پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبارمسکن و عمران

آخوندی: قطار سریع السیر تهران-اصفهان تاچهارسال آینده راه اندازی می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایرنا، آخوندی روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: علاوه بر توسعه قطارهای سریع السیر، قرارداد برقی شدن مسیر تهران به مشهد و افزایش سرعت قطارهای این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در مرحله نهایی قرار دارد.
وی نخستین اولویت وزارت راه و شهرسازی را توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه عنوان کرد تا بتوانیم ارتباط و همکاری خود را از مدیترانه تا شبه قاره و از عراق تا آسیای میانه و کشورهای همسایه توسعه دهیم.
وی گفت: برنامه های بسیاری خوبی برای توسعه ارتباطات حمل ونقل ریلی در منطقه و کشور در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم در حوزه های تمدنی خود به لحاظ تاریخی، منابع و سیاسی امکان یک ارتباط گسترده را فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه ارتباطات خوب سیاسی به ما کمک می کند روابط بسیاری خوبی را با همسایه های خود برقرار کنیم، بطوری که هم اکنون با کشورهای پاکستان، افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، ترکیه و عراق روابط بسیار خوبی داریم.
آخوندی گفت ، برای توسعه همکاری های ریلی انتظار داریم دفاتر نمایندگی ایران در کشورهای منطقه فعال شود و نماینده راه آهن این کشورها نیز دفاتر خود را برای فعالیت های منطقه ای و بین المللی در ایران فعال کنند.
به گفته این مقام ارشد حوزه راه و شهرسازی، سالانه در کشور ۹۰ میلیون تن مواد معدنی جابجا می شود و ضروری است به منظور صرفه جویی هایی زیادی که در این بخش وجود دارد حمل همه این مواد از جاده به ریل منتقل شود.
آخوندی گفت: خوشبختانه در منطقه امکان ترانزیت نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد با استفاده از شبکه ریلی وجود دارد و امیدواریم شاهد افزایش ترانزیت کالا در منطقه در اسرع وقت باشیم تا بتوانیم با استفاده از تعرفه های رقابتی در حوزه ترانزیت همکاری های خود را افزایش دهیم.
وی تاکید کرد، توسعه زیرساخت ها، ارتقای ایمنی، سلامتی کالا و مسافر و کاهش زمان سفر عناصر رقابتی بسیاری خوبی هستند تا کشورهای منطقه بتوانند از آنها استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد: همزمان با پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی، همایش بین المللی ریل – معدن نیز سال آینده برگزار شود تا بتوانیم زمینه های حمل مواد معدنی توسط ریل را به ۲۰۰ برابر فعلی افزایش دهیم.
آخوندی خواستار برقراری قطارهای برنامه ای در تمام حوزه های مسافری و باری شد و گفت: وجود قطارهای برنامه ای سبب خواهد شد در حوزه بار و مسافر برنامه منظمی برای حرکت قطارها وجود داشته باشد تا بتوانیم در مسیرهای مختلف از جمله چین، مسکو و اروپا این قطارها را راه اندازی کنیم.
وی بر افزایش حمل مسافر توسط شبکه ریلی کشور تاکید کرد و گفت: سنت قطارها در ایران همواره حمل بار بوده است ولی ما باید با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز و دو خطه کردن مسیرها و راه اندازی قطارهای سریع السیر و حمل و نقل حومه ای میزان حل مسافر خود را با قطار افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: روزانه بیش از ۴۵۰ هزار خودرو وارد تهران می شود و تنها راهکار برون رفت از مشکلات و آلودگی ها و صرفه جویی مصرف انرژی، توسعه حمل و نقل حومه است که وزارت راه و شهرسازی با سرعت این مسئله را در دست اقدام قرار داده است.
آخوندی گفت: علاوه بر توسعه قطارهای حومه ای ما درصددیم قطارهای حومه ای را در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، به صورت گسترده عملیاتی کنیم.
وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزیت های راه اندازی قطارهای گردشگری بین المللی اظهار داشت: به تازگی قطارهای گردشگری بین المللی وارد ایران شده است و ما انتظار داریم راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند قطارهای برنامه ای را بین ایران و کشورهای همسایه راه اندازی کند تا شاهد رفت و آمدهای ارزان قیمت بین ایران و کشورهای همسایه باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تامین روش های مالی برای توسعه ناوگان باری و مسافری در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در مذاکراتی که به تازگی با شرکت های خارجی داشتیم استفاده از سیستم های لیزینگ و بازار سرمایه مورد توجه جدی قرار گرفته است تا از این طریق بتوانیم ناوگان مورد نیاز حمل و نقل ریلی را نیز تامین کنیم.
وی گفت: موفق ترین روش تامین منابع مالی و انجام معاملات و قراردادهای تجاری استفاده از سیستم های لیزینگ و بازارهای سرمایه است که به تازگی با شرکت های کره ای در این خصوص به تفاهم رسیده ایم.
آخوندی تاکید کرد، یکپارچه سازی بین ریل و بندر سال ها است مورد توجه جدی قرار گرفته است و هر گونه سرمایه گذاری در بندر باید با طراحی اتصال آن به شبکه ریلی انجام شود.
وی گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد رشد بسیار خوبی در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی خواهیم بود تا بتوانیم بنادر جنوبی را از طریق ریل به فرودگاه امام خمینی(ره) که بعنوان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت می کند متصل کنیم.
به گزارش ایرنا، در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بیش از ۳۵۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فنلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اوکراین، استرالیا، لهستان، سوئد و بلغارستان مشارکت دارند.
شرکت‌های زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، استادلر سوئیس، بمباردیر و بوخومر آلمان با انتقال دانش و فناوری، دستاوردهای خود را در صنعت حمل و نقل ریلی در این نمایشگاه عرضه می کنند.
این نمایشگاه بزرگترین رویداد نمایشگاهی بین‌المللی حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع برپا شده است.
همزمان با برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی؛ همایش بین المللی(ریل- نفت – بندر) و گردهمایی تخصصی قطارهای پرسرعت ژاپن با حضور دست‌اندرکاران و کارشناسان حمل و نقل ریلی کشور، مسئولان انجمن‌های ریلی اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، راه آهن قزاقستان، چین، چک و ایتالیا نیز برگزار می‌شود.
این نمایشگاه روزهای ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش صادرات، بومی‌سازی صنعت ریلی و آشنایی شرکت‌های داخلی با آخرین دستاوردهای فناوری‌های صنایع ریلی در جهان از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
برگزاری این نمایشگاه زمینه مناسبی را برای شرکت‌های ایرانی به منظور همکاری‌ خود با شرکت‌های معتبر جهان در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم می کند تا بتواننداز آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن استفاده کنند.
در این نمایشگاه بخش‌های مختلف صنایع و خدمات مختلف ریلی از جمله بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، واگن‌های نیرو محرکه، واگن مولد، لکوموتیو های برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه ای در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا