عناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

تولید انرژی اولیه کشور در سال ۱۳٩٣بیش از چهار درصد افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از وزارت نفت، حجم کل منابع متعارف هیدروکربوری شامل مجموع کل ذخایر هیدروکربوری نفت و گاز قابل استحصال کشف شده، از آغاز سال ۱۳٩۴، ۳۶۴ میلیارد و ۴۲۰ میلیون بشکه (۴٣ درصد ذخایر نفتی و ۵٧ درصد ذخایر گازی) بود.
در سال ۱۳٩٣ کل تولید انرژی اولیه کشور، معادل دو میلیارد و ۸۰۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام بود که ۴.٠١ درصد افزایش یافت.
ترکیب حامل های انرژی در تولید انرژی اولیه کشور عبارت از ۳۶٫۴۹ درصد نفت خام، ۶٢.۶٨ درصد گاز غنی، ٠.٢٩ درصد سوخت های سنتی، ٠.١۴ درصد زغالسنگ، ٠.٣٩ درصد برقابی، بادی، اتمی، خورشیدی و زیست توده و بقیه (٠.٠٠٧ درصد) انرژی های نو خورشیدی حراراتی بود.
در سال ١٣٩٣ عرضه انرژی اولیه برای مصرف در داخل کشور، معادل یک میلیارد و ۹۹۶ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه نفت خام بود که نسبت به سال پیش از آن ٧.١٢ درصد افزایش یافت.
ترکیب عرضه انرژی اولیه برای مصرف داخلی ٢٨.١۶ درصد نفت خام، ٧٠.٧٠ درصد گاز غنی و حدود ١.١۴ درصد نیز زغالسنگ، سوخت های سنتی و انرژی های تجدیدپذیر بود.
براساس آخرین گزارش ترازنامه هیدروکربوری کشور، مصرف انرژی نهایی در بخش های مختلف در سال ١٣٩٣، معادل یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام بود که با وجود اعمال سهمیه بندی (بنزین موتور) و کنترل عرضه فرآورده ها و همچنین ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و رکود سنگین توام با تورم حاکم بر کشور، نسبت به سال پیش از آن نزدیک ٧.٨۴ درصد افزایش یافت.
در سال ١٣٩٣ مصرف انرژی نهایی در بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور شامل بخش خانگی و تجاری معادل ۴۳۵میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام، بخش حمل و نقل معادل ٣٢٢میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام، بخش صنعت معادل ٣۵٠میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت خام و بخش کشاورزی معادل ۴٩میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه نفت خام بود.
میزان رشد آن نسبت به سال ۱۳۹۲ نیز در بخش خانگی و تجاری ٠.۵٣ درصد، بخش حمل و نقل ٣٠.٧ درصد، بخش صنعت ۴.۵۶ درصد و بخش کشاورزی ٠.٨۴ درصد محاسبه شد.
اﻧﺮژی اوﻟﻴﻪ شکلی از اﻧﺮژی مانند نفت خام ، گاز و زغال سنگ به شمار می رود ﻛﻪ در ﻃﺒﻴﻌﺖ در دﺳﺘﺮس است.
اﻧﺮژی ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ آن دسته از انرژی هایی است که مانند جریان الکتریکی، بنزین و مواد سوختنی گرمازا از حاملان انرژی اولیه به دست می‌آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا