شهر و جامعهعناوین اخبار

حل مشکلات هنرمندان صنایع دستی حمایت همه‌جانبه مسئولان را می‌طلبد/ لزوم نوآوری و خلاقیت در عرصه صنایع دستی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با حضور در میدان نقش جهان به بازدید از بازار صنایع دستی در این میدان تاریخی پرداخت و با هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی در مغازه‌های این میدان گپ‌وگفتی صمیمانه داشت.

شهردار اصفهان با اشاره به روز جهانی صنایع دستی ضمن تبریک این روز به هنرمندان اصفهانی اظهار کرد: اصفهان به مدد صنایع دستی ثبت جهانی شده و در عین حال به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته، این سبب افتخار این شهر است که در جهان به دلیل همین صنایع دستی شهره شده است.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی بسیار مظلوم واقع شده‌اند که این موضوع بار مدیران شهری و استانی را سنگین می‌کند، تصریح کرد: تا بستر مناسب برای این هنرمندان فراهم نشود صادراتی که مدنظر ماست رخ نمی‌دهد بنابراین نیاز است همه مدیران شهری و استانی وارد گود شده و شرایط را برای این هنرمندان فراهم کنند.

جمالی‌نژاد ادامه داد: صنایع دستی اصفهان با وجود اینکه در جهان بی‌نظیر است آنطور که باید و شاید خریدار ندارد، ‌نه تنها اصفهان بلکه روستاها و شهرهای دیگر استان با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستند.

وی اضافه کرد: باید یک بار برای همیشه بنشینیم و مشکلات این هنرمندان را حل کنیم، اگر نیاز به وجود بازارهای محلی، استانی، ملی و یا بین‌المللی است به آنها کمک کنیم، اگر نیاز به ثبت این آثار و یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است، باید به سرعت انجام شود و این اقدامات نیازمند همت تمام مسئولان است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: مظلومیت و قناعت هنرمندان صنایع دستی سبب شده سال‌های سال، صنعتی که در جهان بی‌نظیر است مورد غفلت قرار بگیرد، زمانی که این صنایع را در اصفهان با کشورهای دیگر مقایسه ‌کنید متوجه می‌شوید کشورهای دیگر به اندازه انگشتان یک دست نیز صنایع دستی ندارند اما در اصفهان بیش از ۱۹۰ نوع صنایع دستی وجود دارد که می‌تواند ذائقه‌های مختلف را پوشش دهد.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری و خلاقیت در عرصه صنایع دستی لازم است،‌ افزود: ممکن است هر سال نوعی از تم رنگی در جهان مطرح باشد که نیاز است ما نیز صنایع دستی خود را با آن رنگ به عرضه برسانیم، نیاز به رعایت استانداردهای لازم در بسته‌بندی این صنایع وجود دارد، ممکن است برخی‌ها محصولات خود را با کیفیت پایین تولید کنند که این موضوع نیز می‌تواند به صنایع دستی آسیب وارد کند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: در صورتی که ما بتوانیم محصولات خود را با کیفیت بسیار خوب عرضه کنیم با قناعت و انصافی هم که در هنرمندان و مردم این شهر مشاهده می‌کنیم اطمینان دارم مشتریان و گردشگران بسیاری به سمت خرید صنایع دستی اصفهان اقدام کنند.

وی گفت: در کمال تاسف هم‌اکنون مشاهده می‌کنید زنگ هنر بسیاری از مدارس به زنگ استراحت تبدیل شده در حالی که کجای دنیا شهری مانند اصفهان سراغ دارید که این میزان از هنر و صنایع دستی در آن وجود داشته باشد، چرا نباید زنگ‌های هنر مدارس ما به این صنایع و هنرهای مختلف بپردازد، این موضوع باید از کودکی به فرزندان ما آموزش داده شود که این صنایع یک ارزش محسوب شده و آن را قدر بدانند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا