پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

پیشگیری از سرقت منزل در هنگام سفر

آسیب شناسان اجتماعی هرگونه عملی را که برخلاف موازین،مقررات، قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه باشد “جرم” می نامندو جرم شناسی به بررسی بزهکاری می پردازد تا علل پیدایی، تکوین پیشرفت و نتایج آن را دریابد.ازاین رو ، در جرم شناسی پدیده هایی وجود دارد که به عنوان وسیله یا واسطه تجزیه و تحلیلهای پژوهشی و شناخت آسیبهای اجتماعی به کار آید این حکم کلی در موارد سرقت نیز صدق می کند.

سرقت از با سابقه ترین جرایم بشری است که در جامعه های مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونیها و تغییرات زیادی شده اما تنها چیزی که از بدو پیدایی و شکل گیری  آن تاکنون ثابت مانده ، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است .

با گذشت زمان، شیوه ها و روشهای سرقت، نوع اموال و اشیاءمسروقه و وسایل و ابزار مورد استفاده برای ارتکاب سرقت تغیر یافته، به طوری که امروزه برخی از سارقان از آخرین تکنیکها و تکنولوژیها برای پیشبرد کار خود استفاده می کنند. به همین لحاظ، شیوه های مقابله و روشهای برخورد با آنها متناسب با دگرگونیهای سرقت متحول شده است. به تعبیر دیگر، چون در عصر ما موارد و وسایل گوناگون سرقت و گرایش به آن تغیر یافته، مقابله با آن نیز دشوارتر شده است.

از نظر قانون، سرقت تنها وقتی  موجود است که شئی موضوع جرم بدون آگاهی و برخلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم درآید، لازمه آن، گرفتن، برداشتن و کش رفتن است.

راهکارهای پیشگیری

هرگاه بیماری از تمام جهات مورد بررسی قرار گیرد و علت آن به خوبی مشخص شود. محققا درمان آن بسیار ساده تر خواهد بود .سرقت به عنوان یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که باید آن را شناخت و به صورت ریشه ای درمان کرد. در بیان علل و انگیزه های سرقت از زمینه های مختلف چون محرومیتهای عاطفی، روانی، مادی، معنوی، نابسامانیهای اجتماعی و خانوادگی و معاشرت با دوستان ناباب سخن به میان آمد و گفته شد که اگرخانواده  زیر بنای تربیت کودک را از همان آغاز تولد درست بنا نسازد، چه بسا اصلاح بعدی رفتار با مشکلات فراوان همراه خواهد شد بنابراین ، می توان راههای زیر را به عنوان عوامل کاهش سرقت پیشنهاد کرد.

  • تقویت اعتقادات و ایجاد ایمان راستین از اوان کودکی تا افراد جامعه درونی پاک و وجودی با طراوت داشته باشند چرا که اندیشه های ناپاک و کردار ناشایست و خلاف مختص افراد بی ایمان است .
  • طرح مطالب آموزش اجتماعی در کتاب های درسی دوره های راهنمایی و بالاتر و رسانه های عمومی به خصوص رادیو و تلویزیون.
  • توجه اساسی و واقعی به مسائل اقتصادی جامعه به ویژه توجه به امر تورم مبارزه با ابهام ها در این زمینه ، ایجاد آرامش و احساس امنیت از این جهت فقرزدایی، سعی در فرهم نمودن زمینه تعادل اقتصادی در یک جامعه و برنامه ریزی اقتصادی ؛در این زمینه هر فردی از جامعه با توان اقتصادی که برای وی به وجود می آید، باید بتواند نیازهای خانواده اش رابدون اشکال تامین سازد و فشاری بر وی وارد نیاید و به طور خلاصه احساس نیاز برآورده نشده وجود نداشته باشد
  • جلب نظر خانواده ها به عواقب و مصیبت های ناشی از اختلافات خانوادگی به ویژه طلاق ، عدم مراقبت و کنترل فرزندان و ضرورت توجه به امور آنان
  • مبارزه جدی با بیکاری کاذب که ناشی از وجود مشاغلی نظیر دستفروشی ، سیگارفروشی و تکدی گری در جامعه است
  • برنامه ریزی موثر در جهت شناسایی کودکان در زنان بی سرپرست و حمایت همه جانبه از آنان
  • آموزش عمومی در مورد راه های پیشگیری از سرقت و افزایش مراقبت های حفاظتی و ایمنی
  • طرح مطالب آموزش اجتماعی در کتاب های درسی دوره های راهنمایی و بالاتر
  • اعمال مجازات مناسب برای هر گروه از سارقان و توجه اساسی به سارقان آزاد شده از زندان هاو مراقبت و کنترل آنها توسط مراکز ویژه حمایت از آنان به شیوه مقتضی

تابستان   امروزه به عنوان فصلی برای سفر در ذهن ما شکل گرفته و دانش آموزان و محصلین  وحتی خانواده ها منتظرند با پایان امتحانات فرزندان خود ،بار سفر بسته و هم نفسی تازه کنند هم از جاذبه های ایران عزیر بهره مند شود در این خصوص نیز متاسفانه شاهد فعالیت سارقان با توجه به مسارفت همشهریان می باشیم که لازم است  در این خصوص توصیه های توسط همشهریان مد نظر قرار گیرد تا ضمن حفظ امنیت و مال و اموالشان، لذت سفر برایشان تلخ نگردد.

  • در مواقعی که به مسافرت می روید از همسایگان یا اقوام مورد اطمینان خود بخواهید که از منزلتان مراقبت نمایند و از بازگو نمودن برنامه سفر خود نزد افراد ناشناس بپرهیزید.
  • نصب حفاظ برای درهای ورودی و پنجره ها یک اقدام اساسی برای پیشگیری از سرقت است .
  • علائمی که نشان می دهد به مسافرت رفته اید را از بین ببرید .از همسایه خود بخواهید که اتومبیل خود را گاهی مقابل راه ورودی منزل شما پارک نماید .
  • نزد افراد ناشناس و کسانی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارائی موجود خود در منزل صحبت نکنید.
  • از افشا نمودن محل نگهداری وجوه نقد ، جواهرات و اشیاء با ارزش خود نزد همسایگان و بستگانی که مورد اطمینان نیستند جدا” بپرهیزید.
  • شماره سریال یا مشخصات کامل اشیاء و لوازم خانگی منزل خود از قبیل لوازم صوتی و تصویری ، لوازم برقی و سایر لوازم با ارزش را در دفتری مخصوص ثبت نموده و برای اطمینان بیشتر ازآنها عکس تهیه کنید.
  • قرار دادن کارتهای تبلیغاتی در میان درها، یکی از شگردهای  معروف سارقان است. در صورت ترک خانه به مدت طولانی از همسایه ها یا آشنایان بخواهید این کارت ها را جمع آوری کنند.
  • سارقین معمولا” منازلی را برای سرقت انتخاب می کنند که از ساختمان های دیگر دورتر ، فاقد حفاظ ، دارای ساکنین کم و مسن بوده و اموال قابل ملاحظه ای را در آن شناسایی کرده باشند و بر اساس شناسایی قبلی آنها دسترسی به راه های فرار در آن بیشتر باشد . اگر این مسئله شامل حال شما نیز می شود پس غفلت نکنید .

به امید سفری بی خطر همراه با خوشی و سلامتی در پناه حق

اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا