اقتصاد پرداخت و بانکعناوین اخبار

تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی به توسعه آبیاری تحت فشار

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایرنا،براساس این مصوبه مبلغ مذکور با عاملیت بانک کشاورزی به بخش های خصوصی و تعاونی ها پرداخت و این اعتبار در مدت هشت سال از محل عواید اجرای طرح به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می شود و تضمین اعتبار مذکور برعهده دولت است.
این درحالیست که هشت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیازمند تجهیز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار است اما طبق برآوردها در حال حاضر امکان تجهیز چهار میلیون هکتار وجود دارد.
براساس اقدام های صورت گرفته از سوی دولت و وزارت جهادکشاورزی تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند که در هکتار حدود ۴۴۰ متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
به نظر می رسد اگر منابع مالی این پروژه به موقع تامین شود سالیانه ۴۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرایی شود به طوری که در یک برنامه ۱۰ ساله چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
همچنین توسعه روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای سبزی و صیفی، بکارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی از اولویت برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دشت های بحرانی و ممنوعه کشوراست.
برای اجرای این طرح ۸۵ درصد منابع توسط دولت و به شکل بلاعوض و ۱۵ درصد توسط کشاورزان تامین می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا