شهر و جامعهعناوین اخبار

اجازه فعالیت ۴ گذر مرزی جهت ارتقاء وضعیت معیشتی مردم مرزنشین صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری نشست پیرامون مبادلات مرزی سیستان صبح امروز به ریاست استاندار و با حضور اعضاء در محل سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد .

استاندار دراین نشست با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت کوله باری مرزنشینان اظهار داشت : نگاه مقام معظم رهبری به مرز یک سرمایه است و فرمایش ایشان مجوزی برای قاچاق کالا نیست بلکه ارزش کلام رهبری در حفظ سلامت کار و در واقع تکریم حقوق مردم مرزنشین می باشد .

وی افزود : در طرح جدید بازگشایی بازارچه ها هر بازارچه ای که اقتصادی تر است و مردم اقبال بیشتری به آن دارند، باید فعالیت کند البته نظر طرف مقابل کشور افغانستان را هم بایستی مد نظر داشته باشیم .

مهندس هاشمی در خصوص نحوه فعالیت این معابر مرزی و بازارچه ها گفت : اولویت کار بازارچه ها بایستی بر اساس تولید و نیاز داخلی با رعایت کیفیت کار و استاندارد کالا باشد .

وی همچنین به منظور حفظ سلامت کار خواستار نقش دادن به شرکت های تعاونی روستا ها و بخشها شد و افزود : ورود کالاها در پوشش تعاونیها انجام شود تا با فعالیت مردم مرز نشین در قالب تعاونیها با نظارت گروه ارزیابی از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود .

استاندار همچنین با تأکید بر این مهم که بین پایانه ها و بازارچه های مرزی باید تفاوت قائل شویم ، خاطرنشان کرد : هدف از باز کردن معابرمرزی تضییع حقوق مردم توسط تجار و بازرگانان بزرگ نیست بلکه هدف دولت از این مثبت نگری فراهم نمودن زمینه ارتقاء معیشت و انتفاع مردم مرزنشین بوده است .

علی اوسط هاشمی در این راستا افزود : البته علی رغم پافشاری برحفظ حقوق مرزنشینان و تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه دامی برای همه الزامی است وهمگان باید ضامن سلامت عموم مردم باشند .

وی ادامه داد : بازارچه های مرزی می توانند با فعالیت در چارچوب قانون موجبات دلگرمی مردم مرزنشین و مهاجرت معکوس و همچنین وضعیت مطلوب اقتصادی را برای مردم فراهم کنند .

پیری فرماندار هیرمند نیز در ابتدای این جلسه گفت : نظارت بر نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی در اولویت کار ما قرار دارد تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی برخی افراد به اقتصاد داخلی نیز آسیبی نرسد.

وی همچنین افزود : اگر مبادلات مرزی بر مدار قانون تعریف شده انجام گیرد زمینه ماندگاری مرزنشینان و حتی برگشت افرادی که از سیستان مهاجرت کرده اند نیز فراهم خواهد شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا