقبت های بهداشتی برای سرطان عنوان کردند.
از سوی دیگر پژوهشگران با تاکید بر این که تشخیص محل دقیق بروز جهش ها در ژنوم های سرطان سینه نیز حائز اهمیت است، می گویند: می دانیم که تعییرات ژنتیکی و موقعیت آنها در ژنوم سرطان بر چگونگی واکنش فرد به درمان سرطان تاثیر می گذارد.
به اعتقاد این محققان، تمامی سرطان ها به دلیل جهش هایی است که در طول حیات در دی.ان.ای سلول های ما رخ می دهد. کشف این جهش ها برای درک دلایل بروز سرطان و ابداع درمان های پیشرفته برای آن اهمیت دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا