شهر و جامعهعناوین اخبار

دیپلماسی رسانه گفتمان قالب در شهرها را تغییر می‌دهد / قدرت نرم با همکاری رسانه‌ها تحقق می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، دکتر مهدی جمالی‌نژاد در جشن ۱۱ سالگی روزنامه اصفهان زیبا و رونمایی از ۱۵ طرح رسانه‌ای با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف و رسیدن به نقطه عالی در هر موضوعی نیازمند تعریف چشم‌انداز هستیم، اظهار کرد: بر این اساس برای توسعه فعالیت‌‌های شهرداری در شهر اصفهان برنامه‌های چشم‌انداز اصفهان ۸۵، ۹۰، ۹۵ و ۱۴۰۰ تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تمام واژگان و خصوصیات شهر اسلامی در اصفهان مستتر است، افزود: اصفهان واژگان بسیاری را از گذشته تاکنون یدک کشیده و امروز نیز می‌تواند خالق واژگان جدیدی باشد که بتوان آن را به همه ایران و حتی جهان تسری داد.

مدیر مسئول روزنامه اصفهان زیبا اهتمام جدی همگان برای تحقق واژگان جدید در شهر اصفهان را ضروری خواند و افزود: در این زمینه رسانه‌ها نقش بسزایی دارند و می‌توانند در این مسیر کمک بیشتری به مسئولان شهری داشته باشند.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازهای تعریف شده برای ارتقای شهر اصفهان ویژه همه شهر است و نه فقط شهرداری، ابراز داشت: باید توجه داشت که شهر اصفهان باید عاری از هرگونه آسیب‌های اجتماعی و دیگر چالش‌ها باشد که این امر با همکاری و همدلی امکان‌پذیر است.

جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه همه فضاها و برنامه‌ها در شهر اصفهان نیازمند تحول است، افزود: برای رسیدن به چشم‌انداز باید نگاه و رویکردی نو داشته باشیم.

از عصر فناوری عبور کرده و به عصر جریان‌سازی رسیده‌ایم

وی با بیان اینکه در حال حاضر از عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات عبور کره‌ایم، گفت: ما به عصر جریان‌ها ورود پیدا کرده‌ایم، عصری که یقیناً جریان‌سازی و دیپلماسی رسانه می‌تواند گفتمان قالب در یک شهر و کشور را تغییر دهد .

شهردار اصفهان همچنین به میزان قدرت سیاسی در سنجش قدرت‌ کشورها اشاره کرد و افزود: باید توجه داشته باشیم که امروزه معیار سنجش قدرت کشورها بر اساس قدرت سیاسی است و برای نمونه تاکنون شنیده نشده که کشور ژاپن با آن همه پیشرفت در تکنولوژی به عنوان یکی از کشورهای پر قدرت شناخته شود.

وی در ادامه قدرت را در قالب سه نوع خدادادی، اکتسابی و گفتمانی عنوان و بیان کرد: اصفهان دارای قدرت‌های خدادادی و اکتسابی زیادی در طول تاریخ بوده و امروز در کشور ایران و به ویژه اصفهان در صدد دست یافتن به قدرت گفتمانی هستیم.

جمالی‌نژاد گفتمان را بازیگر اصلی قدرت در دنیای کنونی عنوان کرد و ادامه داد: این قدرت زمینه‌ساز پیروزی ایران در گفتمان یک تنه مقابل گروه ۱+۵  شد چرا که در این روبرویی ایران گفتمان جدیدی داشت.

قدرت نرم می‌تواند در درون شهرها جهش ایجاد کند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه قدرت نرم می‌تواند در درون شهرها جهش ایجاد کند، اضافه کرد: این قدرت تنها با همکاری رسانه‌ها تحقق می‌یابد چرا که این دو عنصر می‌توانند شهروندان را مدیریت کنند.

شهردار اصفهان در ادامه به جمع‌آوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیش از یک دهه گذشته در قالب نرم افزار «علم‌السلطان» اشاره کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت که بیشترین فرمایشات ایشان طی یک دهه گذشته بر مبنای دانش‌محوری بوده و این در حالی است که بسیاری از مسئولان نسبت به این امر مغفول بوده‌اند.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای که امروز در بین مسئولان مطرح می‌شود در سال ۸۷ با عنوان «سال نوآوری و شکوفایی» از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، افزود: ما خیلی دیر بیدار شدیم و از این رو باید توجه داشته باشیم که اگر قرار است اصفهان شهر خلاق بماند باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و اتمسفر شهر فرهنگی دانشی و علمی شود .

جمالی‌نژاد ‌با بیان اینکه جریان‌سازی تحقق قدرت گفتمان در شهر اصفهان آغار شده است، اظهار داشت: تولید، ایجاد و تسری دانایی‌محوری از مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری است و از این رو برای تحقق این امر مرکز خلاقیت و نوآروی شهرداری را برای تولید و مرکز فناوری‌های نوین را نیز برای تبدیل این ایده‌ها به عمل راه‌اندازی کرده‌ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا