شهر و جامعهعناوین اخبار

تئاتر طنز باید در اصفهان احیا شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایسنا،حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی عصر سه شنبه در مراسم اردیبهشت تئاتر اصفهان با اشاره به جایگاه نمایش و تئاتر در فرهنگ اسلامی اظهار کرد: گرفتن نقش دیگری و بازی کردن پرسوناژ دیگری در آموزه‌های اسلامی در تبیین جایگاه‌های شخصیتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تئاتر اصفهان در حال حاضر در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، افزود: یک روز اصفهان به تئاترهای سنتی معروف بود و ارحام صدرهایی در آن وجود داشتند که شهره جهان بودند. براساس تاریخ تئاتری، زمانی اصفهان در اوج قرار داشت اما حالا از آن زمان مقداری افول داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید برای احیای دوباره تئاتر اصفهان تلاش کرد، اضافه کرد: در حوزه اداره فرهنگ و ارشاد نیز باید تلاش‌هایی انجام گیرد. در این اداره، هرم مدیریتی واژگون است؛ اینگونه نیست که من به عنوان مدیرکل برای انجام فعالیتی دستور دهم چراکه تخصص من در آن حد نیست که بخواهم چنین کاری را انجام دهم.

ارزانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های پژوهشی نمایش، اجرا، نمایشنامه در رده‌های مختلف سنی اعم از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، باید به صورت واقع گرایانه و نه آرمان گرایانه برنامه ریزی‌ها و فعالیت‌هایی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و مشکلات و بحث اعتبارات نتوانستیم آنگونه که باید و شاید فعالیت‌هایی را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: رفع تصدی گری و واگذاری مسوولیت‌ها به هنرمندان در دستور کار اداره کل قرار دارد و در این راستا انجمن نمایش بهترین فضا برای اتفاقات حوزه نمایش در استان به شمار می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: طرح تماشاخانه‌های محلی برای نخستین بار در استان اجرا شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.

ارزانی تاکید کرد: در ادارات و سازمان‌ها و مدارس سالن‌هایی وجود دارد که بسیاری از روزهای سال بلااستفاده می‌ماند، بسیاری از این سالن‌ها تنها یک یا دو بار در سال استفاده می‌شود. می توان از این ظرفیت ادارات برای فعالیت‌های تئاتری استفاده کرد. در این راستا مذاکراتی با مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیشتری دغدغه و اعتراضات هنرمندان در حوزه تئاتر و از طرف تئاتری‌ها وجود دارد، افزود: در سال ۱۳۹۴، ۴۲۱ نمایش تولید و ۲۲ هزار و ۸۲۲ نمایش اجرا شد. همچنین در سال گذشته ۳۰ گروه نمایش به ثبت رسیدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به ارتباط میان هنر و اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها برای اجرای تئاتر اعلام آمادگی کردند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه باید تئاتر طنز در اصفهان احیا شود، گفت: در این راستا از وزارتخانه می‌خواهیم که برای چگونگی ورود به این عرصه ما را راهنمایی کند.

وی افزود: در سال جاری از مشاهیر هنری در قالب هنرمند درجه یک تجلیل انجام خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به پروژه تئاتر شهر اصفهان واقع در خیابان شهید کشوری اشاره و اضافه کرد: در این باره صحبت‌هایی را با وزیر ارشاد داشته‌ام. مشکل اصلی این پروژه، اعتبارات ساخت است. این پروژه به هزینه چند ده میلیاردی نیاز دارد. تاکنون تنها در حد گودبرداری پیش رفته است. امیدواریم با اعتبارات داخلی و یا بین المللی بتوانیم روند تکمیل پروژه را ادامه دهیم تا مکانی شایسته و سزاوار هنرمندان در اصفهان ساخته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا