شهر و جامعهعناوین اخبار

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو باید مردمی باشد، نه فقط دولتی

به گزارش  پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، شورای فرهنگ ترافیک شهرداری اصفهان با موضوع بررسی فعالیت‌های «پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با حضور شهردار اصفهان، معاونان و مدیران شهری و رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان برگزار شد.

شهردار اصفهان در این جلسه با تاکید بر اینکه دوچرخه‌سواری من در شهر به هیچ عنوان نمایشی نیست، اظهار کرد: هنوز مردم حضور جدی در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو ندارند و باید با تشویق آنها این طرح علاوه بر برخی مسئولان شهری، در میان مردم و سایر مدیران نیز گسترش یابد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه به عنوان شهردار اصفهان خود را موظف می‌دانم روزهای سه‌شنبه با دوچرخه به محل کار بیایم و برای رسیدگی به امور شهر با دوچرخه تردد کنم، افزود: البته این کار تنها به روزهای سه‌شنبه ختم نمی‌شود و در ۹۰ درصد روزها با دوچرخه به محل کار می‌آیم.

شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری تورهای دوچرخه‌سواری ویژه خانواده‌ها یا کارکنان بخش‌های مختلف شهرداری در شهر می‌تواند به پیوستن مردم به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو کمک کند، ادامه داد: این تورها الزاما نباید در روزهای تعطیل برگزار شود بلکه در ساعات غیر اداری هفته نیز می‌توان این تورها را برگزار کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید تب دوچرخه را در شهر بالا ببریم، ادامه داد: شاهدیم که بسیاری از نهادها و شهرها به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوسته‌اند اما هنوز بسیاری از مدیران اصفهان از این طرح استقبال نکرده‌اند و این اقدام نیاز به برقراری ارتباط با مدیران کلان استان و برگزاری جلسات مختلفی در این زمینه دارد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه موفقیت این پویش بدون همکاری و تعامل مردم و سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: در شهرداری اصفهان که به عنوان متولی اصلی روان‌سازی ترافیک در شهر نیز معرفی می‌شود مشارکت در پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو به صورت تشویقی انجام می‌شود.‌

وی با اشاره به اینکه با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این اقدام در شهرداری به فعالیتی اجباری تغییر شکل خواهد داد، گفت: استفاده از دوچرخه در میان مدیران و کارکنان نباید هیجانی باشد بلکه باید به صورت نظام‌مند و هدفمند انجام شود.

شهردار اصفهان استفاده از لفظ بین‌المللی برای این پویش را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: با توجه به توریستی بودن اصفهان، استفاده از واژه بین‌المللی در این پویش در حوزه گردشگری و توریسم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو باید مردمی باشد، نه فقط دولتی عنوان کرد: ایجاد بازار روز دوچرخه، مشخص کردن تعمیرگاه‌های این وسیله نقلیه در نقاط مختلف شهر و ارتقای ایستگاه‌های فعلی دوچرخه، به مردمی شدن این پویش کمک می‌کند.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه همه آرزو دارند تا اصفهان ترافیک نداشته باشد، تصریح کرد: برای شهر آرام مصادیق خاصی عنوان شده که یکی از آنها استفاده از دوچرخه است چرا که این وسیله آرامش خاصی به شهر می‌دهد اما استفاده از آن نیاز به فضاسازی و بسترسازی دارد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: اکنون که شهردار و مدیران شهری تمام قد برای فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه در شهر ایستاده‌اند، بهترین فرصت برای تبدیل دوباره اصفهان به شهر دوچرخه‌ها است.

کمپین سه‌شنبه‌های خودرو تنها به خیابان چهارباغ محدود نشود

معاون اداری مالی شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه ضمن ارائه چند پیشنهاد پیرامون طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اظهار کرد: باید حداقل یکی از خیابان‌های دیگر شهر را به صورت حساب شده و بدون ایجاد مشکل و مزاحمت برای مردم به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اضافه کنیم تا اجرای این طرح تنها به خیابان چهارباغ محدود نشود

وی اضافه کرد: شاید برخی از مردم نخواهند از دوچرخه استفاده کنند که در این صورت باید امکانات جایگزین در مسیرهای مدنظر مانند اتوبوس و یا تاکسی در نظر گرفته شود تا مشکلی از این بابت برای برخی از مردم پیش نیاید.

برگزاری برنامه‌های جذاب در خیابان چهارباغ برای موفقیت سه‌شنبه‌های بدون خودرو

مدیرمطالعات ترافیک شهری شهرداری اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مردم باید از طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اطلاع داشته باشند، اظهار کرد: باید این طرح را کم کم گسترش دهیم.

مسعود بنده‌خدا تصریح کرد: باید برنامه‌های جذابی برای مردم در خیابان چهارباغ در نظر گرفته شود تا مردم جذب طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو شده و از آن استقبال کنند.

خیابان‌هایی به جز چهارباغ نیز قابلیت پیاده‌راه شدن دارد

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: با اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو، بار ترافیک خیابان چهارباغ به خیابان‌های مجاور انتقال می‌یابد که باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

ابوالقاسم چلمقانی با اشاره به تردد زیاد موتورسیکلت‌ها در این محور تصریح کرد: باید برخی از طبقات پارکینگ‌ها به صورت رایگان در اختیار موتورسواران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر خیابان چهارباغ خیابان نظر میانی جاذبه بسیاری دارد تا به صورت پیاده راه دربیاید و در این زمینه سازمان اتوبوسرانی باید اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

مردم از مزایای پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو لذت خواهند برد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو مردم خودشان باید از این طرح استقبال کنند، شاید در ابتدای این طرح با مشکلاتی مواجه شویم اما به طور حتم مردم اصفهان در ادامه از مزایای آن لذت کافی خواهند برد.

مهدی بقایی ادامه داد: می‌توان نمادها و مجسمه‌هایی در شهر با موضوع دوچرخه نصب کرد تا به نوعی ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در آن تاکید شده باشد.

ایستگاه‌های دوچرخه شهر نیازمند نوسازی است

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: دوچرخه‌هایی موجود در ایستگاه‌های دوچرخه از حداکثر استانداردهای لازم برخوردار نیست و نیازمند نوسازی است.

مسعود انصاری‌مهر با اشاره به اینکه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو باید از خود نیروهای شهرداری آغاز شود، تصریح کرد: کارمندانی که از دوچرخه استفاده می‌کنند باید تشویق شوند.

وی ادامه داد: محل پارک دوچرخه‌ها و مسائل امنیتی آن نیز مهم است که باید فکری برای آن اندیشیده شود.

نباید خودمحور عمل کنیم

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان نیز اظهار کرد: ۱۵ استراتژی فرهنگ‌سازی در مورد فرهنگ رانندگی تدوین شده که یکی از شاخص‌ترین آنها پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو است، زمانی که این موضوع مطرح می‌شد انتظار آن را نداشتیم که بتوانیم این طرح را در خیابان چهارباغ عباسی اجرا کنیم.

سعید ساکت تصریح کرد: در گام نخست طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو قرار شد این طرح در خیابان چهارباغ عباسی محدوده میدان امام حسین تا تا خیابان آمادگاه اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه سه گام در این طرح مدنظر قرار گرفته است،‌ افزود: نه به ترافیک ساکن، نه به آلودگی هوا و نه به کم تحرکی و تنبلی از جمله اهداف پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو است.

مدیر پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان با اشاره به اینکه باید از تمام ظرفیت‌ ارگان‌های استان برا پیشبرد این پویش استفاده کرده و نباید به صورت خودمحور عمل کنیم، گفت: به طور مثال در سازمان ورزش این نگاه مطرح شد که بسته تهییجی ورزشی با رویکرد ورزش‌های مرتبط با این رویداد مانند، اسکیت، دوومیدانی، پیاده‌روی و مسابقات مختلف در محور چهارباغ اجرایی شود.

وی با بیان اینکه فردی که در چهارباغ به پیاده‌روی می پردازد باید دریافتی از یک شهر سالم نیز داشته باشد، اضافه کرد: باید پیوست‌های لازم از جمله پیوست‌های ترافیکی، اطلاع‌رسانی، فرهنگی و اجتماعی را در محور چهارباغ در نظر بگیریم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا