پیشخوانعناوین اخبار

بهترین فرصت/مریخ را ببینید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،مسعود عتیقی گفت: سیاره سرخ بهرام دوم خردادماه ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه به وضعیت مقابله رسید. در این وضعیت، زمین بین مریخ و خورشید قرار داشت که کمترین فاصله سیاره سرخ با زمین است. 
وی ادامه داد: این حالت بهترین شرایط رصدی جرم مذکور از طریق تلسکوپ است و تا جمعه ۱۴ خرداد، این سیاره به صورت ستاره بسیار پرنور به رنگ زرد – نارنجی قابل مشاهده است که این شرایط را تقریبا در سال جدید حفظ می کند. 
عتیقی افزود: امروز دوشنبه ۱۰ خرداد این سیاره مقارن با غروب آفتاب، طلوع می کند و در نیمه شب در میانه آسمان (سمت جنوب کره آسمان) دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال قدر روشنایی این سیاره ۲٫۱- و یا به عبارتی دو برابر سیاره پر نور آسمان ستاره تیشتر(شعرای یمانی) و یا همان شباهنگ خواهد بود. 
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت ۲:۰۵ بامداد سه شنبه ۱۱ خرداد، سیاره سرخ بهرام به کمترین فاصله با زمین می رسد و در این لحظه ۷۵٫۳ میلیون کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. 
عتیقی خاطرنشان کرد: سیاره بهرام در شهریور ۱۳۸۲ به کمترین فاصله یعنی ۵۵٫۷ میلیون کیلومتری زمین رسید و نزدیکی امسال نیز می تواند بسیار قابل توجه باشد. 
وی افزود: در هفته ها و ماه های پس از مقابله (اوایل خرداد۹۵ به بعد)، سیاره سرخ جرم آسمانی ثابت شبانگاهی برای رصدگران خواهد بود. 
عتیقی افزود: با عقب افتادن این سیاره از زمین، به مرور شدت درخشش سیاره سرخ پایین می آید. همچنین در این شب سیاره حلقه بر گردن کیوان همنشین ماه در برج مار (بین صورت های کژدم وکمان) است. 
زمین و مریخ سیاره های همسایه هستند که از یک مدار گردشی دقیق پیروی نمی‌ کنند و به دلیل کشش گرانشی، شکل مدارهای آنها دائما تغییر می‌کند.
این سیاره ها به طور دوره‌ای هر ۲۶ ماه یکبار به نزدیکی هم می‌ رسند اما فاصله این نزدیکی به دلیلی مدار بیضوی هر دو فرق می‌ کند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا