اخبار صنعت، معدن و تجارتبازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

فولاد در مسیر صعودی اما لرزان

در حالی که انتظار می رفت با شروع به کار مجلس دهم و مشخص شدن سیاست ها و خط مشی نمایندگان جدید، شاهدخروج ازرکود فعلی و ایجاد رونق اقتصادی دراقتصاد و بورس و بازار سرمایه باشیم، اما در روزهای گذشته عملآ چنین اتفاقی نیفتاد و اوضاع بازار سرمایه چندان مطلوب و روبه رشد نیست.  هر چند پیش بینی می شود که با توجه به ابلاغ قانون پنچم توسعه، توسعه و رونق اقتصاد بین الملل، برنامه ها و سیاست های دولت برای خروج از رکود فعلی و همچنین مصمم بودن مسئولین برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و… بزودی شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور و خروج از رکود فعلی در عرصه فعالیت های مختلف اقتصادی کشور باشیم؛ اما در حال حاضر حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه کمتر از فصل زمستان سال گذشته شده و شاخص کل نیز توان عبور موفق و قدرتمند از سطوح فعلی و کانال ۷۶ هزار واحدی را ندارد.

تعیین تعرفه عادلانه، عامل حمایت از تولید داخلی

درحالی که برخی از تولید گنندگان لوله و پروفیل معتقد هستند که به دلیل تعرفه بالای فولاد در حال زیان دهی و حتی تعطیلی واحد های تولیدی خود هستند؛ اما به نظر می رسد وقتی در کشوری به مقدار کافی فولاد تولید می شود، دیگر دلیلی وجود ندارد که تعرفه فولاد به قدری پایین باشد که فولادسازان داخلی نتوانند با کشور های دیگر از جمله چین رقابت کنند. بنابراین برای حمایت از تولید داخلی جا دارد تا تعرفه واردات برای فولاد بنحوی تعیین شود که فولاد سازان نیز دچار ضررو زیان نشوند و بتوانند با سایر تولید کنندگان کشورهای دیگراز جمله چین رقابت کنند. ضمن اینکه به نظر می رسد که در حال حاضر قیمت تمام شده فولاد داخلی، کاملآ قابل رقابت با سایر کشور ها است، چرا که اگر این گونه نبود شرکت های صنایع پایین دستی فولاد نمی توانستند با سایر رقبای خارجی رقابت کنند و محصولات خود را صادر کنند .

قیمت فولاد در کدام مسیر

در هفته گذشته، معاملات بازار فولاد با افزایش قیمت مواجه شد. به طوری که قیمت شمش، مصالح ساختمانی و صنعتی در حدود ۵ تا ٣٠ تومان در هر کیلو رشد نمودند. کاهش شدید قیمت ها و رسیدن به کف قیمتی در طول هفته‌های گذشته و همچنین انتظار از بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از اجرای برجام و ایجاد برخی هیجان ها و بازارسازی های برخی تجار در آستانه ماه مبارک رمضان، از جمله عواملی هستندکه باعث رشد فعلی قیمت فولاد در بازار شده است . این در حالی است که به نظر می رسد هنوز نمی توان در خصوص آینده فولاد براحتی پیش بینی کرد . چراکه از یک طرف عوامل مختلفی از جمله کاهش نرخ رشد اقتصادی جهانی، پرشدن ظرفیت انبار ها با کالاهای ارزان قیمت و افزایش رقابت در بین صاحبان این کالاها، سیاست ضد تورمی دولت و… می توانند بر قیمت فولاد در بازار تاثیر گذار باشند و باعث کاهش قیمت ها در بازار فولاد شوند و از طرفی دیگر نیز عواملی وجود دارند که می تواند باعث افزایش قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار شوند . عواملی از جمله کاهش شدید قیمت فولاد و مصنوعات فولادی در هفته های گذشته و رسیدن قیمت آنها به کف های قیمتی، افزایش اخیر میزان فروش و کاهش و تخلیه انبار ها از موجودی های ارزان قیمت، انتظار از بهبود شرایط اقتصادی و سیاست بودجه سال جاری از جمله عواملی هستند که می توانند باعث افزایش تقاضا و به تبع آن تثبیت و یا افزایش قیمت فولاد در بازار شوند . اما به هر ترتیب آنچه مسلم است این است که قانون بودجه سال ٩۵کشور به تازگی ابلاغ شده است و تقاضای واقعی در بخش‌های مختلف اقتصادی به زودی روشن خواهد شد. موضوعی که می تواند تاحدود زیادی مسیر قیمتی را در بسیاری از بازارها از جمله بازار فولاد نمایان نماید. ولی پیش بینی می شود که قیمت فولاد در میان مدت و بلند مدت روند صعودی داشته باشد .

منبع :دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا