پیشخوانعناوین اخبارمخابرات

ساخت نانوموتوری که وارد سلول زنده می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان دانشگاه کمبریج که این نانوموتور را ساخته اند، می گویند: این موتور که انرژی خود را از نور تامین می کند، می تواند پایه و اساس ساخت ماشین آلات نانویی در آینده باشد که می توانند در آب حرکت کنند، محیط اطراف خود را حس کنند و یا حتی برای مبارزه با بیماری وارد سلول های زنده شوند.
نمونه اولیه این موتور از ذرات کوچک و باردار طلا ساخته شده است که این ذرات به واسطه پلیمرهای واکنش دهنده در برابر دما، به صورت ژل متصل شده اند.
زمانی که این موتور نانویی توسط یک لیزر تا یک دمای خاص حرارت می بیند، مقدار زیادی انرژی الاستیک را در کسری از ثانیه ذخیره می کند؛ زیرا پوشش های پلیمری تمام آب را از ژل خارج کرده و متلاشی می شوند. این تاثیر باعث می شود که ذرات طلا به صورت خوشه های تنگ به یکدیگر بچسبند.
اما زمانی که این موتور سرد می شود، پلیمرها آب را جذب کرده و منبسط می شوند و نانوذرات طلا مانند فنر با قدرت و با سرعت از هم جدا می شوند.
محققان با یادآوری اینکه نور می تواند باعث گرمای آب شده و انرژی موتورهای بخار را تامین کند، افزودند: اکنون می توانیم از نور برای تامین انرژی یک موتور پیستونی در مقیاس نانو استفاده کنیم.
ساخت ماشین آلات نانویی از دیرباز، رویای دانشمندان و مردم بوده است اما با توجه به یافت نشدن راه های انرژی بخشی برای آنها، این ایده همچنان در افسانه های علمی باقی مانده اند.
اما روش جدید ابداعی محققان کمبریج فوق العاده ساده است و می تواند تا حد زیادی سریع باشد و نیروی زیادی اعمال کند.
به گفته محققان، این موتورها همچنین زیست سازگار هستند، ساخت آنها مقرون به صرفه بوده ، سریع واکنش می دهند و انرژی کمی مصرف می کنند.
محققان نام این موتورها را ‘ANTs’ و یا ‘برانگیزنده مبدل های نانویی’ گذاشته اند زیرا این موتورها مانند مورچه های واقعی نیروهای زیادی نسبت به وزن خود تولید می کنند.
اکنون چالشی که محققان با آن روبرو هستند، چگونگی کنترل نیروی این موتورها برای کاربست در ماشین آلات نانویی است.
نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا