شهر و جامعهعناوین اخبار

منبت آباده گواهینامه بین المللی دریافت کرد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس روز پنجشنبه اعلام کرد: بعد از دریافت گواهینامه سازمان بین المللی مالکیت فکری (وایپو) که با تلاش هنرمندان شرکت تعاونی مهبد هنر آباده و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آباده به هنر منبت کاری این شهرستان تعلق گرفت، راه برای جهانی شدن شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت کوتاه شده و این موضوع در حال پیگیری است.
اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی کشورمان به نام این منطقه به ثبت رسیده است.
سازمان جهانی مالکیت معنوی ‘ وایپو’ (World Intellectual Property Organization) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل است.
وایپو با امضای توافقنامه‌ای در سال ۱۹۶۷میلادی با هدف تشویق آثار خلاقانه و حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد. اکنون ۱۸۵ کشور از جمله ایران عضو سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) هستند و مقر این سازمان در ژنو سوئیس است.
منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است که با توجه به اسناد و مدارک موجود پیشینه هنر منبت کاری در ایران به بیش از یکهزار و ۵۰۰ سال قبل بار می گردد.
در این هنر که از چوب استفاده می شود، نقش ها به صورت نقش برجسته بر روی زمینه کار قرار می گیرند.
هنر منبت کاری در استان فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بیشماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزه های جهانی آثار هنری منبت کاران فارس وجود دارد.
کهن ترین آثار منبت کاری در استان فارس صندوق منبت بقعه متبرکه سید میر محمد(ع) درشیراز است که متعلق به سده هفتم هجری قمری است.
شهرستان آباده در فاصله ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا