عناوین اخبار

تک نرخی شدن ارز مانع رانت های بزرگ اقتصادی می شود

رضا سپهوند روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: اکنون تفاوت بین نرخ رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی با قیمت آزاد دلار چهار هزار ریال است که تک نرخی شدن آن باعث شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و گام مهمی در راستای سالم سازی اقتصاد است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها برخی از بنگاه های اقتصادی برای واردات مواد اولیه قادر به گرفتن تخصیص هایی با ارز دولتی از بانک ها هستند ، اضافه کرد: گرفتن اینگونه تخصیص ها برای برخی بنگاه های اقتصادی نیازمند استفاده از رانت است و خاص افراد دارای دسترسی به رانت می باشد.
به گفته وی کمبود نقدینگی بنگاه های اقتصادی با تک نرخی شدن ارز ، تنها جو سازی مافیای واردات است چرا که از دو نرخی بودن ارز سود می برند.
سپهوند بیان کرد : تک نرخی شدن ارز و شفافیت اقتصادی امری اثبات شده توسط کارشناسان اقتصادی است و مانع رانت های بزرگ اقتصادی می شود.

***زمان تک نرخی شدن ارز از قبل مشخص شود
یکی دیگر از اساتید اقتصاد دانشگاه لرستان گفت : دو نرخی بودن ارز در بازار باعث نوسانات و عدم اطمینان تجار برای انجام معاملات وکاهش تجارت می شود.
کاوه درخشان افزود :در این راستا تک نرخی شدن قیمت ارز باعث شفافیت وضعیت بازار و معاملات می شود.
وی بیان کرد : چندنرخی بودن ارز در کشورها نباید بلند مدت باشد زیرا مانع شفافیت در نقل و انتقالات اقتصادی می شود.
درخشان گفت : تک نرخی شدن ارز در کشور مانع از فساد و رانت های اقتصادی خواهد شد و علاوه براین نیز دولت در سایر سیاست های پولی و مالی فعال تر خواهد بود.
وی اظهار کرد :با تک نرخی شدن قیمت ارز در صورت رقابتی بودن بازار ، سایر بنگاه ها قادر به جبران فضای خالی یک بنگاه خواهند بود و مشکلی در سطح بازار برای تامین کالاهای اساسی ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد :اعلام زمان تک نرخی شدن قیمت ارز برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت است و درصورت تعیین زمان ، بنگاه ها قادر به برنامه رزی های لازم خواهند بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا