شهر و جامعهعناوین اخبار

دیپلماسی فعال شهری ،رویکرد اصفهان است/ اصفهان باید یک جهان شهر شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی نژاد با مدیران، سردبیران و دبیران حوزه خبر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو داشت.

شهردار اصفهان ر این دیدار در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامات عملی در حوزه دانش و دانش محوری در شهر اصفهان صورت گرفته، اظهار کرد: شهرداری اصفهان برای اجرای برنامه های خود با برنامه فعالیت می کند و در واقع در این حوزه کار ما در شهرداری شعار نیس به طور مثال برای نخستین بار شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی پمپ بنزین هایی پیشرفته و سازگار با محیط زیست را راه اندازی کرد که کمک بسیار زیادی به ترافیک و راحتی شهروندان اصفهانی می کند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری اصفهان، امضاء اولین تفاهمنامه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجهیز اصفهان به دوچرخه و موتورهای برقی بود، کاری که تاکنون در شهرداری های کشور نظیر آن صورت نگرفته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ما طرح روزهای سه شنبه بدون خودرو را در اصفهان راه اندازی کردیم، ادامه داد: این کار را از خودمان شروع کردیم به نحوی که شخصا سه شنبه ها را به طور حتم با دوچرخه بر سرکار و برنامه هایم حاضر می شوم.

شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به رویدادها و مناسبت های مختلف که در شهر اصفهان به وقوع پیوسته بیان داشت: تمام شهر اصفهان هم اکنون ثبت جهانی شده و در چند ماه گذشته به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست که اقدام بسیار مهمی بود.

جمالی نژاد با اشاره به موضوع دیپلماسی شهری، افزود: اصفهان باید به یک جهان شهر تبدیل شده و دیپلماسی فعال شهری را رویکرد خودش قرار دهد چرا که دیپلماسی شهری متفاوت از دیپلماسی رسمی است و می تواند آنرا تحت تاثیر قرار دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه دیپلماسی نیز در شهرداری اصفهان دو رویکرد دیپلماسی دوجانبه و دیپلماسی چند جانبه را در دستور کار خود قرار داده ایم، چنانچه هم اکنون ۱۳ شهر با اصفهان خواهر خوانده هستند و حیدرآباد نیز بزودی به جمع خواهر خوانده های اصفهان افزوده خواهد شد.

جمالی نژآد بیان داشت: در عین حال اصفهان عضویت در سازمان های مختلف بین المللی را دارد.

شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در برخی از حوزه ها اصفهان و شهرداری اصفهان دارای نقش محوری در جهان است ادامه داد: بطور مثال دبیرخانه ICCN که سازمانی جهانی است در اصفهان است.

جمالی نژاد افزود: در این خصوص باید عنوان کرد که میراث فرهنگی به دو بخش ملموس و ناملموس تقسیم بندی می شود که هم اکنون پایتخت معنوی این میراث که جزء میراث ناملموس است در اصفهان مستقر است.

رویکرد شهرداری در حوزه گردشگری صیانتی، تاسیسی است

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در حوزه گردشگری در گذشته صیانتی بود به این مفهوم که میراث خود را حفظ می کردیم اما هم اکنون رویکرد ما در حوزه گردشگری رویکردی صیانتی و تاسیسی است که در حوزه تاسیسی در حال ایجاد جاذبه های جدید برای جذب گردشگر هستیم.

جمالی نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از دبیران سرویس خبرگزاری ایرنا مبنی بر این که شهرداری اصفهان چه اقداماتی در زمینه جذب درآمدهای پایدار و شفاف سازی درآمدهای خود انجام داده تاکید کرد: در کمال تاسف با وجود اینکه از سال ۱۳۶۲ قرار بوده لایحه ای برای درآمدهای پایدار به مجلس ارسال بشود تا چراغ راهی برای شهرداری ها باشد تاکنون این موضوع صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اما شهرداری اصفهان مجبور به این است که درآمدهای پایدار داشته باشد  و ما ناچار به این موضوع هستیم که طرح جامع ارتفاعات داشته باشیم.

شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به افتتاح اولین مدرس پزشکی ابن سینا، اضافه کرد: مدرس ابن سینا  نخستین جایی است که ابن سینا در آن به طبابت و آموزش طب مشغول بوده و مکانی بی نظیر در دنیا است که باید روی آن برای جذب درآمدهای پایدار کار شود.

در حال آماده کردن، بستر ایجاد درآمدهای پایدار شهری هستیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال آماده کردن بستر مناسب برای ایجاد درآمدهای پایدار هستیم، گفت: در این خصوص پروژه های مشارکتی را کلید زده ایم که یک بازی برد برد برای ما و سرمایه گذاران خارجی است، ساخت تونل آکواریوم و پروژه نیروگاه خورشیدی که با مشارکت خارجی ها صورت گرفت از این دست نمونه ها بشمار می رود که می تواند یک درآمد پایدار را برای شهرداری اصفهان ایجاد کند.

شفاف سازی مالی بستر مناسبی برای اعتماد و سرمایه گذاری

جمالی نژاد با بیان اینکه شفاف سازی مالی باید در شهرداری وجود داشته باشد، تصریح کرد: شهرداری اصفهان بعنوان خط شکن شهرداری های کشور امسال شفاف سازی مالی را برای شهروندان انجام خواهد داد.

وی گفت: در فضای شفاف و شیشه ای جدید بستر خوبی برای اعتماد متقابل ایجاد خواهد شد.

جمالی نژاد در پاسخ به سوال یکی از مدیران حوزه خبر خبرگزاری ایرنا، مبنی براینکه در حوزه آب و بهینه سازی مصرف آب چه اقداماتی در شهرداری اصفهان صورت گرفته با تاکید بر اینکه استان اصفهان و استان چهارمحال بختیاری وضعیت بسیار بدی در حوزه آب دارند ادامه داد: باید قبول کنیم موضوع خشکسالی بحران نبوده و یک واقعیت است، کشور ما کشور خشک و کم آبی است، شهرداری ها یک آب پایدار با نام پساب دارند که از آن استفاده می کنند و البته ما برای موضوع آب در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم این موضوع را با روش های مختلف مدیریت کنیم البته برای مقابله با خشکسالی برنامه های موفقی را در شمال شهر به انجام رسانده ایم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا