عناوین اخبار

نوع آب آشامیدنی ارتباط چندانی با سنگ کلیه ندارد/۳۰سالگی سن شیوع

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،تعریق زیاد بر اثر فعالیت های فیزیکی در آب و هوای گرم و ننوشیدن مایعات کافی باعث تغلیظ ادرار و رسوب کریستال های موجود در آن و سپس تشکیل سنگ در کلیه می شود.

عباس بصیری به آمار بروز و شیوع سنگ کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: آمار بروز سنگ کلیه در کشور ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. شیوع این عارضه در ایران هم حدود ۸ درصد برآورد می شود و این بدان معنی است که حدود ۸ درصد ایرانی ها سنگ کلیه داشته یا سابقه دفع آن را دارند.
رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه عدد بالایی است و نشان می دهد که خطر سنگ سازی کلیه در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است.

** آب بنوشید تا سنگ کلیه نگیرید
وی به ارتباط مستقیم مصرف آب آشامیدنی و بروز این عارضه اشارره کرد و گفت: هرچه قدر آب بیشتری مصرف کنیم احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمتر می شود.
بصیری اشاره کرد که مطالعه ای در آمریکا بر سه نوع آب سبک، سنگین و فوق سنگین انجام شده به این نتیجه رسیده اند که سختی آب تغییری در بروز سنگ کلیه ایجاد نمی کند ولی میزان مصرف آن در جلوگیری از این عارضه موثر است.
وی گفت: ما هم براساس این مطالعات معتقد هستیم که سنگ کلیه خیلی با نوع آب آشامیدنی ارتباطی ندارد و بیشترین چیزی که در آن دخالت دارد میزان آب مصرفی است.
رییس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه آب براساس مقدار کربنات کلیسیم به آب های سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی می شوند، افزود: ما در ایران به دلیل موقعیت اکولوژی و زمین شناسی آب سبک نداریم.

** بیشترین بروز سنگ کلیه در مناطق غربی ایران
وی اظهار کرد، براساس بررسی انجام شده مناطق غربی، جنوب غربی و شمال غربی کشور بیشترین بروز سنگ کلیه را داشته اند. همچنین مطالعات انجام شده برروی ترکیب مواد قلیایی و مواد آب آشامیدنی ما را به این نتیجه می رساند.
بصیری با اشاره به اینکه سیترات و منیزیم عامل پیشگیری کننده سنگ کلیه هستند بیان کرد: مناطقی که منیزیم آب آشامیدنی پایین بوده سنگ کلیه بیشتری در آن مناطق بروز کرده است.
وی با اشاره به اینکه پروتئین حیوانی می تواند عارضه سنگ کلیه را تشدید کند ، اظهار کرد: مناطقی که پروتئین حیوانی بیشتری مصرف می کنند بیشتر در معرض سنگ کلیه قرار دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا