شهر و جامعهعناوین اخبار

حفظ میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حمایت‌‌های مردم/ تشکیل سمن‌های مربوط به میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، میراث معنوی ناملموس بخشی از دستاورد مادی و معنوی بشری است که آن بخش تمدن و هویت غیر فیزیکی همچون آداب و رسوم، قوانین رسمی و میراث معنوی و فرهنگ را شامل می‌شود.

این میراث سینه به سینه به ارث رسیده و شامل ارزش‌های اجتماعی، آداب و رسوم و بیان هنری، زبان و گویش، بازی‌های بومی و محلی، سنت‌ها، مهارت‌ها و دانش صنایع دستی می‌شود.

آی.سی.سی.ان (ICCN) یا «شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس» تنها سازمان بین‌المللی حکومت‌های محلی و نهادهای فرهنگی است که هدف آن حفظ میراث فرهنگی ناملموس جهان است و دبیرخانه این سازمان بین‌المللی نیز هم‌اکنون در اصفهان قرار دارد.

پس از برگزاری اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس که مهرماه سال ۹۳ در اصفهان برگزار شد، جلسات زیادی برای واکاوی و دستاوردهای این جشنواره تاکنون برگزار شده و در همین راستا نشستی پیرامون حفظ میراث فرهنگی ناملموس با حضور شهردار اصفهان، مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، عضو شورای اسلامی شهر، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه میراث فرهنگی ناملموس برگزار شد تا تصمیمات لازم در این حوزه گرفته شود.

در این جلسه پس از بحث و بررسی چند ساعته، نام «بنیاد پاسداران میراث ناملموس اصفهان» برای پیگیری و اقدامات بعدی مسئولان فعال در حوزه میراث ناملموس انتخاب شد.

مهدی جمالی‌نژاد در این نشست با اشاره به میراث فرهنگی ناملموس، اظهار کرد: ما قصد داریم از داشته‌ها و میراث نیاکانمان حفاظت کرده و آنها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم چراکه در دوره گذار فعلی که ممکن است بسیاری از داشته‌های ما رو به فراموشی برود نیاز است این داشته‌ها را زنده نگاه داشته و به عنوان یک دغدغه به آنها نگاه کنیم.

وی با اشاره به نتایج این جلسه که پیرامون میراث فرهنگی ناملموس و دستاوردهای جلسه ICCN تشکیل شد، تصریح کرد: در این جلسه نام و اهداف مشخص و قرار شد فرایند ثبت آن انجام شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان به عنوان رئیس سازمان میراث ناملموس یا همان ICCN شناخته می‌شود که مجموعه میراث فرهنگی نیز بخش‌هایی را در این زمینه فعال کرده و کارهای خوبی نیز در آن انجام شده اما این کارها تکمیل نمی‌شود مگر اینکه حمایت‌های مردمی در این زمینه وجود داشته باشد.

تشکیل سمن‌های مربوط به میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان

در ادامه ابوالفضل قربانی عضو شورای شهر که به عنوان مدیرعامل بنیاد پاسداران میراث ناملموس اصفهان انتخاب شد پیرامون اهداف و برگزاری این نشست تاکید کرد: در ارتباط با موضوع میراث ناملموس هنوز کاری صورت نگرفته است، ما به این دلیل که بتوانیم حداقل در اصفهان کارهای خوبی انجام دهیم با همفکری دوستان و شهردار محترم به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل NGO (سمن‌هایی) بتوانیم با کمک مردم در این حوزه وارد شده و نقش اصفهان را پررنگ‌تر از گذشته ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در این جلسه اهداف، نام و ساختار مربوطه به تصویب رسید، تاکید کرد: هم اکنون مراحل ثبت این نام در حال انجام بوده و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این مراحل به پایان برسد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ما از تمام دانش و تجربیات استفاده می‌کنیم تا مردم خودشان در راستای پاسداشت از میراث ناملموس خود که هویت تک‌تک ما در آن نهفته است حفاظت و پاسداری کرده و آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا