عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

سرمایه گذاری ۱۴میلیارد دلاری برای نوسازی پالایشگاه های کشور/ایران از سال۹۶صادرکننده بنزین می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایرنا، عباس کاظمی روز یکشنبه در نشست خبری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، افزود: به دلیل تولید بالای مازوت در پالایشگاه های کشور، بیشتر پالایشگاه ها دارای سودآوری کمی هستند که در نظر داریم این فرآیندها را اصلاح کنیم.
وی اضافه کرد: بر این اساس قرار است تولید مازوت در پالایشگاه های کشور به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته و در مقابل تولید بنزین استاندارد در کشور افزایش یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ۹ پالایشگاه کشور روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت را پالایش می کنند، ادامه داد: از اوایل سال آینده با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران صادرکننده بنزین خواهد شد.

** گسترش دامنه توزیع بنزین یورو۴ به ۱۵ شهر
وی در ادامه به افزایش تولید بنزین یورو۴ در کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم بزودی شبکه توزیع بنزین یورو چهار را گسترش داده و از هشت به ۱۵ شهر افزایش دهیم.
کاظمی با بیان اینکه با سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در نوسازی پالایشگاه های ایران مذاکره شده است، گفت: قرار است شماری از پالایشگاه ها از جمله پالایشگاه آبادان، اصفهان، تهران و بندرعباس بهسازی شوند.
وی به تولید فرآورده های نفتی با کیفیت پایین در پالایشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: میزان تولید مازوت در کشور که ارزش بسیار پائینی دارد، بالاست که به زیان پالایشگاه ها تمام می شود.

** اجرای طرح عرضه بنزین دو نرخی در نیمه دوم امسال
معاون وزیر نفت درباره دونرخه شدن بنزین نیز افزود: دولت با دو نرخی شدن بنزین مخالف بود و تلاش کرد عرضه بنزین تک نرخی ادامه پیدا کند.
وی به تصویب طرح دو نرخه شدن بنزین در مجلس اشاره کرد و ادامه داد: پس از ابلاغ این مصوبه چهار ماه فرصت خواهیم داشت آن را اجرایی کنیم.
وی پیش بینی کرد دو نرخی شدن بنزین زودتر از مهرماه اجرایی نشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره سهمیه بندی بنزین نیز گفت: تلاش می کنیم سهمیه بندی بنزین را به گونه ای انجام دهیم که مصرف کنندگان نیازی به استفاده از سهمیه دوم و افزایش پول بیشتر نداشته باشند.
کاظمی درباره طرح برندسازی جایگاه های عرضه سوخت نیز گفت: در تلاش هستیم در این طرح جلوی ایجاد انحصار گرفته شود به گونه ای که یک شرکت فقط میزان معینی از جایگاه ها و نه فقط همه آنها را در اختیار می گیرد.

**فاینانس پالایشگاه آبادان
معاون وزیر نفت درباره تامین فاینانس چینی برای پالایشگاه آبادان نیز گفت: شورای پول و اعتبار با فاینانس یک میلیارد و ۲۵۰ یورویی چین برای نوسازی پالایشگاه آبادان موافقت کرده است.
وی اضافه کرد: بهسازی این پالایشگاه امسال آغاز و با تحقق آن همه محصولات با استاندارد یورو ۴ تولید خواهد شد.

**پروژه های پالایشی کشور
کاظمی درباره اجرای سایر پروژه های پالایشی در کشور نیز گفت: مکان پالایشگاه هرمز (بهمن گنو) از بندرعباس به جاسک منتقل شده است.
وی اضافه کرد: این پالایشگاه توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد و مذاکراتی نیز با سرمایه گذاران چینی انجام شده است.
وی درباره مذاکره با چینی و ژاپنی ها برای تامین مالی پروژه های پالایشی کشور گفت: باید توجه داشت که فعلا پول در ژاپن و چین است و حتی کره ای ها برای سرمایه گذاری در ایران به دنبال جذب منابع مالی از طریق این دو کشور هستند.

**خرید پالایشگاه
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره خرید و ساخت پالایشگاه توسط ایران در سایر کشورها نیز گفت: مسائل مربوط به این طرح را شرکت ملی نفت پیگیری می کند که البته از ما درخواست کرده اند تا نظرات و دیدگاه های فنی خود را اعلام کنیم.

**واردات بنزین
کاظمی درباره واردات بنزین نیز گفت: براساس برنامه ریزی قرار است امسال روزانه به طور میانگین هشت میلیون لیتر بنزین وارد شود. هر چند از ابتدای امسال تاکنون میانگین واردات بنزین به کشور ۱۲ میلیون لیتر در روز بوده است، اما میانگین کل سال ۱۳۹۵ هشت میلیون لیتر خواهد شد.

**تولید بنزین در پتروشیمی ها
کاظمی درباره تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی نیز گفت: پتروشیمی بندر امام در اواخر سال ۱۳۹۳ اعلام کرد که با تغییر فرایندها توانسته بنزینی با کیفیت یورو ۴ تولید کند که پس از بررسی، کیفیت آن تایید شد.
وی با بیان اینکه کیفیت این بنزین تولیدی از استانداردهای یورو ۴ بالاتر بوده و حتی به یورو ۵ نزدیک است افزود: روزانه حدود ۸۰۰ هزار لیتر از این بنزین تحویل شبکه عرضه می شود.

** تکذیب مسدود شدن حساب های بانکی به علت بدهی مالیاتی
وی درباره ادعای مسدود شدن حساب های بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و حساب های شخصی مدیران این شرکت بابت بدهی مالیاتی گفت: این ادعا صحت ندارد و نه حساب های شخصی مدیران و نه حساب های عمومی شرکت مسدود نشده است.
وی ادامه داد: البته شنیده شده حساب های یکی پالایشگاه ها به علت بدهی مالیاتی مسدود شده است.
وی با انتقاد از سازمان امور مالیاتی برای گرفتن مالیات از مواردی که هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد، گفت: ماهانه ۶ هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی پرداخت می شود.
کاظمی ادامه داد: البته سازمان امور مالیاتی ادعای دریافت مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات نفت خام را دارد که اصلا به ما مربوط نمی شود.
وی یادآور شد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به هیچ وجه در صادرات نفت خام نقش ندارد و تنها نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها را ضمانت می کند.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: همچنین سازمان امور مالیاتی خواستار دریافت مالیات از سوخت تحویل شده به نیروگاه ها است و این در حالی است که ما این سوخت را رایگان به نیروگاه ها تحویل می دهیم و درآمدی کسب نمی کنیم که بخواهیم برای آن مالیات پرداخت کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا