پیشخوانعناوین اخبار

صادرات زعفران و انگور خشک‌کرده و واردات کود و خودرو عمده ترین اقلام تجاری بین دو کشور بودند

  به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اقتصاد نیوز ،مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا، آمریکا و کشورهای مشترک المنافع سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی شدن نقشه راه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اسپانیا طی شش ماه آینده خبر داده است. آن طور که ایسنا گزارش داده، ابوالفضل کوده‌ئی درباره تهیه نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و اسپانیا اظهار کرده است: «هدف اصلی ما برای انتقال چنین تفاهم‌نامه‌هایی و ایجاد چنین تعاملاتی دارای چشم‌اندازهای بلندمدت است. این نقشه راه همکاری اقتصادی میان ایران و اسپانیا برای دوره‌ای حداقل پنج ساله و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی خواهد بود. قصد داریم با ایجاد چنین همکاری‌هایی به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گام برداریم و حاصل آن را در تولید و اشتغال کشور ببینیم. علاوه بر این انتقال دانش فنی و نیز صادرات محصول پس از تولید در کشور از دیگر پارامترهایی است که مدنظر ما قرار گرفته است.»

اما در حال حاضر تجارت ایران و اسپانیا چه وضعیتی دارد؟ در سال‌های اخیر مبادلات تجاری دو کشور چه نوسان‌هایی داشته است؟ اقلام عمده مبادله شده بین دو کشور کدام هستند؟ ایران در سال ۸۸ معادل ۱۶۸ میلیون و ۶۳۸ هزار دلار کالا به اسپانیا صادر کرده است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد میزان صادرات ایران به این کشور در سال‌های بعد نیز تغییر چشمگیری نداشته است. ارزش صادرات ایران به اسپانیا در سال ۸۹ معادل ۱۷۷ میلیون و ۲۲۷ هزار دلار، در سال ۹۰ معادل ۱۷۰ میلیون و ۹۸۱ هزار دلار، در سال ۹۱ معادل ۱۶۵ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار، در سال ۹۲ معادل ۱۱۴ میلیون و ۶۵۷ هزار دلار، در سال ۹۳ معادل ۱۷۷ میلیون و ۹۴۵ هزار دلار و در سال ۹۴ معادل ۱۸۸ میلیون و ۴۹۶ هزار دلار بوده است.

نگاهی به ارزش صادرات ایران به اسپانیا در یک ماهه سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است میزان صادرات ایران به این کشور در سال جاری افزایش قابل توجهی پیدا کند چرا که تنها طی این یک ماه ایران معادل ۸۵ میلیون و ۶۳۵ هزار دلار کالا به این کشور صادر کرده است. این میزان صادرات با توجه به ارزش صادرات ایران به اسپانیا در سال‌های پیش از این، می‌تواند آغازگر رشدی قابل توجه باشد.

اما در سال‌های اخیر واردات ایران از اسپانیا به اندازه صادرات ایران به این کشور یکنواخت نبوده است. در حالی که ایران در سال ۸۸ معادل ۴۶۰ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار کالا از اسپانیا وارد کرده، در سال ۸۹ ارزش واردات ایران از این کشور به میزانی معادل ۱۷۷ میلیون و ۸۳۳ هزار دلار تنزل یافته است. در سال ۹۰ مجددا واردات ایران از اسپانیا افزایش یافته و به میزانی معادل ۵۲۹ میلیون و ۵۵۷ هزار دلار رسیده است. ارزش کل واردات ایران از این کشور در سال ۹۱ به حدود ۴۳۷ میلیون و ۲۲۸ هزار دلار و سپس با کاهشی شدید به میزانی معادل ۲۴۳ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار در سال ۹۲ رسیده است. در سال ۹۳ ارزش واردات ایران از اسپانیا معادل ۱۵۷ میلیون و ۲۹۹ هزار دلار و در سال ۹۴ حدود ۱۷۱ میلیون و ۹۹۷ هزار دلار بوده است. در یک ماهه سال ۹۵ نیز ایران معادل ۵۶ میلیون و ۷۰۳ هزار دلار کالا از اسپانیا وارد کرده است.

ایران و اسپانیا چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز،‌ «محصولاتی از آهن یا فولاد»،‌ «زعفران در بسته‌بندی بیش از ۳۰ گرم»، «پسته»، «انگور خشک‌کرده»، «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات»، «آب گرم‌کن»،‌ «کف‌پوش»، «انواع میگو» و «روده‌های مصنوعی (پوشش سوسیس)» اقلام عمده صادرشده از ایران به اسپانیا در سال ۹۴ هستند. در همین بازه زمانی اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور عبارتند از: «اجزا و قطعات توربین‌های بخار»، «کود»،‌ «دستگاه‌های حفاری»، «شیر و وسایل همانند برای لوله و…»، «کاغذ گرافت»، «لوله از آلیاژه‌های نیکل»، «مرکب چاپ»، «کوره و تنور برای عملیات‌های معدنی»، «ابزارهای مغناطیسی» و «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا