عناوین اخبار

اثرات روزه داری در کنترل چاقی و چربی خون

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقلاز روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر فرزاد شیدفربا بیان اینکه ماه رمضان علاوه بر اینکه زمانی برای تهذیب نفس و تقرب الهی است برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد افزود: تعداد بسیار زیادی از مطالعات و پژوهش های علمی، اثرات مفید روزه داری را بر روند متابولیسم و عملکرد بهینه اندام های بدن گزارش کرده اند.

وی درادامه بر رعایت اصول تغذیه ای درماه رمضان تاکیدکرد وگفت: بین فاصله افطار و سحر باید از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب پرهیز کرد و تناسب و تعادل غذایی باید حفظ شود.
استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: بهتر است افطار را با چای کمرنگ ولرم ویک عدد خرما شروع کرد و در ادامه از مواد لبنی مانند پنیر و همچنین گردو استفاده کرد و سپس با فاصله زمانی دیگری از غذاهای اصلی دیگر به عنوان وعده شام استفاده شود.
شیدفرگفت: حجم غذای افطار باید کم باشد تا بتوان بعد از مدتی از وعده شام استفاده کرد. همچنین توصیه می شود که میوه و سبزی مانند سالاد نیز در فاصله بین افطار تا سحر استفاده شود.
وی به مردم توصیه کرد از مصرف زولبیا، بامیه و سایر شیرینی ها و همچنین غذاها و حلیم های حاوی روغن زیاد، خودداری کرد و زولبیا بامیه نیزحتما باید ازشیرینی فروشی های معتبر که وضعیت بهداشتی مطمئنی دارند خریداری شود و از فروشندگان دوره گرد یا سایر مغازه ها تهیه نشود.
استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: درصورت استفاده از آش، بهتر است میزان روغن و حبوبات در آن زیاد نباشد. کله پاچه، سیرابی و شیردان توصیه نمی شود چون بسیار چرب و موجب عطش می شود.
شیدفر افزود: هنگام افطار یا سحر باید ازمصرف غذاهای خیلی داغ یا شور یا شیرین خودداری کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه ایران گفت: از مغزهای گیاهی مانند گردو یا پسته یا بادام یا فندق بصورت خام به اندازه و درحد منطقی می توان مصرف کرد. مصرف چای زیاد در وعده سحر توصیه نمی شود چون دفع ادرار را زیاد می کند و بهتر است مصرف چای در طول ساعات افطار تا سحر توزیع شود.
شیدفرگفت: مصرف سبزی و نوشیدن مایعات کافی، بین فاصله افطار تا سحر می تواند در برطرف کردن حس تشنگی در ساعات روزه داری تأثیر زیادی داشته باشد.
وی اضافه کرد: مصرف غذهای خیلی شیرین در وعده سحر توصیه نمی شود اما میوه ها مناسب هستند. از بین نوشیدنی ها، دوغ های خانگی توصیه می شود اما دوغ های غیرخانگی چون نمک دارند باید محدود شوند. همچنین آب میوه خانگی نیز مناسب است.
استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید از پرخوری و تعجیل در غذاخوردن در وعده سحر خودداری شود و همچنین در افطار نباید با غذاها یا خورش های چرب روزه را افطار کرد.
شیدفر افزود: بهتر است به جای قند و شکر از خرما استفاده شود. اما مقدار زیاد آن می تواند چاق کننده باشد؛هر ۳ عدد خرما حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا