شهر و جامعهعناوین اخبار

گفتمان دانش‌محوری دستاویز چالش‌های شهری اصفهان نشود/ تمدن‌سازی نوین شهری در دستور کار است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران وبه نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد در نخستین همایش ملی بافت میانی که در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب احیای تمدن و معماری نوین اسلامی باید در دستور کار مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، اظهار کرد: باید توجه داشت که این تمدن در سال‌های گذشته توسط مسئولان کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و بهره‌برداری لازم را از این امر داشتند و امروز ما باید با استفاده از ابزارهای نوین برای برپا کردن تمدن نوین اسلامی با روح اسلامی و معنویت بهره‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اخیر شهرداری اصفهان در حوزه کارهای فرهنگی، اجتماعی و خدماتی افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان بوده است، افزود: از این رو در نظر داریم دیوار بی اعتمادی مردم و نهادهای دولتی و به ویژه مدیریت شهری را کوتاه کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی خود نسبت به تمدن‌های پیشین موضع ویژه‌ای را داشت، اضافه کرد: باید توجه داشت که این تمدن نقاط قوت این تمدن‌ها را الگوبرداری کرده و سعی داشته نقاط ضعف آنها را تکرار نکند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما نه تنها باید در کشورمان و به ویژه در شهر اصفهان در بافت‌های مختلف ایدئولوژی حاکم که همان اسلام است را حاکم کنیم، اضافه کرد: حاکمیت صفات انسانی و صفات منتسب به فعل الهی از جمله عبودیت و عبادت، تواضع، امنیت، کرامت انسانی، تذکر، امنیت، میانه روی، امر به معروف، نهی از منکر، عبرت‌گیری و … را باید در بدنه شهرهایمان چه از جهت صورتی و چه از جهت سیرتی تسری دهیم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه ادراک فضاهای موجود شهری نیازمند به خوانش جدید است، اضافه کرد: از این رو برای خوانش مجدد شهر اصفهان نیاز به تعریف و تحقق گفتمان جدید در شهر داریم که در اصفهان این گفتمان با عنوان دانش‌محوری گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه گفتمان دانش‌محوری می‌تواند در معادلات جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: همین شاخصه بود که ایران را در مذاکرات ۱+۵ روبروی پنج قدرت بزرگ جهانی قرار داد و این در حالی است که کشور ژاپن با همه توانایی‌های صنعتی که دارد در این زمینه هیچ نقش و تاثیری ندارد.

شهردار اصفهان، اصفهان را مهم‌ترین شهر کشور در زمینه تسری گفتمان دانش‌محوری عنوان کرد و ابراز داشت: اصفهان اولین شهری بود که راه‌اندازی  کریدور علم و فناوری در آن به تصویب رسید و این امر می‌تواند به همه شهرها تسری یابد.

وی با بیان اینکه شهرک‌های دانش‌محور اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند موتور توسعه شهرها باشد، گفت: از این رو برای تسری گفتمان دانش‌محوری به همه بخش‌های شهر و کشور نیازمند مشارکت دانشگاهیان، رسانه‌ها و دیگر نهادهای دولتی و خصوصی است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه گفتمان دانش‌محوری و بستر جدید ایجاد شده در حوزه خلاقیت و نوآوری در اصفهان نباید تلفیقی با چالش‌های شهری باشد، افزود: نباید اجازه دهیم عناوین جدید شهری اصفهان دستاویز چالش‌های شهری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا