بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

شاخص کل بورس با رشد ۱۵۵ واحدی به کانال ۷۶هزار بازگشت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،در پایان معاملات امروز، ۶۲۲ میلیون و ۱۸۵ هزار سهم وحق تقدم به ارزش یک هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال در ۵۹ هزار نوبت، دادوستد شد.

نمادهای خودرو، وغدیر، وپاسار، رمپنا وفخوز با رشد خود تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند، اما نمادهای پارسان و فارس با تاثیر منفی مانع افزایش بیشتر شاخص شدند.
در معاملات امروز، شاخص های اصلی بازار سرمایه به جز شاخص بازار دوم رشد کردند؛ بر این اساس شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) ۵۸ واحد، شاخص کل (هم وزن) ۴۳ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۳۶ واحد، شاخص آزاد شناور ۴۸۵ واحد و شاخص بازار اول ۱۹۶ واحد رشد کردند.
تنها شاخص منفی در بازار امروز، شاخص بازار دوم بود که ۱۷۵ واحد افت کرد.
در جریان معاملات امروز، نمادهای شیشه و گاز، گلوکوزان، توسعه معادن روی، فنرسازی زر، سرمایه گذاری سایپا، رادیاتور ایران و گروه بهمن، بیشترین رشد قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت نیز به نمادهای قند لرستان، سایپا آذین، بیمه دانا، قند نیشابور، نیرو کلر، قند پیرانشهر و فنرسازی خاور تعلق داشت.

** رونق به بازار باز می گردد
«داوود معمارزاده» مدیرعامل یک کارگزاری درباره پیش بینی وضعیت بورس در هفته جاری گفت: بازار از اوایل این هفته، بار دیگر روند مثبت خود را در پیش می گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار می رود بازار از ابتدای هفته روند مثبتی را داشته باشد زیرا اکنون بسیاری از نمادهای خودرویی در حال نزدیک شدن به کف های تکنیکال(حداقل قیمت) هستند.
وی با بیان اینکه ریشه نوسانات اخیر بازار را بیشتر باید در بیرون از آن جست و جو کرد، گفت: خودرویی ها اگر قراردادهایشان قطعی شود یا موضوع افزایش سرمایه آنها از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها حل شود که بتواند یک اطمینانی برای بازار ایجاد کند، بازار رونق می گیرد و صنایع دیگر نیز برمی گردند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: گروه های خودرویی غالبا در سه ماه نخست سال فروش چندانی ندارند؛ بنابراین با رشد زیادی همراه نخواهند شد اما دلیل نمی شود که بازار بخواهد بترسد.
معمارزاده با بیان اینکه خودرو، یکی از صنایع اصلی است که در رشد اقتصادی کشور موثر است، ادامه داد: شاید این منفی شدن های اخیر در بازار بورس برای این باشد که دولتمردان و مسئولان متقاعد شوند این مساله را به طوری جدیتر پی گیری کنند و به سمت حل آن پیش بروند.
وی یادآورشد: صنعت خودرو، اشتغالزایی بالایی دارند و نیز لیدر بازارند و انتظاراتی برای رشد آنها وجود دارد.
مدیرعامل کارگزاری سیماب گون همچنین بانکی ها و فولادی ها را از جمله صنایع پیشرو در بازار اعلام کرد و افزود: این صنایع، ضمن داشتن حجم معاملات بالا، بازار خوبی دارند و برای ما رونق اقتصادی خواهند آورد.
معمارزاده ادامه داد: با توجه به اینکه بحث مشارکت کشورهای خارجی نیز وجود دارد، به طور قطع بازار ما محدود به بازار ایران نخواهد بود و بازار خاورمیانه می تواند تحت الشعاع این موضوع قرار بگیرد و ما را به لحاظ اقتصادی ارتقا دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود حل و فصل موضوعاتی همچون سوئیفت هنوز گروه های بانکی آنچنان که باید و شاید انتظارات سهامداران را برآورده نکرده اند، گفت: اکنون در همین گروه بانکی نیز بانک هایی مانند ملت وضعیت خیلی معقولی دارند، اما مردم قدری محتاط تر عمل کرده و احساس می کنند تا زمانی که واقعا به صورت ملموس کاهش نرخ بهره را نبینند یا اثرات سودآوری در صنایع را نبینند، نمی شود روی آن حساب کرد.
وی اضافه کرد: اگر سهامداران ثبات را در بازار ببینند و به این نتیجه برسند که مسایل در حال حل شدن است، اقبال بیشتری به سهم نشان می دهند و بازار نیز به روزهای خوب خود برمی گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا