پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

چشمه آب گرم مرتضی علی یزد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ ۲۷ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌ است. برای رسیدن به این چشمه باید حدود ۵ کیلومتر پس از شهر طبس را به صورت پیاده که عمدتاً از داخل آب می‌باشد طی کرد.

در این منطقه چشمه‌های متعدد آبگرم و آب سرد وجود دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها را که از درون حفره‌ای به بیرون تراوش می‌کند را حمام مرتضی علی می‌گویند. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، سبب ایجاد اختلاف دما در چشمه می‌شود که گاهی به ۱۰ درجه نیز می‌رسد. غلظت بیشتر آبگرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه پیش روند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌ و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند. به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آبگرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه، پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن وجود نداشته باشد. علاوه بر آن، خواص درمانی آب این چشمه‌ها می‌تواند گردشگران زیادی را به این منطقه جذب نماید. این چشمه‌ها منبع تأمین آب اغلب مزارع و باغ‌های طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

این چشمه سالانه مورد بازدید بیش از ۶۰۰ هزار نفر قرار گرفته و کارهای مطالعاتی آن صورت گرفته و قرار است به عنوان یک طرح آب درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.
جایی بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند، طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است، سدی با  ۶۰ متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می کشد، بلکه به مدت ۵۵۰ سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است، نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا