پیشخوانتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

جایگاه منتظران حقیقی در زمان غیبت امام زمان(عج)/ نگاه اجتماعی – فرهنگی روزنامه ها

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون در انتظار مهدی موعود(عج) پرداخت و در یادداشت هایی به وظیفه منتظران ظهور آن حضرت اشاره کرد. کنترل جمعیت در پرتو مدیریتی جامع و برگزاری همایش روز ملی جمعیت مساله دیگری که روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند و جشن قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی در شیراز از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

** در انتظار مهدی موعود(عج)
وظیفه و تکلیف منتظران مهدی موعود(عج) و ویژگی های دوران غیبت ایشان از جمله موضوع هایی برشمرده می شود که شماری از روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت های خود به آن پرداختند.
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با اشاره به عنوان «در انتظار آینه ‌دار رسول»، نوشت: ‏ای حضور همیشه، ای هماره «هست»، ای «هست» هماره، ای امید ازلی که از نخستین آه‌ های آدم(ع) آغاز شدی و تا امروز تداوم یافتی؛ به دستان تهی ما که نه چون دستان آدم، دستان پیامبری است و نه چیزی شایسته پیشگاه تو دارد، نگاه کن.
این روزنامه در ادامه آورد: در رکاب تو، ای منجی عالم! ۳۱۳ نفر به تعداد مجاهدان بدر نخستین رویارویی نظامی‌رسول(ص) و مشرکان شمشیر می ‌زنند؛ همه مجاهدان پاکباز و عارفان ژرف ‌اندیش. تو تصویر رسولی که از پس قرن‌ ها دوباره قامتت آینه زمان را پر می ‌کند.
همچنین روزنامه «اطلاعات» در یادداشت دیگری با انتشار عنوان «نوید و آرمان اسلام»، نوشت: اندیشه ظهور مصلح کل و منجی جهانی که در تعبیرات اسلامی از آن به «مهدی موعود» یاد می ‌شود و به عبارت دیگر اندیشه پیروزی نهایی حق بر باطل، تشکیل مدینه فاضله و استقرار کامل و همه جانبه ارزش‌های انسانی، اندیشه ‌ای متعالی و حیات بخش است که کمابیش همه ادیان و مذاهب بدان باور دارند.
در ادامه این یادداشت آمده است: استاد شهید آیت‌الله مطهری بر این باور است که در انتظار مثبت دو عنصر وجود دارد: امید و آرزو. امید به این معناست که روح انسان منتظر در برابر تهاجم سپاه باطل شکست نخورد و تسلیم نشود.
روزنامه «خراسان» نیز در یادداشتی به عنوان «انتظار، تمرین ولایت پذیری است» پرداخت و آورد: فضل اعمال در دوران غیبت،انتظار فرج است. در روایت داریم اگر کسی بمیرد در حالتی که منتظر است مثل کسی است که در خیمه امام زمان(عج) و همراه امام است.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: در دوران غیبت، انتظار تمرین ولایت پذیری است، باید تمرین کنیم تحمل پیروی از ولایت فقیه را به ویژه در مواردی که امر او با امیال ما سازگاری ندارد.
همچنین روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «بخوان دعای فرج را که یار آمدنی است»، نوشت: انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم. اما امروز رزمندگانی که به عنوان مدافع حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت در محور مقاومت می‌ جنگند همان منتظران حقیقی امام عصر(عج)هستند.
این روزنامه در ادامه این گزارش به سخنان آیت الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداخت و آورد: کسانی که در دسته مدافعان حرم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه با جریان تکفیری می‌جنگند نه فقط یک منتظر حقیقی بلکه اصل سربازان امام زمان‌(عج)هستند.
روزنامه «آرمان» نیز در گزارشی با عنوان «نیمه شعبان سالروز ولادت آخرین منجی»، نوشت: پیامبر اکرم(ص) ظهور حضرت مهدی(عج) را در روایات گوناگونی خبر داده است و این احادیث را نه تنها راویان و محدثان شیعه نقل کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: طبق حکمت الهی، امام دوازدهم، مهدی موعود (ع) باید از انظار غایب باشد و سال‌ها زنده بماند و رازدار جهان و واسطه فیض برای جهانیان باشد تا هر وقت خدا اراده کند ظاهر گردد و عالم را پس از آنکه از ظلم و جور پر شده، از قسط و عدل پر کند.
روزنامه «ایران» در یادداشتی با انتخاب عنوان «توسعه اخلاق، زمینه ساز ظهور»، آورد: متقابلاً تقویت کیان ایمانی و عمل به دو اصل توصیه به «حق» و توصیه به «صبر» نیز از وظایف أکید مؤمنان در عصر غیبت است.
این روزنامه در ادامه نوشت: مؤمن در شرایط غیبت کبری مکلف به آراسته بودن به صفات ایمانی و اخلاقی و گسترش آن است. به تعبیری دیگر تکلیف یک منتظر حقیقی «خود‌سازی» و «دیگر‌سازی» برای فراهم آمدن شرایط ظهور است.
روزنامه «ایران» به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) به انتشار گزارشی با عنوان «مدینه فاضله مهدوی»پرداخت و آورد: شناخت امام زمان(عج) به طور صحیح آن غیرممکن است. تا به پاسخ این سؤال نرسیم که «انتظار دین از بشر و انتظار بشر از دین چیست؟» به شناخت امام زمان(عج) هم نخواهیم رسید.
در ادامه این گزارش آمده است: مفاهیمی که در حکومت جهانی امام زمان(عج) قرار است عینیت یابد چهار مفهوم تأویل، تعمیق، تکمیل و تعمیم برشمرده می شود.
همچنین روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی به عنوان «دل بی‌تو به جان آمد …» اشاره کرد و نوشت: اعتقاد به امام زمان و انتظار ظهور او هم سیاسی، اجتماعی و هم روحانی نتایج مهمی در تاریخ تشیع داشته است و تکیه‌گاه شیعیان و سبب انجام و اتحاد جامعه ایشان و زنده ماندن روح انقلاب و مقاومت و قیام در آنان بوده است.
روزنامه «وطن امروز» نیز در یادداشتی به عنوان «لاله ‌های شام، چشم به راه سپیده ‌اند» پرداخت و نوشت: برای قیام چون تو منتقمی، این همه صبر می‌ارزد! تو صاحب زمان هستی! همه زمان! تمام دوران‌ها! تمام دوران‌هایی که بی‌تو، تنها به درد پاس‌کردن درس تاریخ می‌خورند! درس تویی! و تاریخ هم!

** کنترل جمعیت در پرتو مدیریتی جامع
برگزاری همایش روز ملی جمعیت و ارائه گزارش مسوولان درباره سیاستگزاری‌ های لازم در این زمینه از جمله موضوع هایی محسوب می شود که شماری از روزنامه های امروز در گزارش های خود به آن پرداختند.
روزنامه «جوان» در مطلبی با انتشار عنوان «جمعیت گم‌شده در بازی آماری!» به سخنان علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در همایش روز ملی جمعیت پرداخت و نوشت: ‏براساس آخرین رصد صورت گرفته جمعیت ایران به مرز ۸۰ میلیون نفر نزدیک می‌شود. ایران از نظر جمعیت در جهان دارای رتبه ۱۷، در آسیا رتبه ۹ و در منطقه دارای رتبه سوم است.
این روزنامه در ادامه به سخنان سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت ایران اشاره کرد و آورد: ایران از نظر جمعیت در بهترین موقعیت تاریخی خود به سر می‌برد. این دوران پنجره جمعیتی نامیده می‌شود و فرصت بزرگی برای کشور است که با مدیریتی درست امکاناتی برای سرمایه‌گذاری، اشتغال، ازدواج و مسکن را برای مردم فراهم کند.
همچنین روزنامه «اطلاعات» با اشاره به عنوان «جمعیت شهری کشور در ۳۵ سال گذشته ۵ برابر شده است»، به سخنان شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده پرداخت و نوشت: رقم خام جمعیت زمانی می تواند تاثیر مثبتی در توسعه ملی و اقتدار پایدار داشته باشد که رشد جمعیت در تناسب با منابع در دسترس اقتصادی و سیاستگذاری‌ های لازم برای حوزه هایی نظیر آموزش و بهداشت انجام گرفته باشد.
این روزنامه در ادامه آورده است: شهیندخت مولاوردی همچنین به ارائه گزارشی از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در راستای اجرای سیاست های کلی جمعیتی، بوجود آمدن اشکال گوناگون تشکیل زندگی و شیوه های جدید آشنایی زوجین با توجه به پیشرفت های تکنولوژی، رشد فزاینده طلاق های عاطفی ونیز کاهش تمایل به فرزند آوری پرداخت.
روزنامه «ایران» نیز در مطلبی با عنوان «مولاوردی: ۳۴ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند و بدون فرزند هستند» نوشت: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در همایش روز ملی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت براساس آمارها در حال حاضر حدود ۱۴ و ۴ دهم درصد خانواده‌های ایرانی بدون فرزند و ۱۸ و ۹ دهم درصد نیز فقط یک فرزند دارند.
این روزنامه در ادامه آورد: مسأله کاهش نرخ جمعیتی کشور بحرانی نیست و کارشناسان بر این باورند که اگر در آغاز دهه قرن ۱۴۰۰ جمعیت کشور به حدود ۸۵ میلیون برسد جای نگرانی نخواهد داشت اما تداوم نرخ رشد کنونی می‌تواند در درازمدت با چالش‌های مختلفی کشور را مواجه کند.
روزنامه فرهیختگان نیز با درج عنوان «رشد فزاینده طلاق های عاطفی، کاهش تمایل به فرزند آوری از مسائل مهم در تحولات جمعیتی» نوشت: شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در همایش روز ملی جمعیت با شعار«پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت»، گفت: جمعیت از مولفه‌های سنجش قدرت کشورها به شمار می‌رود و به همین دلیل جایگاه مهمی در سیاست های راهبردی هر کشور دارد.
این روزنامه در ادامه به نقل شهیندخت مولاوردی می نویسد: تداوم بالارفتن سن ازدواج و افزایش میزان طلاق در کشور موضوعی نگران کننده در زمینه تحولات جمعیتی خواهد بود.

*** قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی
تیم کشتی فرنگی ایران با مربی گری محمد بنا موفق شد تا در سی و چهارمین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی به قهرمانی ین دوره از مسابقات دست یابد، روزنامه ها و مطبوعات کشور به انعکاس وسیع این رویداد پرداختند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «قهرمانی جهان سوغات فرنگی کاران از شهر شعر و گل» نوشت: سی و چهارمین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی با حضور ۸ کشور در دو گروه ۴ تیمی در سالن شهید دستغیب شیراز آغاز شد که با استقبال بی‌‌نظیر هموطنان شیرازی همراه بود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: فینال مسابقات بین ایران و روسیه برگزار شد که در پایان شاگردان محمد بنا موفق شدند با برد ۸ بر صفر جام را در خانه نگه دارند. در فینال فرنگی‌کاران ایرانی خوش درخشیدند و توانستند روسیه صاحب عنوان را با شکستی خیره کننده بدرقه کنند.
روزنامه «آرمان» در مطلبی با انتخاب عنوان «کشتی فرنگی ایران قهرمان جهان»، نوشت: رییس جمهوری پیروزی مقتدرانه قهرمانان کشورمان در رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۶ را تبریک گفت.
روزنامه «اعتماد» همچنین گزارشی را با عنوان «قهرمانی مقتدرانه شاگردان بنا» منتشر کرد و نوشت: جام‌جهانی کشتی فرنگی به میزبانی شهر تاریخی شیراز در ایران و در سالن شهید دستغیب برگزار شد؛ رویدادی که بزرگ‌ترین رقابت ورزشی است که این شهر میزبانی کرده است.
این روزنامه در ادامه آورده است: حالا ورزش تاریخی کشتی در یکی از تاریخی‌ترین شهرهای جهان برگزار شد و هشت تیم برتر کشتی فرنگی جهان برای رسیدن به عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت کردند.
روزنامه «ابتکار» همچنین با اشاره به پنجمین قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی نوشت: تیم ملی کشتی فرنگی ایران با شکست ۸ بر صفر روسیه به پنجمین قهرمانی خود در جام جهانی کشتی فرنگی رسید.
روزنامه «شرق» هم در یادداشتی با عنوان «پنجمین قهرمانی ایران در جام ‌جهانی کشتی فرنگی» نوشت: سی‌وچهارمین دوره رقابت‌های جام ‌جهانی کشتی فرنگی با قهرمانی کشتی‌گیران ایرانی به پایان رسید؛ در این رقابت‌ها که روز گذشته با حضور پرشور هواداران شیرازی در این شهر برگزار شد، تیم ‌ملی کشتی فرنگی کشورمان در بازی نهایی با اقتدار کامل از سد تیم روسیه گذشت و جام قهرمانی را بالای سر برد.
روزنامه «کیهان» نیز با انعکاس مطلبی با عنوان «پیروزی قاطع مقابل روسیه در دیدار نهایی» نوشت: تیم ملی کشتی فرنگی ایران با شکست ۸ بر صفر روسیه به پنجمین قهرمانی خود در جام جهانی کشتی فرنگی رسید.
روزنامه «جام جم» نیز در گزارشی با عنوان «سرود قهرمانی در حافظیه» نوشت: تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب چهار پیروزی پیاپی به عنوان قهرمانی رقابت‌های تیم به تیم جام جهانی در شیراز دست یافت تا با روحیه‌ای مضاعف، برنامه‌های آماده‌سازی خود را برای حضور در المپیک ریو دنبال کند.
در ادامه این گزارش آمده است: درست ۷۳ روز دیگر بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ از راه می‌رسد، میدان حساس و حیثیتی برای ورزش کشورهای مختلف ازجمله ایران؛ کارزاری که در آن بازهم نگاه‌ها متوجه ورزش‌هایی چون کشتی می‌شود و فرنگی‌کاران ایران که چهار سال پیش در لندن ۲۰۱۲ با هت تریک طلایی موفق‌ترین تیم تاریخ ورزش ایران در این رقابت‌ها لقب گرفتند، یکی از تیم‌هایی هستند که از آنها انتظار درخشش می‌رود. اینک همان مردان که در لندن درخشیدند، امیدوارند در ریو نیز توانمندی خود را نشان دهند.
منبع :ایرنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا