بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

تحلیل بنیادی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان

شرکـت حمل و نقل ریلی پارسان در راستـای توسعه صنعـت حمل و نقـل کشــور در حـوزه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در سـال ۱۳۸۴ تأسیس شد. تأمین سوخت نیروگاه های کشـور از طریق خطوط ریلی، کاهش قیمت تمام شده محصولات نفتی و پتروشیمی و بکارگیری ظرفیتهای خالی صنعت حمل و نقل ریلی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، مهمترین ضرورت تشکیل این شرکت بوده است. امکان تکمیل زنجیره توزیع و انتقال محصولات پتروشیمی در داخل کشور و اتصال شبکه حمل و نقل این محصولات به سواحل دریا از جمله مزیت ها و قابلیت های ممتاز این شرکت است. دامنه فعالیت های شرکت به شرح زیر است:

موضوع فعالیت شرکت: 

  • حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و روغ های صنعتی و خوراکی.
  • حمل و نقل بین المللی ریلی، جاده ای و دریایی فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی.
  • حمل و نقل چند وجهی سوخت در حوزه کشورهای خاورمیانه و اکو.
  • ترانزیت انواع کالا در حوزه کشورهای CIS و ترکیه.
  • تعمیرات ناوگان ریلی و بومی سازی ساخت قطعات.

سرمایه و سهامداران شرکت

سرمایه شرکت در پایان دوره مالی منتهی به ٣١/۶/٩۴ مبلغ ١٠٠ میلیارد ریال منقسم به ١٠٠ میلیون سهم هزار ریالی عادی میباشد و ترکیب سهامداران آن در حال حاضر به شرح زیر میباشد:

جایگاه شرکت در صنعت

جدول زیر وضعیت ناوگان تجاری شرکت در حال حاضر را نمایش می دهد.

در حمل و نقل پارسیان عمدتا حمل محصولات نفتی  صورت می گیرد و بنابراین واگن ها از نوع مخزی بوده که در ادامه واگن های مخزنی مورد استفاده در بخش خصوصی ارائه شده است.

بررسی وضعیت فعلی شرکت:

براساس ترازنامه ۶ ماهه منتهی به ٢٩/١٢/٩۴ و در بخش دارایی های جاری بیشترین بخش به حساب سرمایه گذاری های کوتاه مدت اختصاص دارد. این بخش که برابر با ٢٣٧ میلیارد ریال می باشد سهمی ۵٠ درصدی را از دارایی های جاری به خود اختصاص می دهد در دوره ی شش ماهه رشدی ١۶٠ درصدی را نشان می دهد که عمدتا ناشی از سپرده گذاری بانکی می باشد . در بخش دیگر دریافتنی های تجاری شرکت قرار دارد که با ۴١ درصد کاهش به رقم ١١۶ میلیارد ریال گزارش شده است که حاکی از تسویه مطالیات تجاری شرکت می باشد که در نوع خود اتفاق مثبتی خواهد بود. در بخش دریافتنی های غیر تجاری نیز با کاهش این سرفصل رو به رو هستیم. دارایی های غیر جاری شرکت نیز عمدتا شامل واگن های شرکت می باشد و در ترازنامه ١٨٨ میلیارد ریال اعلام شده است. در بدهی ها افت ۴٠ درصدی حساب های پرداختنی ناشی از پرداخت بدهی ها می باشد و با کسر سود سهام پرداختنی سرفصل حساب های پرداختنی تجاری به رقم ١٢٧ میلیارد ریال سهمی ۴٩% در بدهی های جاری را به خود اختصاص می دهد. در سرفصل حقوق صاحبان سهام، شرکت ١٣٧ میلیارد ریال سود انباشته دارد که با در نظر گرفتن دوره ی ۶ ماهه سود انباشته ی شرکت به ازای هر سهم رقم قابل توجهی نخواهد بود. با بررسی ترازنامه می توان گفت شرکت از وضعیت مالی مناسبی برخوردار می باشد. در ادامه ترازنامه شرکت برای دوره ۶ ماهه منتهی به ٢٩/١٢/٩۴ و در مقایسه با سال مالی منتهی به ٣١/٠۶/٩۴ ارائه شده است.

براساس صورت سود و زیان ۶ ماهه منتتهی به ٢٩/١٢/٩۴ سود هر سهم شرکت مبلغ ١,٢١۴ ریال محقق گردید. درآمد حاصل از ارائه خدمات با افزایش ۴٣ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مبلغ ۵۵٩ میلیارد ریال محقق گردید که عمده این افزایش ناشی از خدمات ارائه شده به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می باشد. بهای تمام شده خدمات ارائه شده نیز با افزایش ٣۴ درصدی نسبتب ه دوره مشابه مبلغ ۴٠٣ میلیارد ریال گزارش شده است که بالغ بر ٨٢ درصد آن مربوط به حق دسترسی به شبکه ریلی است.

حاشیه سود ناخالص شرکت از ٢٣ درصد در ۶ ماهه سال گذشته به ٢٨ درصد در ۶ ماهه امسال رسیده است. درآمدهای غیر عملیاتی نیز با رشد ٧١ درصدی همراه شده است. که این افزایش با توجه به افزایش سو دسپرده های بانکی، و سود حاصل از فروش قطعات تعویض شده واگن ها حاصل شده است. نکته قابل توجه در مورد این سهم این است که این شرکت هزینه مالی ندارد.

در بخش درآمد سرمایه گذاری با کاهش سود سپرده های بانکی در شش ماهه دوم رو به رو خواهیم بود. چرا که شرکت اظهار داشته قصد پرداخت سود سهام سال گذشته را دارد که در این شرایط نقدینگی شرکت در بانک ها کاهش خواهد یافت. همچنین در دوره ی شش ماهه منتهی به ٢٩/١٢/٩۴ حدود ۵۵٨ میلیون تن کیلومتر عملیات حمل انجام شده است و همچنین شرکت در اطلاعیه شفاف سازی در هشت ماهه تناژ حمل را به میزان ٧٩٣ میلیون تن کیلومتر (معادل ٧٢% از پیش بینی) اعلام نموده است. که بر این اساس سود تقریبی حاصل برابر با ٧٠% از پیش بینی عملکرد سال ٩۵ محقق گردیده است.

مهمترین نسبت های مالی

نسبت های مالی شرکت در سال های اخیر به شرح زیر بوده است:

نسبت جاری شرکت در سه سال اخیر رشد مناسبی داشته است و از شرایط نقدینگی مناسب شرکت حکایت دارد و از سویی این شرایط را در نسبت آنی نیز شاهد هستیم، افزون بر این ها صفر بودن هزینه ی مالی شرکت و به تبع آن تسهیلات مالی آن می توان به انفعال مدیریت شرکت در اخذ تصمیمات سرمایه گذاری و استفاده از منابع شرکت اشاره کرد و مجموعه قابلیت استفاده از تسهیلات بانکی و افزایش سود را به راحتی خواهد داشت. از دیگر نکات مهم می توان به کاهش نسبت بدهی اشاره کرد. با توجه به نسبت های نقدینگی و اهرمی می توان دریافت که شرکت از لحاظ مالی از شرایط بنیادی مناسب برخوردار است. با توجه به افزایش نرخ های دریافتی در ارائه خدمات،‌حاشیه سود شرکت افزایش مناسبی داشته است و موجب افزایش ثروت سهامداران و مالکین شرکت شده است. در آخر می توان گفت با توجه به مناسب بودن نسبت بازده دارایی و نسبت حقوق صاحبان سهام به نظر رغبت سهامداران برای حضور در افزایش سرمایه های احتمالی بالا خواهد بود.

در جدول زیر حاشیه سود ناخالص شرکت های ریلی قابل معامله در بورس آورده شده است:

همانطور که ملاحظه می شود شرکت حمل و نقل پارسیان از حاشیه سود مناسب تری برخوردار می باشد.

بررسی پیش بینی شرکت:

شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به ٣١/٠۶/٩۵ را مبلغ ٢,۴۴۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به سال گذشته ۴٩ درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت ۶ ماهه ۵٠ درصد سود را پوشش داده است.

فروش

شرکت های حمل و نقلی عمدتا به صورت قراردادهای سالیانه درآمد خود را شناسایی می کنند و شرکت پارسیان نیز از این قائده مستثنی نمی باشد. از این رو شرکت سالیانه با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی اقدام به ثبت قرارداد می نماید.  فروش شرکت در سال ٩۵ به مبلغ ١،١٣٣ میلیارد ریال پیش بینی شده است که رشدی ۴٠% را نسبت به سال مالی ٩۴ نشان می دهد.  در سال ٩۵ عمده ی قرارداد  مربوط به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به مبلغ ١،١١۵ میلیارد ریال می باشد. در زیر قراردادهای شرکت آورده شده است:

با توجه به این که می توان گفت درآمد شرکت به تنهایی به واسطه ی عقد قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به دست می آید از این رو ریسک تک مشتری بودن شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد اما به واسطه ی سهامدار عمده به نظر می رسد ریسک حاضر نمی تواند درآمد شرکت را در سال های آتی با تهدید رو به رو نماید.

با توجه به دولتی بودن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تمدید قرارداد هر ساله در تیرماه صورت می گیرد و این شرکت به صورت ماهانه برنامه ی حمل خورد را به شرکت های پخش اعلام می نماید و پیش بینی فعلی شرکت بر اساس سال های ٩۴ و ٩٣ معادل ١،١٠٠ میلیون تن کیلومتر برآورد شده است.

ظرفیت واگن های شرکت به شرح زیر می باشد:

با توجه به جدول بالا شرکت قابلیت افزایش ظرفیت تا مرز ظرفیت عملی را دارا می باشد. در حال حاضر ١،٠٩٨ واگن مورد استفاده ی شرکت قرار گرفته است و به دلیل تعمیرات اساسی سالانه ظرفیت عملی شرکت با ظرفیت پیش بینی اندکی تفاوت دارد.

با توجه به  تخفیفات شرکت راه آهن در هزینه حق دسترسی به شبکه ریلی در صورت خرید واگن جدید، شرکت قصد دارد از محل منابع خود و یا افزایش سرمایه اقدام به خرید واگن های جدید نماید.

مفروضات فروش

با توجه به اینکه بخش اصلی بهای تمام شده شرکت های ریلی نظیر حپارسا، حریل، توریل و . . .  به هزینه ی حق دسترسی مربوط می شود ازین رو تغییرات این هزینه توسط شرکت راه آهن بر روی نرخ گذاری شرکت تاثیرگذار خواهد بود. در سال پیش حق دسترسی شرکت حدود ٧٠% از قیمت تمام شده را به خود اختصاص داده است. نرخ کرایه حمل شرکت در سال ٩۵ رشدی ٣۶% داشته است و به ازای هر تن در کیلومتر ١،٠٢٠ ریال از مشتری دریافت می شود. با توجه به این مسئله می توان گفت عمده ی تعدیل درآمد شرکت در سال ٩۵ به دلیل افزایش نرخ کرایه حمل می باشد. به طور کلی شرکت در سال ٩۵ مقدار ١،١٠٠ میلیون تن کیلومتر با نرخ ١،٠٣٠ ریال پیش بینی نموده است.

 بهای تمام شده

بهای تمام شده ی شرکت در سال ٩۵ به رقم ٨٣٠ میلیارد ریال برآورد شده است و این رقم رشدی ٣۶.۶% نسبت به سال مالی ٩۴ داشته است که با توجه به افزایش ۴٠% فروش شرکت قابل ملاحظه می باشد و نشان دهنده ی افزایش ١.۶% حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به سال مالی ٩۴ است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ٩۵ برابر با ٢۶.٧% گزارش شده است. اصلی ترین دلیل افزایش بهای تمام شده ی شرکت به نرخ حق دسترسی باز می گردد. این نرخ در سال ٩۵ با رشدی ۴۶.۵% همراه بوده است و به مبلغ ۶٣٠ ریال اعلام شده است.

ترکیب بهای تمام شده

بهای تمام شده ی شرکت عمدتا شامل دو بخش هزینه عملیاتی و حقوق و دستمزد می باشد که هزینه ی عملیاتی ٩٨% از بهای تمام شده را به خود اختصاص می دهد. همچنین ٨۵% از هزینه ی عملیاتی نیز به حق دسترسی به شبکه مربوط می شود.  با این تفاسیر تغییرات حق دسترسی سود شرکت را با تغییرات قابل توجهی همراه خواهد ساخت.

هزینه اداری و عمومی

هزینه های اداری و عمومی در سال ٩۵ به رقم ٢٠،٧١٠ میلیون ریال برآورد شده است که رشدی ۴٨% را نسبت به سال ٩۴ نشان می دهد و عمده ی این رشد بابت افزایش در سایر هزینه های عمومی و اداری می باشد. در این سر فصل هزینه ی استهلاک با رشدی ١۵۵ درصدی به مبلغ ٣،۶٣۶ میلیون ریال گزارش شده است. شرکت در پیش بینی خود دلیل افزایش سایر هزینه های عمومی و اداری را به علت تجهیز ساختمان خریداری شده  و هزینه استهلاک ساختمان جدید به همراه شرکت در نمایشگاه های متعدد دانسته است.

سایر درآمد (هزینه) های متفرقه

این بخش نیز در سال جاری با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است که این رشد عمدتا به دلیل سود حاصل از فروش دارایی ثابت به مبلغ ١٢ میلیارد ریال می باشد. این درآمد مربوط به فروش ۶ آپارتمان اداری به متراژ ۴٢٠ متر مربع در خیابان سهروردی جنوبی می باشد.

تقسیم سود

شرکت برای مجمع منتهی به سال مالی ١٣٩۵ درصد تقسیم سود را ٩٠% در نظر گرفته است و با فرض تحقق سود ٢،۴۴۵ ریالی شرکت سود نقدی برابر با ٢،٢٠٠ ریال در مجمع بین سهامداران توزیع خواهد شد.

قیمت گذاری:

با توجه به شباهت شرکت به حریل از منظر ظرفیت و معاملات حریل در بازار سرمایه به نظر می رسد در نظر گرفتن پی به ای نزدیک به این شرکت بتواند راهبرد مناسبی باشد. به همین منظور با در نظر گرفتن پی بر ای میانگین حمل و نقل های ریلی و در نظر گرفتن سود ٢،۴۴۵ ریالی قیمت در محدوده ٢٢،٠٠٠ ریالی به ازای هر سهم مناسب خواهد بود.

قابل ذکر است در جلسه ی معارفه روز چهارشنبه رقم ١٢،٠٠٠ ریال از سوی مدیران به عنوان قیمت عرضه مطرح شده است.

نتیجه گیری:

سود خالص شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان در سالهای اخیر همواره با افزایش رو به رو بوده است به طوی که از ۶٣ میلیون ریال در سال ٩٢ به ٢۴۴ میلیارد ریال در سال ٩۵ رسیده است و این اتفاق در کنار حاشیه سود مناسب و مدیریت مالی قابل قبول شرکت جذابیت سرمایه گذاری را در حپارسا بالا می برد. به نظر می رسد تصمیم مدیریت شرکت برای استفاده از منابع شرکت و حتی اخذ تسهیلات مالی می تواند سودآوری شرک را با افزایش فعالیت افزایش دهد و البته ریسک تک مشتری بودن می تواند در بلندمدت بر ریسک های شرکت بیفزاید اما نوع فعالیت شرکت و واگن های آن تا کنون حپارسا را از این ریسک مصون ساخته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا