عناوین اخبار

اختصاص ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شیوه های نوین آبیاری در کشور

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، علی مراد اکبری روز دوشنبه در حاشیه جلسه طرح توسعه باغات و شیوه های آبیاری نوین استان کردستان در سنندج، تجهیز زمین های کشاورزی کشور به شیوه های نوین آبیاری را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: از ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای این حوزه ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تامین شده که ۱۰۰ درصد تخصیص داده خواهد.
وی اظهار کرد: برای توسعه روش های نوین آبیاری در طول برنامه ششم توسعه سالانه ۴۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده است که امیدواریم در قالب دو برنامه پنج ساله بتوانیم چهار میلیون هکتار از اراضی کشور را زیر کشت روش های نوین آبیاری ببریم.
به گفته وی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی به سمت استفاده از روش های میکرو (جدید ترین مقوله در حوزه آبیاری است که بالا ترین راندمان را دارد) در حوزه آبیاری تحت فشار است که با این روش می توانیم تا ۹۵درصد راندمان داشته باشیم.
او گفت: در سال گذشته در استان کردستان هزار و ۳۳۵ هکتار از زمین های کشاورزی مجهز به سیستم های نوین آبیاری شد و امسال نیز این طرح در سطح ۷۰۰ هکتار در دست اجرا است.
به گفته وی سالانه بیش از چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان زیر روش های نوین آبیاری می رود و کردستان با زیر پوشش بردن ۴۶ هزار هکتار از زمین های آبی زراعی خود یکی از استان های برتر در این زمینه است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در مورد طرح توسعه باغات در کشور نیز با اشاره به محدودیت منابع آبی و کمبود آب در سطح کشور، سیاست وزارت جهاد کشاورزی را توسعه باغات دیم دانست و گفت: در پهنه هایی که استعداد توسعه باغات دیم وجود دارد طرح توسعه ای باغات را اجرا می کنیم.
اکبری با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه افقی در کشور برنامه خاصی در حوزه توسعه آبی ندارد افزود: نگاه وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره وری به ازای مصرف هر متر مکعب آب در کشور است و این سیاست به معنای تحقق برنامه های توسعه عمودی و افزایش بهره وری در کشور است.
او به تصویب ایجاد پنج هزار هکتار باغ دیم و هزار هکتار باغ آبی در سفر دولت یازدهم به کردستان اشاره کرد و گفت: برای ایجاد این میزان باغ به حدود ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا