اخبار صنعت، معدن و تجارتتحلیلعناوین اخبار

تأثیرافزایش قیمت سنگ آهن بر شرکت های فولادی

رضا اخلاق پور

در ماه های اخیر قیمت جهانی سنگ آهن روند نوسانی و صعودی داشته است و باعث شده تا قیمت سنگ آهن در بازار داخلی نیز در مسیر صعودی قراربگیرد؛ به طوری که بازار جهانی سنگ آهن که در سال ۲۰۱۵ با مشکلات زیادی روبروشده بود ، در سال جاری اوضاع بهتری پیدا کرد و باعث شد تا قیمت جهانی این کالا که به کمتر از ۴۰ دلار رسیده بود، بار دیگر در مسیر صعودی قراربگیرد و شاخص قیمت سنگ آهن ایران نیز که در پایین ترین حد خود به حدود ۳۵ دلار هم رسیده بود، در پی افزایش قیمت در بازار جهانی از مرز ۶۰ دلار بگذرد. موضوعی که بر قیمت سهام در گروه های معدنی و فلزی در بورس تهران نیز تأثیر گذار بوده و باعث افزایش تقاضا برای نمادهای مختلف شرکت های مرتبط با سنگ آهن در بورس و بازار سرمایه تهران شده است.

 

این در حالی است که به نظر می رسد که افزایش های اخیر سنگ آهن مقطعی است و به احتمال زیاد تداوم نخواهد داشت. چرا که از طرفی مازاد عرضه در بازار سنگ آهن وجود دارد واز طرف دیگر کند بودن نرخ رشد اقتصادی چین، از جمله عوامل مؤثر بر میزان تقاضا و به تبع آن قیمت سنگ آهن در بازار های جهانی است. هر چند که در حال حاضر میزان تقاضای کارخانه های فولاد چین برای خرید سنگ آهن افزایش یافته، اما هنوز تداوم آن برای کارشناسان قطعی نیست. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در سه روز پایانی هفته کاهش یافته و به زیر ۶۰ دلار در هر تن رسید. قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته اما به نظر می رسد که چون شاخص های بنیادی بازار این ماده خام چندان مستحکم نیست، نباید انتظار داشت که روند رشد قیمت ها ادامه یابد.برای مثال افزایش قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر سبب شد تا تولیدکنندگانی که به دلیل کاهش قیمت ها فعالیت خود را متوقف کرده بودند، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته و وارد بازار شوند. به طوری که بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، تولید سنگ آهن در این کشور در ماه مارس ۹۸٫۲ میلیون تن بوده است.درصورتی که بعید است تقاضا برای سنگ آهن امسال افزایش قابل ملاحظه داشته باشد، چراکه برای مثال اقتصاد کشور چین که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است، امسال در بهترین حالت زیر ۷ درصد رشد خواهد کرد ،موضوعی که می تواند باعث کاهش تقاضا و مازاد عرضه سنگ آهن و نتیجتاً کاهش قیمت سنگ آهن شود.

چین کشور تأثیر گذار بر قیمت سنگ آهن

اما چرا بر خلاف بسیاری از پیش بینی ها ،قیمت سنگ آهن در حال حاضر افزایش یافته و آیا این افزایش قیمت، پایدار است یاخیر ؟ یکی از مهم ترین دلایل رشد اخیر قیمت محصولات کامودیتی از قبیل سنگ آهن، روی، مس، افزایش ۲۰ درصدی فعالیت های بخش مسکن چین و همین طور افزایش ۴۱ درصدی میزان وام پرداختی بانک های این کشور است. اقدامی که دقیقاً مشابه اقدام سال ۲۰۰۸ آن کشور بوده که با افزایش میزان نقدینگی در جامعه، به چین کمک نمود تااز بحران گذر کند. اما به هر حال آنچه در حال حاضر مشخص است این است که قیمت های بازار کالایی از جمله سنگ آهن افزایش یافته و به نظر می رسد تا زمانی که این سیاست چین تغییر نکند، احتمالاً قیمت ها کاهش نخواهد یافت.

ثبات احتمالی قیمت سنگ آهن تا دو ماه آینده

به نظر می رسد که در ماه های آینده و شاید تا اوایل تابستان ،قیمت سنگ آهن به ثبات برسد ؛ چرا که در حال حاضر میزان تقاضا ی بیشتری نسبت به عرضه دربازار های جهانی وجود دارد و احتمالاً چون برخی از شرکت های فولادسازی پس از مدت‌ها زیان‌دهی مجدداً فعال شده اند، این موضوع برمیزان تقاضا نسبت به عرضه تأثیرگذاربوده و باعث افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه و به تبع آن افزایش قیمت جهانی سنگ آهن شده است ،اما همان طور که گفته شد تا زمانی که فعالیت شرکت های فولادسازی بخصوص شرکت های فولاد سازی چین افزایش نیابد ،نمی توان به ثبات قیمت ها و تداوم رشد فعلی سنگ آهن در بازار های جهانی امیدوار بود.

تأثیر جهش قیمت نفت بر فولاد

قیمت نفت خام همچنین نیز بر قیمت فولاد تأثیر گذار است، به طوری که افزایش قیمت جهانی نفت خام، قیمت تمام شده فولاد را تحت تأثیر قرار می دهد و قیمت تمامی کالاهایی که ارتباط مستقیمی با صنعت فولاد دارند را تغییرو افزایش می دهد. این در حالی است که در بازار های داخلی نیز افزایش تعرفه واردات فولاد، کاهش نرخ بهره بانکی و وضع مالیات بر سود سپرده از جمله عواملی هستند که بر قیمت فولاد تأثیر گذاشته و قیمت محصولات فولادی رادر مسیر بهبود و افزایش قرار داده است و برمیزان تقاضا و قیمت در نمادهای مختلف شرکت های گروه های سنگ آهنی و فولاد سازان ازجمله سهام شرکت های گل گهر ،باما،چادرملو ،فولاد مبارکه و… تأثیر گذار بوده و باعث افزایش میزان تقاضا و قیمت در نمادهای مختلف این گروه ها در بورس وبازار سرمایه شوند .

منبع :دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا