اخبار صنعت، معدن و تجارتعناوین اخبار

ترکان : کالای مشابه تولیدداخل باسود بازرگانی پایین وارد نشود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، «اکبر ترکان» با طرح این پرسش که چرا وقتی کالایی در ایران می سازیم، همزمان واردات آن با سود بازرگانی اندک انجام می شود، گفت: کشوری مانند چین به صادراتش یارانه پرداخت می کند اما ایران کالایی را تولید و عرضه می کند که مشابه چینی آن با یارانه دولتی به بازار آمده است.
وی میزان واردات فعلی کشور را حدود ۶۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: کل سود بازرگانی که از این ۶۰ میلیارد دلار دریافت می شود، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است؛ یعنی به ازای هر یک دلار به طور متوسط ۲ هزار ریال سود بازرگانی دریافت می کنند، در حالیکه باید میانگین نرخ سود بازرگانی افزایش پیدا کند تا بتوانیم از تولید داخلی دفاع کنیم.

**بازار سرمایه با کاهش نرخ بهره بین بانکی جذاب می شود
مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه نرخ سود بین بانکی باید به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، افزود: جذاب سازی تولید و سرمایه گذاری در بورس جز با کاهش نرخ بهره بانکی ممکن نیست.
ترکان تاکید کرد: تا زمانی که نرخ بهره بالا است، هیچ کسب و کاری قدرت رقابت با بانک ها را نخواهد داشت.
وی نرخ بالای سود بانکی را مغایر توسعه بخش های تولیدی کشور دانست و افزود: با وجود دشواری ها در تامین مواد اولیه، کارگر و مالیات، مردم ترجیح می دهند پول خود را نزد بانک بگذارند، سود دریافت کنند و در تولید وارد نشوند.
مشاور رئیس جمهوری با اشاره به تصمیم اخیر دولت برای کاهش نرخ بهره بین بانکی نیز گفت: نرخ سود بین بانکی باید به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به مصمم بودن تیم اقتصادی دولت در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز گفت: تیم اقتصادی یعنی بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی موظف شده است به نحوی حرکت کنند تا قدرت وام دهی بانک ها و عرضه پول افزایش یابد.
ترکان افزود: وقتی عرضه یک کالا بالا رفت، نرخ آن کاهش پیدا می کند اما هم اکنون بخشی از منابع بانکی مطالبات وصول نشده است؛ به عبارتی این مطالبات بانکی به صورت اسمی و نه واقعی حرکت می کند؛ یعنی بدهکار بانکی را صدا می کنند و به او می گویند یک وام جدید به شما می دهیم تا وام قبلی را تسویه کنید؛ و این گردش مالی نیست.

**عرضه پول نیازمند اصلاح ساختار نظام بانکی است
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی کشور با بیان اینکه افزایش عرضه پول نیازمند اصلاح ساختار نظام بانکی است، گفت: زمانی که سرمایه بانک ها افزایش پیدا کند قدرت وام دهی آنها نیز بالا خواهد رفت.
ترکان ادامه داد: یک راه دیگر هم این است که برای اینکه تولید داخلی قدرت رقابت پیدا کند، سود بازرگانی افزایش یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا