شهر و جامعه

نقش عابران پیاده در کاهش تصادفات

اگر رانندگان موظف به رعایت مقررات حق تقدم در گذرگاه عابر پیاده هستند، عابران پیاده نیز به هنگام تردد باید از محل‌های تعیین شده عبور کنند.

توجه به این مقررات و رعایت آن‌ها ضمن تامین ایمنی برای عابران به سهولت عبور و مرور نیز کمک کرده و آرامش را برای عابران و رانندگان به همراه خواهد داشت. محل‌های مجاز عابران عبارتند از: گذرگاه خط کشی شده، پل (روگذر)، زیرگذر، محلی که تابلوی گذر عابر پیاده دارد، محلی که مجهز به چراغ عابر پیاده بوده و چراغ آن سبز است.

از بین استفاده کنندگان از راه، عابران به جهت عکس العمل‌های غیر قابل پیش‌بینی‌شان آسیب پذیرترند؛ بنابراین رانندگان می‌بایست در مناطق مسکونی و شهری همیشه با سرعت مجاز رانندگی کنند و خطرات را پیش‌بینی کنند و همیشه به علائم حاشیه راه توجه داشته باشند. این علائم بمنظور هشدار برای شرایط خطرناک است و به شما کمک می‌کند که خطرات و حوادث را پیش‌بینی کنید.

افراد مسن و کودکان

از بین عابران، افراد مسن، ناتوان و کودکان بیش از دیگران در معرض خطرند. سالخوردگان بجهت اعمال حرکتی کند و کودکان به لحاظ بازیگوشی و عدم کنترل رفتار و افراد ناتوان به دلیل محدودیت‌های جسمس و روانی که دارند هر یک دارای رفتار و حرکتی خاص هستند. بنابراین یک راننده خوب همیشه باید آمادگی برخورد و روبرو شدن با آنان را داشته باشد.

علاوه بر عابران پیاده، دوچرخه و موتور سواران نیز به جهت تغییراتی که سطح جاده بر عملکرد آنان می‌گذارد و رفتارشان را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند، آسیب پذیرند. همچنین ماموران راه و افرادی که وظیفه هدایت حیوانات را به عهده دارند نیز در سطح راه‌ها در معرض خطرند. توجه رانندگان به آنان ایمنی حاکم بر عبور و مرور را افزایش خواهد داد.

ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی اشعار می‌دارد که پیادگان موظفند در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.

در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد و یا در صورت وجود به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهی الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.

برای گذشتن از عرض راه تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند.

از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.

از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگ‌راه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.

در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر پیاده قرمز بود عبور نکنند.

از موانع و خط کشی خطوط ویژه، سواره‌رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.

در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی از خارج از گذرگاه‌های تعیین شده عبور نکنند.

در سواره روی خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه توقف نکنند.

پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا