عناوین اخبار

افزایش امید به زندگی مردان به ۷۳ سال

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،حسن عینی زیناب روز سه شنبه در همایش سیاست های جمعیتی در زاهدان افزود:سن امید به زندگی در ایران از سال ۱۳۲۹ سیر صعودی داشته و هم اینک نیز با شیب کم در حال افزایش است.

وی افزود: امید به زندگی در بین زنان ایرانی نیز در فاصله این سال ها رشد یافته و از ۳۸ سال در سال ۱۳۲۹ به ۷۶ سال در ۱۳۹۰ رسید.
این مقام علمی حوزه جمعیت کشور گفت: پیش بینی می شود در سال های آینده نیز امید به زندگی در بین جامعه ایران افزایش یابد اما شیب آن به نسبت سال های گذشته کمتر است.
وی ادامه داد: بنا بر داده ها و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، در فاصله سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ مرگ و میر افراد زیر ۱۸ سال کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: این آمار نشان می دهد ایران در کنترل مرگ و میر در این گروه سنی موفق عمل کرده اما متاسفانه مرگ و میر در افراد ۱۸ تا ۳۵ سال افزایش یافته که عمده دلیل آن نیز اعتیاد، حوادث رانندگی و افزایش آسیب های اجتماعی است.
دکتر عینی زیناب بیان کرد: پیاده سازی سیاست های هوشمند در گروه های سنی خاص، مرگ و میر را کم و باعث تندتر شدن شیب افزایش سن امید به زندگی در جامعه ایران می شود.
وی تصریح کرد: اگر همگام با اجرای سیاست های جمعیتی، وضعیت اشتغال و اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم نیز ساماندهی شود، رشد و ارتقای شاخص های اقتصادی کشور و افزایش امید به زندگی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور در سن ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند که این شاخص جمعیتی آرزوی بسیاری از کشورهاست و باید با بهره گیری از این ظرفیت ها توان کارآمدی ایران در حوزه های مختلف افزایش یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: جمعیت یک شاخص چندعاملی است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند این سیاست ها را عملی کند لذا هم افزایی سازمان ها و نهاد های مختلف در این حوزه ضروری است.
دکتر عینی زیناب در تعریف ‘نرخ بارداری’ گفت: متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد نرخ بارداری گفته می شود.
وی تصریح کرد: براساس آخرین آمارها مربوط به سال ۸۹ ، متوسط نرخ بارداری در زنان بی سواد ۳ نفر و در زنان دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی ۱٫۳ است.
وی همچنین گفت: احتمال ازدواج تا سن چهل سالگی در زنان بی سواد ۹۷ و در زنان دارای تحصیلات دانشگاهی ۷۸ درصد است.
این جمعیت شناس همچنین با اشاره به آمار مربوط به تمایل زنان به فرزند بیشتر گفت: ۷۴ درصد زنان بی سواد دارای فرزند سوم هستند که این عدد برای زنان دانشگاهی ۲۹ درصد است.
عینی زیناب ادامه داد: با توجه به این آمار باید سیاست های جمعیتی بیشتر بر روی این گروه ها متمرکز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا