پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

نقش مسئولیت پذیری افراد در کاهش بزهکاری

این مقوله را می توان در سه قالب فردی ، اجتماعی و خانوادگی مورد بررسی دانست. بنابراین مسوولیت‌پذیری یکی از فاکتورهای مهم یک زندگی به شمار می رود که برای انجام هر کاری نیاز است افراد این مهارت‌ را در خود تقویت کنند.

باید اذعان کرد که افراد مسوولیت‌پذیر در جامعه موفق تر هستند زیرا اغلب در اموری که به آنها محول می‌شود به خوبی کار را پیش برده و سعی می‌کنند تلاش روزانه شان را مستمر کنند. افراد مسوولیت پذیر کمتر جذب بزهکاری اجتماعی می‌شوند و اغلب تمایل و گرایش به ناهنجاری‌های اجتماعی ندارند. همچنین مسوولیت‌پذیری را می توان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تربیتی نامید که برای رفع ناکامی‌ها موثر واقع می‌شود.

این فاکتور مهم تربیتی اگر در درون خانواده وجود نداشته باشد و کودکان این مساله را از والدین خود یاد نگرفته باشند، در زندگی فردی و اجتماعی خود دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد که نشأت گرفته از همان مهارت جدی در زندگی است. افرادی که مسوولیت پذیر نیستند‌، هدفمندانه رفتار نمی‌کنند و اغلب درگیر تنش‌ها و چالش‌های زندگی هستند.

افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند، فعال و پویا هستند و شکست‌های خود را به سادگی قبول می‌کنند و هیچ توجیهی در شکست ندارند. از سوی دیگر افرادی که با مسوولیت تلقی می‌شوند، برای رفع ناکامی‌ها و شکست‌ها و جبران شرایط سخت و دشوار تلاش می‌کنند. مسوولیت‌پذیری یکی از فاکتورهای رفتاری مثبت است که این افراد انعطاف‌پذیر هستند و اغلب در کارهایشان و پیشبرد اهدافشان هدفمندانه رفتار می‌کنند.

در خصوص مسوولیت پذیری و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی نیز باید گفت ، مسوولیت پذیری از نگاه اجتماعی، یعنی قبول تکلیف و انجام وظایف هم در حوزه فردی و هم در حوزه های اجتماعی و خانوادگی اطلاق می شود. در حوزه فردی وظایف و کارهایی که به شخص محول می شود و در خصوص خودش است را باید انجام دهد که به آن مسوولیت فردی می‌گویند و در حوزه خانوادگی افراد نسبت به اعضای خانواده و جامعه خود عهده‌دار مسوولیت هستند و در حوزه اجتماعی نسبت به جامعه مسوولیت‌هایی را به عهده دارند.

اگر افراد در حوزه فردی قبول مسوولیت نداشته باشند،به خود آسیب‌های جدی وارد می‌سازند. در صورتی که اگر مسوولیت امور فردی خود را قبول کنند و به نحوه مطلوب به انجام برسانند، در همه زمینه‌ها رشد می‌کنند. به عنوان مثال می توان گفت یکی از مسوولیت‌های فردی مهم هر فردی در قبال خود مطالعه است که مطالعه منجر به رشد و ایجاد پویایی در افراد می‌شود.

اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا