عناوین اخبار

آمارنگران کننده ازابتلای ایرانی ها به ام اس؛ رتبه اول ایران درخاورمیانه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازایرنا، محمدعلی صحرائیان امروز دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ام اس (۲۵ ماه مه – پنجم خرداد ) اظهار کرد: طبق آخرین بررسی های انجام شده در کشور حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ام اس هستند که در شهر تهران میزان شیوع آن در هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۵ نفر گزارش شده است .
وی اظهار کرد: طبق آخرین آمار در تهران تاکنون حدود ۲۴ هزار نفر بیمار ام اس ثبت شده است که البته بسیاری از بیماران تاکنون برای ثبت نام به انجمن مراجعه نکرده اند.
به گفته صحرائیان، طبق آخرین آمارهای به ثبت رسیده استان اصفهان بیشترین و سیستان و بلوچستان کمترین مبتلایان به ام اس را به خود اختصاص داده اند .
وی بیان کرد: طبق آماری اعلام شده در شهر تهران در سال ۲۰۰۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر ۵۰ نفر ، در سال ۲۰۱۱ به ۷۳ ، در ۲۰۱۴ به ۱۰۱ و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر رسید که این روند افزایشی را نشان می دهد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد موارد ابتلا به ام اس در سنین ۱۸ تا ۵۰ سالگی به این بیماری مبتلا می شوند،ادامه داد:البته در مواردی ام اس در کودکان نیز بروز می کند اما میزان شیوع آن مانند بزرگسالی نیست.
متخصص مغز و اعصاب ادامه داد:ام اس در کودکان نیز علائمی شبیه بالغین دارد و باید خانواده ها به علائم هشدار دهنده بیماری توجه جدی نشان دهند و به متخصصان مغز اعصاب مراجعه کنند.
نایب رییس انجمن ام اس ایران با بیان اینکه ام اس یکی از شایع ترین عارضه سیستم اعصاب مرکزی به خصوص در میان جوانان به حساب می آید، گفت: زنان دو تا سه برابر بیش از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در زنان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز پیدا می کند.
صحرائیان افزود: تاری دید، کند شدن حرکات، گزگز کردن دست و پاها، خستگی و بی حالی، عدم تعادل از علائمی است که خانواده ها باید ان را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه ام اس درمان قطعی ندارد، گفت:تاکنون دارویی یا روشی در دنیا کشف نشده است که این بیماری را به طور کامل درمان کند بلکه تمامی داروها و روش های درمانی به کار رفته فقط می تواند این بیماری را کنترل و مدیریت کند .
نایب رییس انجمن ام اس ایران یادآور شد:برخی از بیماران در کنار درمان های دارویی درمان های کلاسیک و برخی دیگر از روش های درمانی طب سنتی را در پیش می گیرند و این امر اشتباه بوده و مورد پذیرش متخصصان نیست.
صحرائیان گفت: ژن ها در ابتلا به این بیماری نقش دارند؛ در واقع ژن ها مستعد کننده هستند و در کنار ژن ها عوامل محیطی نیز در ابتلا به بیماری ها تاثیر دارد. به عنوان مثال ژاپنی ها و سیاه پوستان کمتر به این بیماری مبتلا شوند چون در واقع ژن مساعد برای ابتلا به ام اس را ندارند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تغذیه مناسب در کاهش ابتلا به این بیماری تاکید کرد و گفت: تغذیه مناسب و استفاده از منابع غذایی سالم می تواند در کاهش ابتلا به بیماری ها موثر باشد.در مجموع پزشکان توصیه می کنند بیماران از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنند واز مصرف فست فودها ، سرخ کردنی ها و غذاهای آماده اجتناب کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که زعفران ایرانی یا کندر در کاهش ابتلا به بیماری ام اس نقش دارد، گفت: مطالعاتی در فاز حیوانی در حال انجام است باید در این زمینه در فاز بالینی بررسی ها انجام شود اما این بدان معنی نیست که استفاده از زعفران ایرانی یا کندر حتما باعث توقف بیماری خواهد شد.
صحرائیان استرس را به عنوان یکی ازعوامل ابتلا به ام اس یاد کرد و گفت:برخی از افراد قادر هستند استرس خود را مدیریت کنند اما در بسیاری از موارد جوانان و سایر گروه ها قادر نیستند براین امرغلبه کنند.
وی همچنین اظهارکرد:قرار است در تهران، کلینیک جامع ام اس به صورت پایلوت و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران ،بیمارستان سینا ، امام حسین (ع) و بیمارستان فیروزگر این مرکز راه اندازی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا