شهر و جامعهعناوین اخبار

شهروندان خلاق نوک پیکان توسعه شهر هستند/ دانش و دانایی‌محوری عامل پیشرفت شهر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در نخستین همایش بین‌المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی با تاکید بر هنرهای رو به فراموشی اظهار کرد: ما باید رویکرد و گفتمان نوینی را در شهر برنامه‌ریزی کنیم که البته ورود به این فضای جدید نیاز به گام جدید دارد.

وی تصریح کرد: باید در کنار دمیدن ارزش‌های بنیادین و اسلامی گفتمان جدید نیز برای بسترسازی نیازهای امروزی آماده شود که البته شهرداری اصفهان به این عرصه ورود کرده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در اصفهان زمانی به صنایع سنگین مانند کارخانجات بزرگ صنعتی ذوب‌آهن و فولادمبارکه و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای افتخار می‌شد اما امروزه نیاز شهر گفتمان جدیدی است که در برنامه‌هایی مانند اصفهان ۱۴۰۰ تبلور پیدا کرده است.

وی گفت: اصفهان شهر خلاق شده و ثبت جهانی می‌شود بنابراین نیاز است که برای خلاقیت و نوآوری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه دانایی و دانش باید عامل توسعه شهر شود، تاکید کرد: بسترهای لازم برای چهار مرحله دستیابی ایجاد، انتشار و مصرف دانش و دانایی فراهم شده و در این راه نیاز به خوانش و گفتمان جدید داریم.

وی بیان داشت: در این گفتمان جدید هنرمندان، ‌فرهیختگان و ادیبان سرمایه‌های نمادین ما محسوب می‌شوند تا بتوانیم با استفاده از تجارب آنها پیش برویم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ما به بازنگری در بسیاری از حوزه‌ها نیاز داریم، اضافه کرد: ما باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که چرا هم‌اکنون به نیاکانمان توجهی نمی‌کنیم، چرا این صنایع بی‌بدیل که با اشک چشم ساخته می‌شود در سبد خانوارهای ما جایی ندارد، چرا در زنگ‌های مدارس زنگ‌های هنر به زنگ تفریح تبدیل شده، تا این صناعات فراموش شده به طور مجدد احیا شود.

وی افزود: صنایع بزرگ نفس شهرمان را بریده، ‌شهرها مانند موجودات زنده به دنیا می‌آیند رشد می‌کنند و در صورتی که به آنها توجه نشود می‌میرند، ما برای اینکه شهر پویا و با نشاط داشته باشیم هنر و هنرمندان ما می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

جمالی‌نژاد تاکید کرد: ما باید به سنت‌های خودمان بازگشت کرده و به صنایع دانش‌بنیان به جای صنایع آلاینده روی بیاوریم.

وی اضافه کرد: زمانی که عنوان می‌کنیم اصفهان باید شهری خلاق باشد باید قابل رقابت با سایر شهرهای کشور و حتی شهرهای دنیا باشد که در این راه نقش هنرمندان و شهروندان اصفهانی نقشی بی‌بدیل برای شکوفایی اصفهان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا