بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلشهر و جامعهعناوین اخبار

پیش بینی بورس و سایر بازار ها در سال جاری

«مرتضی ایمانی راد» اقتصاددان و تحلیل گر مسایل اقتصادی ایران و جهان در سمینار تحلیل و بررسی چشم انداز اقتصاد جهان و ایران در سال ۹۵ که در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان  با حضور ۶۰۰ فعال اقتصادی  برگزار شد، از افزیش ۱۰ درصدی دلار، احتمال کاهش ۱۰ درصدی بهای نفت، ادامه کمبود نقدینگی و عدم توان بازپرداخت بدهی های دولت، تداوم رکود مسکن، رشد  ۳٫۵ تا ۴ درصدی  اقتصادی کشور ، عدم کاهش قیمت طلا، شیب صعودی نرخ تورم بین ۱۰ تا ۱۳ درصد، عدم توان بالا رفتن شاخص بورس در سال جاری خبر داد.

 

بازارهای مالی بین الملل از بازارهای خرید و فروش کالا  اهمیت بیشتری دارد

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه بدون شناخت از اقتصاد جهانی نمی توان اقتصاد ایران را بررسی کرد، اظهار داشت: اقتصاد جهانی تحت تاثیر بازار سهام، خرید و فروش ارزهای بین المللی، بازار پول و بازار کالا قرار دارد و این بازارها به گونه ای در هم تنیده شده اند.

وی بازارهای مالی را مهمترین بازار اقتصادی جهان برشمرد و گفت:حجم مبادلات در این بازار به شدت افزایش یافته است و به دلیل سهولت دسترسی به آن از هر نقطه جهان حتی در منزل می توان در این بازار حضور داشت و خرید وفروش انجام داد.

وی مساله اصلی  اقتصاد آمریکا را  بازارهای مالی برشمرد و گفت:خرید و فروش کالا به عنوان دغدغه مسوولین آمریکا یی نیست و این نشان از اهمیت بازارهای مالی در اقتصادهای پیشرو را می دهد .

ایمانی راد خطاب به فعالان اقتصادی گفت: تولید کنندگان و بازرگانان بایستی به طور مداوم تحولات اقتصادی ایران و جهان از منظر بازارهای مالی را دنبال کنند زیرا هر تغییری در این بازار به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کسب و کار انان تاثیر می گذارد.

وی به  اتاق های بازرگانی پیشنهاد کرد نوسانات و رویدادهای تاثیرگذار بر بازارهای مالی جهان را به فعالان اقتصادی اطلاع رسانی کنند تا تصمیمات صحیحی بر اساس  روند بازار های داخلی و خارجی  اتخاذ شود .

قیمت نفت تحت تاثیر توطئه عربستان نیست/توهمات تحلیلی در ایران در مورد نفت حاکم است

وی در خصوص دلایل سقوط قیمت نفت در سه سال گذشته گفت: به اعتقاد من سقوط بهای نفت ناشی از توطئه های عربستان نیست چرا که با افزایش شدید نرخ دلار آمریکا، بهای نفت سقوط کرد.

ایمانی راد فروش نفت در بازارهای جهانی را در حدود ۹۴ میلیون بشکه در روز عنوان کرد و گفت:اضافه شده یک میلیون بشکه نفت ایران یا عربستان  تاثیرگذار بر قیمت نفت نیست .

وی با اشاره به اینکه توهمات تحلیلی نسبت به قیمت نفت در ایران وجود دارد ،افزود:وقتی قیمت نفت افزایش می یابد نرخ دلار کاهش پیدا می کند  و وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می کند قیمت دلار افزایش می یابد و به دلیل نرخ رشد اقتصادی آمریکا طی چند سال گذشته شاهد افزایش قیمت دلار در بازارهای  جهانی هستیم و این مهم عامل کاهش قیمت نفت در بازارهاست.

ایمانی راد تاکید کرد:اگر رشد اقتصادی آمریکا همچنان رو به افزایش باشد قیمت دلار افزایش می یابد و قیمت نفت کاهش پیدا می کند. عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه کالاها از طریق دلار آمریکا در سطح جهان مبادله می شود، گفت: بررسی ها نشان می دهد اقتصاد آمریکا به راحتی قدرت خود را از دست نمی دهد و پیش بینی می شود بهای آن بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه دو اتفاق مهم در ژوئن سال جاری، اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد، افزود: رفراندوم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا و یورو و همچنین جلسه فدرال رزرو برای افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره آمریکا است که در صورت به نتیجه رسیدن هر دو، نرخ دلار در بازارهای جهانی تقویت‌شده و قیمت کالاهای اساسی به همان میزان نزولی و بهای نفت حدود ۱۰ دلار دیگر کاهش می یابد.

دولت وظیفه اش برداشتن موانع است نه اینکه مانع پیش روی تولیدکنندگان باشد

به اعتقاد ایمانی راد، توسعه و قدرت کشور در اختیار تولیدکننده است و امروز که در اوج بحران اقتصاد قرار داریم وظیفه دولت برداشتن موانع  است و اینکه خود دولت به عنوان مانع بزرگ پیش روی فعالیت های تولیدی شناخته می شود و  باید از سد راه این بخش کنار رود.

وی یادآور شد:من به شدت مخالف حمایت دولت از تولید کنندگان هستم زیرا این حمایت در بازارهای جهانی دوام ندارد و باعث زیان به تولید کننده در دراز مدت خواهد شد.

ایمانی راد وظیفه اصلی دولت را ایجاد زیرساخت برای فعالان اقتصادی جهت حضور با قدرت در بازارهای جهانی دانست و گفت:دولت باید زمینه حضور را فراهم کند نه اینکه از تولید کننده حمایت مادی کند.

وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی به حال خود رها شود نرخ های اعجاب انگیزی در اقتصاد کشور رقم می زند همان اتفاقی که در دهه ۴۰ در کشور رخ داد.

وی با پیش بینی اینکه تا پایان دولت یازدهم بهای نفت در همین محدوده قیمت قرار می گیرد و بدون تردید پس از اتفاقات برجام با اندک افزایش قیمت نفت، کشور در شرایط بهتری قرار می گیرد.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی همچنین گفت: با تثبیت بهای نفت در همین محدوده قیمت، به طور قطع کمبود نقدینگی در کشور ادامه می یابد و مسکن همچنان در رکود می ماند.

وی با اشاره به اینکه در دوران احمدی نژاد درآمدهای ارزی کشور ۱۳۳ میلیارد دلار بود، افزود: درآمدهای ارزی دوره روحانی حدود ۲۳ میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر تاثیر قیمت دلار آمریکا بر بخش های مختلف، به تولیدکنندگان پیشنهاد داد به طور مستمر این شاخص ارزی را رصد کنند چرا که یکی از الزامات اقتصاد ایران پایش محیط بین الملل است.

وی با بیان اینکه دلیل گران شدن دلار و ارزانی کالاها ساختاری است که در کوتاه مدت از بین نمی رود، افزود: در سال ۹۵با توجه به قوی بودن دلار، کالاها در سطح پایینی باقی می مانند و تا پایان امسال دلار ضعیف نخواهد شد همچنین دولت روحانی توان بازپرداخت بدهی‌های خود را نخواهد داشت و یورو حرکتی نوسانی خواهد داشت، رشد اقتصادی چین نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته ایمانی راد، در سال ۹۵، قیمت طلا کاهش نمی یابد و شاهد توقف کاهش بهای نفت و افزایش نسبی آن خواهیم بود و در مجموع اقتصاد جهان وارد فاز تورمی نمی شود.

وی همچنین احتمال داد در سال ۲۰۱۷ شاهد شکست قیمت نفت باشیم و به کانال زیر ۲۰ دلار سقوط کند.
رشد ۸ درصد برنامه  ششم اقتصاد تصوری خیالی است
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ شاهد رشد تولید نخواهیم بود، پیش بینی کرد: اقتصاد ایران امسال وارد نرخ رشد مثبت آرام در محدود ۳٫۵ تا ۴ درصد قرار می گیرد البته این به بهای نفت بستگی دارد اما بازار و مردم ایران فقیرتر می شوند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، برآورد دولت در برنامه ششم توسعه نسبت به رشد ۸٫۵ درصد تصوری جز خیال نیست به این دلیل تولیدکنندگان بدون هیچ حمایتی باید روی پای خود بایستند.

وی با پیش بینی نرخ دلار و تورم برای سال جاری، گفت: امسال نرخ تورم با شیب آهسته صعودی و به ۱۰ تا ۱۳ درصد می رسد چرا که اصرار بر تورم تک رقمی در شرایط فعلی ضربه ای مهلک و خطرناک به اقتصاد ایران است و این عمق رکود و عدم تقاضا را در صنایع نشان می دهد.

وی برجام ایران با کشورهای ۵+۱ را نقطه عطف اقتصاد ایران ندانست و گفت:برجام گشایش هایی برای اقتصاد ایران ایجاد می کند و نه باید انرا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک در جامعه  جلوه داد زیرا اقتصاد ایران با مسایل جدی تر از برجام روروست .

ایمانی راد خاطر نشان کرد: چهار وضعیت اقتصاد ایران  شامل بحران اقتصادی  ،نرخ شد کاهنده ،نرخ رشد محدود و نرخ رشد قابل قبول  است که در شرایط کنونی اقتصاد ایران در سال ۹۵ در وضعیت  نرخ رشد محدود خواهد بود .

نرخ رشد مسکن در سال ۹۵ با احتمال بالا صعودی و حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود
وی در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۹۵، بیان داشت: طی سال های گذشته مسکن جذاب ترین بازار حوزه سرمایه گذاری بوده به گونه ای که از سال ۷۱ تا ۹۳ دارای رشد ۵۴۲ درصدی بوده است اما امروز با رکود مواجه است.
به گفته ایمانی راد، ما به شدت با بحران تقاضای بالفعل امکان خرید مسکن مواجه هستیم.

وی با اشاره به شاخص استطاعت مسکن، گفت: در سال ۸۱ اگر هر خانوار ۳۰ درصد درآمد خود را پس انداز می کرد در مدت ۱۰ سال خانه دار می شد اما این رقم در سال های ۹۲ و ۹۳ به ۳۵ سال رسیده چرا که قیمت ها سریع تر از قدرت خرید مردم افزایش یافته است.
به اعتقاد ایمانی راد، راهکارهای همچون تسهیلات بلند مدت و یا وام های ۱۲۰ یا ۸۰ میلیونی در وضعیت رکود فعلی، شرایط را برای خانه دار شدن مردم فراهم نمی کند.

ایمانی راد  پیش بینی کرد: نرخ رشد مسکن در سال ۹۵ با احتمال بالا صعودی و حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود.
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی در خصوص بازار بورس، گفت: این بازار در سال ۹۵ بر خلاف نظر برخی، انرژی برای بالا رفتن نخواهد داشت اما می تواند همانند طلا بازار تکنیکی برای سرمایه گذاری باشد.

وی به برخی از استراتژی ها در سال ۹۵، اشاره کرد و افزود: کالاهای ضروری همچون مواد غذایی و  دارو که کشش پذیری کمتری دارند شرایط بهتری خواهند داشت همچنین در سال جاری توسعه و یا تعطیلی شرکت ها را توصیه نمی کنیم بلکه بهینه کردن شرایط تولید را پیشنهاد می دهیم علاوه بر این کمبود نقدینگی بهبود پیدا نمی کند بنابرابن مدیریت نقدینگی از واجبات کشور است.

ایمانی راد در بخش پایان سخنان خود از دولت خواست به جای برنامه ریزی پنج ساله که در دنیا منسوخ شده  به سمت هوشمندی اقتصادی برود و افزود:دولت ها  و شرکتها  پیشرو بر اساس رویدادها و هوشمندی عمل می کنند و دیگر برنامه های بلند مدت جایی  در تصمیم گیری کلان اقتصادی ندارد.

 

قاسمی :تقاضای موثر در اقتصاد ایران کاهش یافته است

«سیامک قاسمی» کارشناس مسایل اقتصادی در این نشست یکی از مهمترین دلایل رکود فعلی در اقتصاد ایران را کاش سرعت گردش پول دانست و گفت:سرعت گردش پول در ایران ۴/۱ در سال است یعنی هر تولید کننده سرمایه خود را ۴/۱ بار در سال گردش می دهد و این مهم باعث انجماد منابع مالی می شود .

وی شرایط اقتصاد جهانی که شامل کاهش ارزش صادرات نفتی و غیر نفتی در کنار رکود تقاضای هم در بخش مصرف کننده هم در بخش دولت  را از دیگر عوامل رکود اقتصاد ایران برشمرد و گفت:بدهی دولت به بانکا و بخش خصوصی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که باعث قرار گرفتن ۱۶ بانک از ۲۸ بانک در شرایط بحرانی شده است .

وی رکود در اقتصاد ایران را کاهش یک‌باره تقاضای مؤثر از سال ۸۶ به دلیل تورم شدید و افزایش شکاف درآمد و هزینه خانوار عنوان کرد و گفت: کاهش سرعت گردش نقدینگی، کاهش تقاضای مصرفی، کاهش قیمت نفت و درآمدهای دولت، نرخ بهره بالا، شرایط اقتصاد جهانی و بحران بانکی همگی موانع تحقق رشد اقتصاد قابل‌توجه در اقتصاد ایران هستند اما با این‌حال، تسهیل در مبادلات، تا حدی موجب مثبت ماندن رشد اقتصادی ایران در سال جدید خواهد شد.

قاسمی بالا بودن نرخ بهره را یکی از عوامل رکود اقتصادی ایران برشمرد و گفت:رکود اقتصادی ناشی از پایین بودن تقاضا به زودی حل نخواهد شد و تولید کنندگان همچنان در شرایط رکودی  قرار  دارند .میانگین مصرف بخش خصوصی از ۷ درصد سال ۸۷ به یک درصد سال ۹۴ رسیده است و این آمار نشان می دهد تقاضا بخش خصوصی در عرصه کالا و خدمات کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه عوامل رکود اقتصادی در ایران پایدار است، تاکید کرد: در این شرایط تولیدکننده باید استراتژی خود را تغییر دهد.
وی با بیان اینکه مهمترین بخش تقاضای اقتصاد ایران مربوط به بخش خصوصی است.

رناسی: با بهره بانکی ۲۵ درصد اقتصاد مقاومتی در کشور عملی و محقق نخواهد شد

«مصطفی رناسی» نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این سمینار با اشاره به اینکه بعد از انقلاب و طی دهه گذشته اقتصاد مهمترین موضوع کشور بوده که هنوز به سرانجامی نرسیده است، اظهار کرد: آخرین موضوع مطرح شده در اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی است که معنایی جز حمایت از تولید داخل و صادرات، توجه به بخش خصوصی و اقتصاد دانش بنیان، عدالت، تولید ثروت ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق است، افزود: قاچاق دشمن تولید داخل است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه عفونت اقتصاد، فساد است، تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی نرخ ارز بعد از تک رقمی شدن باید واقعی شود.

وی تاکید کرد: دلارهای نفتی نباید صرف واردات شود بلکه باید به امر سرمایه گذاری اختصاص یابد.

رناسی با اشاره به اینکه قوانین زیادی در مجلس وجود دارد که باید اجرایی شود، گفت: به طور قطع با بهره بانکی ۲۵ درصد اقتصاد مقاومتی در کشور عملی و محقق نخواهد شد.

پیشنهادات:

  • فعالان اقتصادی باید تحولات اقتصادی ایران و جهان بویژه بازارهای مالی را دنبال کنند
  • افزایش توان رقابت پذیری با بنگاه های خارجی
  • گسترش ارتباطات بین المللی
  • فعالیت در بازارهای مالی بین المللی
  • هوشمندی از قوانین بخش نامه ها و سیاست های مالیاتی
  • مدیریت مالیات بر درآمد در چارچوب طرح جامع مالیاتی
  • استفاده از وام های خارجی برای تامین مالی
  • پایش مستمر ارزهای بین المللی
  • قراردادهای فایناس بلندمدت با یورو ،روبل و یوان
  • قراردادهای صادراتی کوتاه مدت و بلند مدت با دلار امریکا
  • هوشمندی در به کارگیری ارزهای خارجی جهت سرمایه گذاری معطوف به بازار داخل
  • مجهزشدن به ابزارهای پوشش ریسک
  • تاکید بر هوشمندی به جای برنامه ریزی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا