عناوین اخبار

سامانه نظام گردش اطلاعات زمین برای جلوگیری از زمین خواری ایجاد می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، قباد افشار گفت: در بحث طرح کاداستر اراضی کشاورزی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همکاری می کنیم و امیدواریم به زودی بتوانیم حدود ۱۰ میلیون هکتار عکس برداری و پنج میلیون هکتار تهیه نقشه اراضی کشاورزی را انجام دهیم و با ضوابط مختصاتی سازمان ثبت، برای کشاورزان سند صادر کنیم.
وی با اشارره به اینکه یکی از پایه های اصلی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تهیه سند است، تصریح کرد : ارایه سند به کشاورزان باعث نظارت بیشتر بر اراضی می شود و امسال در دو حوزه زمین از جمله تغییر کاربری ها و واگذاری ها ؛ صدور سند کاملا الکترونیکی می شود.
افشار درباره تهیه سامانه یکپارچه مدیریت زمین که با نظارت دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و با مشارکت همه دستگاههاست ، گفت : این سامانه باعث می شود همه دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، دهیاری ها وسازمان ثبت همه در یک سامانه ثبت کنند و باهم هماهنگ باشند تا از نفوذ و روزنه تخلف جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور در باره مبارزه با زمین خواری تاکید کرد: نظام گردش اطلاعات در زمین در قالب این سامانه باعث می شود افراد نتوانند از فاصله بین دستگاه ها سوء استفاده کنند.
افشاربا اشاره به اجریی شدن این سامانه افزود: در ۶ ماه اول سال ۹۵ نرم افزار آماده و اعلام عمومی می شود و بعد از این همه مجوزها در قالب نرم افزار واحد خواهد بود.
وی تصریح کرد: توسعه باغ در اراضی شیب دار یکی از اقداماتی است که باعث تثبیت خاک، تولید می شود.
افشار تاکید کرد : امسال بحث توسعه باغ ها را در ۵۰ هزار هکتار در سطح کشور دنبال می کنیم و در برنامه ششم که از سال ۹۶ اجرا خواهد شد ۸۶۰ هزار هکتار از زمین ها را به گونه های باغی که امکان مزیت صادراتی و تولید بهتر داشته باشد تجهیز می کنیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: از این به بعد هر اتفاقی که در زمین صورت گیرد با استفاده از نقشه ها یا مختصات جغرافیایی تثبیت می شود تا افراد نتوانند از یک مجوز چند بار استفاده کنند.
افشار تاکید کرد: با ثبت کاداستر ملی همه مجوزها در قالب مختصات معینی صادر خواهد شد تا زمین در کشور تحت مدیریت باشد.
افشار افزود: در ۲ سال گذشته دولت همت جدی و حمایت های قانونی در عرصه مبارزه با زمین خواری داشت و امسال در حوزه مدیریتی زمین بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از اراضی، کاداستر اراضی، تعیین تکلیف زمین های مردم اختصاص دادیم که نظام خوبی برای مدیریت زمین داشته باشیم.
وی ادامه داد : با مشارکت بیشتر و همکاری و حفاظتی مردم در حوزه حفاظت از اراضی و با تاسیس سامانه ۱۳۱ تا ۸۰ درصد بر اوضاع مسلط خواهیم شد.
افشار افزود: طرح کاداستر از سال ۹۳ شروع شد و در سال ۹۴ ، نقشه پنج میلیون هکتار اراضی را تهیه کردیم و برای حدود دو میلیون هکتار ، نقشه ها نیز تهیه شد و در حال تهیه نقشه های اطلاعات زمینی هستیم.
افشار افزود: پیشرفت ما در سال ۹۴ قابل قبول بود و تا سال ۹۶ یا اوایل ۹۷ عکس برداری کل کشور را به عنوان مبنای محاسبات دقیق در حوزه اراضی کشاورزی به اتمام خواهیم رساند.
وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد زمین های کشاورزی کشور فاقد سند است و با همکاری سازمان ثبت و قوانین جدیدی را دنبال می کنیم.
افشار از تجمیع اراضی خرد کشاورزی خبر داد و گفت: بسیاری از اراضی کشاورزی کشور خرد است که با ارایه تسهیلات به کشاورزان زمین های خرد را تجمیع می کنیم.
وی افزود: کشت های گلخانه ای جز سیاست های ماست و با در اختیار قراردادن زمین به کسانی که مایل به سرمایه گذاری هستند از منابع استفاده بهینه می شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تاکید کرد: در سال ۹۵ اولین گام های تجمیع اراضی را در قالب زمین های بزرگ مقیاس خواهیم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا