شهر و جامعهعناوین اخبار

ساخت سماور سنگی ۱۰ تنی در چناران

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در روز یکشنبه، این سماور به سفارش شهرداری مشهد برای نصب در بوستان کوهسنگی آماده سازی شده است.

هنرمند صنایع دستی و مدیر این پروژه گفت: این سماور سنگی با همکاری گروهی مجید سلطانی، حامد پاسبان و محمد معمر از هنرمندان صنایع دستی استان، با مشارکت بنیاد تعاون زندانیان در اردوگاه کاردرمانی چناران ساخته شده است.
رمضان معمر افزود: این سمار متشکل از هفت قطعه سنگ بزرگ است که وزن هر قطعه از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم متغیر است و در مجموع وزن سماور به حدود ۱۰ تن و ارتفاع آن به حدود پنج متر می رسد.
این هنرمند گفت: کار قلم زنی این اثر پس از نصب در محل بوستان کوهسنگی مشهد انجام خواهد شد.
خراسان رضوی دارای ۲۲ رشته بومی و مزیت دار صنایع دستی است که از آن جمله می توان به سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی (حجاری سنتی)، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی، ارغوان بافی، کاشی سنتی و گلدوزی اشاره کرد.
برخی ازرشته های صنایع دستی از گیوه دوزی، جاجیم بافی، شرع بافی، چلنگری، صحافی سنتی، برک بافی، قفل سازی، علامت سازی و دباغی سنتی در خراسان رضوی کاملا منسوخ شده و صنایع دستی چادر شب بافی، پوستین دوزی، رنگرزی گیاهی، احجام سنتی، آینه کاری، نمدمالی، مسگری، چاروق دوزی و گره چینی نیز در شرف نابودی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا