پیشخوانعناوین اخبار

تاکید نمایندگان بر رسیدگی به مشکلات بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، بشیر خالقی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی، با بیان اینکه تعریف درستی از اشتغال نشده است، افزود: آمار نیز که مقدمه هر برنامه‌ریزی است در این‌خصوص به طوردقیق اعلام نمی‌شود، در واقع برای متقاضیان شغل در کشور برنامه ‌ریزی صورت نگرفته است.

نماینده مردم خلخال در مجلس تصریح کرد: جوانان روستا برای یافتن شغل روستا را ترک کرده اند، به شکلی که روستاها که می توانند مبنای اشتغال در کشور باشند، به آسایشگاه سالمندان تبدیل شده‌اند؛ بنابراین بیمه روستایی و کشاورزی در جای خود هزینه نمی‌شود.
وی با انتقاد از دریافت حقوق بسیار بالای برخی از مدیران گفت: این در حالی است که مددجویان سازمان بهزیستی از حداقل حقوق برخوردارند، لذا ضروری است در این زمینه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: شورای عالی اشتغال با محوریت ریاست جمهوری برای بهبود بیکاری و مساعدت قانونی برای اشتغالزایی و ارائه تسهیلات زودبازده به بنگاه‌های اقتصادی با شرط اشتغالزایی می‌تواند در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با تاکید بر اینکه وزارت رفاه باید برای ایجاد اشتغال و رفع موانع آن اقدام کند از تحصیل، تفریح، ازدواج و اشتغال به عنوان ارکان اساسی زندگی جوانان یاد کرد و گفت: امروز این ۴ رکن از زندگی جوانان ما گرفته شده است.
وی با بیان اینکه مشکلات بازنشستگان متعدد است، اظهار داشت: بازنشستگان آئینه تمام نمای نسل‌های بعد هستند و اگر امروز به وضعیت آنها رسیدگی نشود بعدها مشکلات بیشتری خواهیم داشت.
قاسم میرزایی نکو دیگر نماینده مجلس نیز پس از گزارش وزیر تعاون اظهار داشت: رفع بیکاری، فقر و بی‌عدالتی در گرو وحدت و نظام هدفمند و یکپارچه است که حل معضلات عمده کشور نیز وابسته به آن است.
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه متاسفانه همه از مشکلات بیکاری ناله می‌کنند اما اقدام عملیاتی در این راستا صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: البته به خوبی واقفیم که بودجه ۳۰ سال عمرانی کشور مشخص نیست در کجا هزینه شده و دولت یازدهم نیز با ۵۸۰ هزار میلیون بدهی از دولت قبل، کار خود را شروع کرده است.
وی اظهار داشت: بیکاری ریشه در ولنگاری فرهنگی، تبعیض، فساد، بی‌عدالتی و قاچاق دارد که رهبر معظم انقلاب نیز آن را بارها گوشزد فرموده‌اند، در سال اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی باید با همکاری و وحدت به سوی اقدامات نتیجه‌بخش گام برداریم.
میرزایی نیکو با انتقاد از عدم شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی گفت: برای جلوگیری از دروغگویی نباید اجازه دهیم کمیسیون‌ها به شکل روش سنتی پس از ۳۶ سال قانونگذاری تشکیل شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه من با مدرک کارشناسی معماری و شهرسازی، سابقه کار در وزارت راه و ترابری و ناوگان هوایی، به‌عنوان عضو کمیسیون عمران انتخاب نشدم.
علی گل مرادی نماینده ماهشهر نیز اظهار داشت: اگر در ایجاد زمینه‌های رفاه اجتماعی ناتوان هستیم دست کم در امر نظارت که می‌توانیم فعال باشیم.
وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طرح پرداخت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به قیمت قطع مستمری مددجویان اشتباه بود.
گل مرادی گفت: اگر مشکلات بازنشستگان در دولت تدبیر و امید حل نشود این گزارش‌ها به درد مردم نمی‌خورد.
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج نیز اظهار داشت: براساس آمار عملکرد وزارتخانه‌‌ای، مشخص می‌شود که آیا این دستگاه در عملکردش پیشرفت داشته است.
وی افزود: باید مشخص شود نسبت به سال گذشته به چه میزان مسئله بیکاری در کشور مرتفع شده است؛ تمام تذکرات در خصوص عملکرد بیشتر به حوزه کاری دولت مرتبط است به جز بخشی که به لحاظ قانونی نیاز به تامل دارد.
علوی با تاکید بر اینکه باید کارها اصولی انجام شود، افزود: آیا مردم بعد از شنیدن مشکلات سئوال نمی‌کنند پس چه کسی مسئول رفع آن است؟ آقای ربیعی صندوق کارآفرینی و شرکت‌های زیر مجموعه شستا تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و باید سئوال کرد این وزارتخانه با وجود شرکت‌های مذکور تا چه میزان در مناطق محروم کار کرده است؟
وی گفت: مسائلی مانند اینکه آقازاده‌ای میلیاردها پول را جارو می‌کند، به این منتهی می‌شود که نخبگان از کشور خارج می‌شوند. درصد بیکاری در مناطق محروم بالای ۴۵ درصد است که این پاشنه آشیل برای سیاست اقتصاد کشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: نمی‌شود به جای کار، تنها از ایرادات دولت گذشته سخن گفت به دلیل اینکه دولت بعدی نیز از شما انتقاد می‌کند؛ بنابراین باید با پیروی از فرمایش مقام معظم رهبری اقدام عملی در اقتصاد صورت گیرد و امیدوارم به موضوع شرکت‌های شستا و صندوق‌ کارآفرینی امید رسیدگی شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا