شهر و جامعهعناوین اخبار

اقتصادهایی که در پایه فناوری عرضه شده، اقتصاد های پویایی هستند/برنامه‌ریزی کشور بر پایه فناوری، تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال دارد

محمد فرهادی در دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، اظهارکرد: ویژگی‌های اقتصاد نوین جهانی متکی بر ایده‌ها و فناوریهای نوین است.
وی افزود: اقتصادهایی که در پایه فناوری عرضه شده، اقتصاد های پویایی هستند.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل افزود: پی ریزی کشور در پایه فناوری موجب عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی می شود.
فرهادی بیان کرد: بدون تردید سه رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان اعم از نیرو و سرمایه های انسانی، زیرساخت ها و قوانین و مقررات لازم برای انجام امور علمی از جمله فعالیت های اصلی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است.
وی اظهارکرد: ۵ میلیون دانشجو و عضو هیات علمی ظرفیت خوبی را برای کشور به وجود آورده اند به طوری که این مهم موجب شده مقاله های علمی فراوانی را در این زمینه به دنیا عرضه کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشمندان ایرانی توانستند ۱٫۵ درصد از مقاله های دنیا را تولید کنند در حالی که ایران یک درصد از دانشمندان دنیا را تشکیل می دهد.
فرهادی اظهارکرد: وجود بیش از هزار دانشگاه و موسسه، ۷۰۰ پژوهشگاه علمی، ۳۸ پارک علم و فناوری و ۱۶۷ مرکز رشد، ازجمله اعتبارات علمی ایران است.
وی ادامه داد: ۳۵۰ انجمن علمی و فناوری، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۴ هزار و ۴۰۰ واحد فناوری و یک‌هزار و ۵۰۰ نشریه علمی ـ مهندسی در سال گذشته داشته‌ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در کنار این توانمندی‌ها از لحاظ فناوری جایگاه مناسبی در دنیا ندارد که باید برنامه ریزی های مهمی در این زمینه صورت گیرد.
فرهادی بیان کرد: با این وجود رتبه نوآوری ایران در دولت جدید رشد قابل‌قبولی داشته به طوری رتبه نوآوری ایران در دولت یازدهم ۱۴ پله صعود یافته است همچنین ۸۰۰ محصول فناورانه و ۷۵۰ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شده است.
وی ادامه داد: اعتبار پارک‌های علمی و فناوری در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است اما گردش مالی این پارکها در سال گذشته به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: همچنین در سال گذشته  ۸۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان گزارش شده است.
وی در ادامه گفت: وزارت علوم هم‌سو با سیاست‌های وزارت امور خارجه کشور، در پی استفاده از فرصت‌های پسابرجام در حوزه علم و فناوری برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا