دسته‌بندی نشده

امام و احیای اندیشه حکومت اسلامی

زمانی که حضرت “محمد” صلی الله علیه و آله ازمکه به مدینه هجرت کردند در مدینه پایه های حکومت اسلامی را بنیان نهادند و ده سال آخرعمر گهربار خویش را به تقویت و تحکیم آن پرداختند.

در تاریخ اسلام از آغاز تا کنون شاهد حرکت های اصلاحی جهت احیای اندیشه حکومت اسلامی بوده ایم و می توان به نمونه هایی همچون، سید “جمال الدین اسدآبادی”، “محمد عبده”، جنبش اخوان المسلمین و در ایران نهضت فدائیان اسلام و جنبش جنگل اشاره نمود.

اقداماتی که توسط امام “خمینی” رحمه الله به عنوان رهبر و بنیان گذار این حرکت صورت گرفته است به صورت محوری بوده است ایشان در گفته ها، سخنرانی ها و آثار مکتوب خود همواره نظر به ضرورت تبیین حکومت اسلامی داشتند.

ابتدا به تبیین نظری و سپس به تبیین عملی و تشکیل حکومت اسلامی اقدام کردند به گونه ای تلاش ایشان باعث جلب نظر شخصیت ها واندیشمندان دینی به سیاست و امور سیاسی شد که در این زمینه آثار گران بهایی از خود برجای گذاشتند.

زمانی که امام راحل به احیای ایده حکومت اسلامی مبادرت ورزیدند مهم ترین راه اصلاح این ایده را تقویت نظریه عدم جدایی دین از سیاست می دانستند.

هرچند در تاریخ کشور ایران “مدرس” از جمله پیشگامان مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست بود و سخن معروف وی که “دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست” همواره دلنشین، عمیق و به یادماندنی است.

ولی اولین کسی که این نظریه را عینیت بخشید امام “خیمنی” بود و همواره بر این باور بود که:اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام آن در مواقف آن سیاست به وضوح دیده می شود.

سپس به طور خلاصه می توان گفت محورهای احیاگری اندیشه حکومت اسلامی امام “خمینی” ، مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست،تبیین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی وماهیت اصول و اهداف این حکومت و تبیین الگوی رهبری در حکومت اسلامی از مهم ترین اقدامات حضرت امام رحمه الله در این عرصه بوده است که به انجام رسانیدند.

امام در رابطه با تشکیل و اداره حکومت بر این باور بودکه تشکیل حکومت از وظایف مهم واصلی علمای اسلام است و آن هم بدین معنا که اداره صحیح امور مردم و محو ظلم باید توسط حاکمیت و حاکمان انجام پذیرد.

عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است.

ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاه کنند.

صرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد، منتها چه بکنند، مأمورند انجام وظیفه کنند موضوع «ولایت فقیه»مأموریت وانجام وظیفه است.

تهیه شده توسط مرکز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا