عناوین اخبار

صادرات ۶۰۰ هزار تن شیر با تأمین مشوق مالی

به گزارش پایگاه خبری سرمای گستران و به نقل ازایرنا،حسین صفایی  با اشاره به ناهنجاری‌های بازار شیر گفت: با وجود اینکه دولت قیمت خرید شیر توسط صنایع لبنی را ۱۴۴۰ تومان تعیین کرده است اما دو سال است که صنایع از این قانون سر باز می‌زنند و شیر را با قیمت کمتر از دامداران می‌خرند که این موضوع ضرر و زیان زیادی را متوجه دامداران کرده است.
وی افزود: عمده مشکلات مربوط به شیر از سال ۸۹ و سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاد و با اینکه دولت مجاز نبود یارانه شیر را حذف کند اما این کار انجام گرفت و به این ترتیب بازار فروش ۵/۲ میلیون تن شیر که به‌صورت یارانه‌ای در اختیار مردم و مدارس قرار می‌گرفت مختل شد.وی افزود: دولت سازمان تعاون روستایی را موظف کرد برای جلوگیری از ضرر دامداران اقدام به خرید تضمینی شیر کند که این کار به مدت یک سال از آذر ۹۳ تا آذر ۹۴ انجام شد اما با اتمام منابع این طرح خرید تضمینی ادامه پیدا نکرد.
صفایی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان و دامداران ستاد تنظیم بازار امسال مشوق‌های صادراتی برای صادرات شیر در نظر گرفته که بر اساس این برنامه سال ۹۵ برای صادرات ۶۰۰ هزار تن شیر برنامه ریزی شده است.

* ضایعات ذخیره میوه کمتر از ۱۰ درصد
صفایی همچنین با اشاره به تنظیم بازار در ماه‌های گذشته گفت: در خصوص ذخایر میوه و معدوم شدن این ذخایر اخبار نادرستی منتشر شده است. وی گفت: برای تنظیم بازار اسفند و فروردین حدود ۴۲ هزارتن پرتقال و ۱۸ هزارتن سیب ذخیره شده که تقریباً بیش از ۹۰ درصد ذخایر به مصرف رسید و کمتر از ۱۰ درصد ضایعات داشتیم که این مقدار ضایعات در ذخیره میوه طبیعی است.
وی گفت: اینکه گفته می‌شود مقدار زیادی میوه امحا یا معدوم شده کاملاً کذب است و سازمان تعاون روستایی از انتشار دهندگان این اخبار شکایت کرده است.
وی گفت: در بازار مواد غذایی هم اکنون شرایط کاملاً عادی و آرام است و ذخایر کالاهای استراتژیک نیز کاملاً متناسب با نیاز کشور است.
وی همچنین در مورد موضوع قاچاق میوه گفت: با توجه به فراوانی تولید و قیمت کمتر میوه‌های داخلی نسبت به میوه‌های خارجی قاچاق میوه سودی برای قاچاقچیان ندارد و قاچاق در برابر تولیدات کشور عدد خیلی کمی است اما مانورهای زیادی روی آن داده می‌شود و قاچاق حدود ۲۰۰ تن میوه در مقابل تولید ۱۶ میلیون تن میوه داخلی رقم قابل توجهی نیست هر چند که جلوگیری از قاچاق در دستور کار است و با آن مقابله می‌شود.

* اجرای طرح ضیافت در ماه رمضان
صفایی همچنین در مورد تأمین کالاهای ماه رمضان نیز گفت: کارگروه تنظیم بازار در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت سیاست بسته‌ای سال قبل را برای امسال نیز اجرا کند و در این راستا امسال هم طرح ضیافت شامل کالاهایی مانند برنج، شکر، مرغ و گوشت قرمز اجرا می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا